Aanpassen schoonwatertank

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gerard65
Berichten: 6
Lid geworden op: za 03 jan 2015, 15:06

Aanpassen schoonwatertank



Bericht door Gerard65 »

Mijn Camper, Hymer MLI580 bouwjaar 2016, komt ver boven de 3500 kg uit met 4 personen, 2 E-fietsen, een EP-systeem en minder dan half volle tanks. Daar hebben wij jaren mee gereden maar nu ben ik door de verzekering er op attent gemaakt dat onze Camper feitelijk niet verzekerd is. De oplossing is verzwaring middels een VB luchtveringsysteem.

Nu blijkt bij de inbouw daarvan de watertank in de weg te zitten. Daar moet dus een kleinere voor komen. Ik en op zoek naar ervaringen met het inbouwen van het VB systeem en het aanpassen van de watertank,

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door Peter+Annie »

Ik denk niet dat de verzekering dit bedoelt.
DE enige manier om je camper aan te passen aan het gewicht van meer dan 3500 kg is om (als dat mogelijk is) het gewicht op het kenteken ophoog te brengen,via de RWD
Met zware luchtvering breng je alleen het gewicht nog meer omhoog ,maar de MTM ( Max Totale Massa ) op het kentekenbewijs niet ,en blijf je in overtreding wegens te zwaar geladen.

Indien je MTM aangepast kan worden zul je ook je C of C1 rijbewijs moeten halen omdat je dan met een camper van + 3500 kg rijdt.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 01 dec 2022, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Camper-T
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door Camper-T »

Inderdaad, is je camper zwaarder dan 3500kg en rijd je deze met een B-rijbewijs dan heb je gek gezegd twee opties:
1. Spullen er uit en/of er af om deze lichter te maken.
2. Via de fabriek/dealer onderzoeken of je de camper kunt laten keuren tot bijv. 4500kg en dan je rijbewijs C1 halen.

Houd er overigens wel rekening mee dat een zwaarde camper ook andere regels kent voor weggebruik, tolwegen, etc.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door Dafluc »

Beste Peter+Annie, vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks reageert dan niet quoten. Dat doen we alleen als er berichten tussen staan. Bij rechtstreeks reageren de knop Plaats reactie gebruiken links onder. Dan staan de berichten er niet onnodig dubbel. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door joske501 »

Gerard,

Je zal waarschijnlijk de vuilwatertank bedoelen die onder de wagen hangt en in de weg zit om luchtvering te kunnen plaatsen.
Je kan een aangepaste (vuil) watertank laten maken bij Drocom. Maak een duidelijke tekening en stuur het op, ze geven prijs volgens de tekening. Mijn vuilwatertank is daar ook gemaakt. https://www.drocom.nl/

Maar zoals hier eerder gezegd, je kan de camper niet lichter maken door luchtvering toe te voegen.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door dedruivenplukker »

Dit topic is een vervolg/afgeleide van dit topic:
Gerard65 schreef:
do 01 sep 2022, 15:28
Wij hebben een Hymer 580 ML I580 bouwjaar (SIC?) 2017. Bij aanschaf hebben wij totaal geen aandacht besteed aan het gewicht. Echter dit jaar bleek bij controle dat de Camper, met een standaard bezetting, een gewicht had en heeft van bijna 4.000 kg. Om problemen met de verzekering en bij eventuele aanhoudingen en controle te voorkomen willen wij de Camper nu laten opwaarderen. Onze dealer geeft aan dat er naast het administratieve proces ook technische aanpassingen nodig zijn. Dit betreft vooral het aanbrengen van een luchtvering VB Full Air 2 Corner op de achteras. Dit is best weer een pittige investering.
Kan iemand vanuit zijn/haar eigen ervaring en/of kennis hierover positief adviseren?
Bron: viewtopic.php?p=2195751#p2195751

:thumbup: :wave:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Pmuus
Berichten: 64
Lid geworden op: di 09 mar 2021, 21:53

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door Pmuus »

Dag.
Mijn buscamper Possle Roadcruiser was ook aan de zware kant.
Bij de fa. ZieZo in Dordrecht de vering laten aan passen. ( heeft een maxi chassis )
Daarna heeft de fa. WTD het papier werk gedaan.
Daarmee naar de RDW.
Hij mag nu tot 4250 kg geladen worden.
Misschien ook een optie.
Pjotr
Gerard65
Berichten: 6
Lid geworden op: za 03 jan 2015, 15:06

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door Gerard65 »

Bedankt voor de reacties tot nu. Ik ben niet compleet geweest met de info over mijn probleem. De afweging gewicht er af of verzwaren is al gedaan. Het is gewoon niet haalbaar om 4-500 kg gewicht kwijt te raken. Dat verzwaren ook betekend C1 rijbewijs en andere regelgeving is ook duidelijk. Zowel mijn vrouw als ik hebben inmiddels C1.
Blijft over de feitelijke verzwaring en daarvoor hebben wij advies gevraagd en gekregen van WDT en zijn via hen bij een lokaal dealer van VB terecht gekomen en deze heeft e.e.a. (VB Full Air 2 Corner met volledige luchtvering op de achteras) aangeboden) met dit systeem mogen wij dan 4200 kg wegen en dat kan Camper volgens Hymer ook hebben.
Het probleem is nu simpelweg als volgt: de schoonwater tank incl. de isolatie daarvan zit in de weg. Ik ben natuurlijk boos dat dit probleem pas nu zichtbaar wordt maar daarin ligt ook de oplossing niet. DE oplossing is waarschijnlijk om de watertank er uit te halen, het VB systeem te plaatsen en dan een nieuwe watertank op maat te laten maken.

Heeft iemand een betere oplossing? Alvast bedankt
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door rijschoollucassen »

Kijk ook even naar de load-index van je banden. Het light chassis staat standaard op 15" banden, die zijn niet of nauwelijks verkrijgbaar met voldoende index. Het Heavy chassis staat op 16" en daar is voldoende keuze.

Mocht je naar grotere banden gaan, maak je dan niet druk over de teller afwijking, die wordt alleen maar beter. Bij mij is 100 op de teller ook echt 100, volgens de gps.

Groet Jaap

Ps, is die tank niet met een schildersfohn te vervormen?
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gerard65
Berichten: 6
Lid geworden op: za 03 jan 2015, 15:06

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door Gerard65 »

Dank je wel Jaap.

Ik houd jullie op de hoogte van het verloop.

Gr. Gerard
Zijspan
Berichten: 2589
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door Zijspan »

Wij hadden een vol intergraal hymer 674 en ook wij reden te zwaar rond, bleek dus een ligt chassis te zijn wat zowat niet is aan te passen, bij wdt kon dat wel, en met alles er bij kwamen wij op een stevig bedrag uit wat de ombouw naar 4000 kg ging kosten!
Dus de camper verkocht en een andere gekocht die wel eenvoudig zwaarder kon, nu hebben we een 614 sl die tot 4500 kan zonder aan te passen, en C had ik toch al.
Nu geen problemen meer.
Laatst gewijzigd door Zijspan op ma 05 dec 2022, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door joske501 »

Jammer genoeg moeten we hier dikwijls lezen dat het probleem opgelost wordt door een ander (onwetende) op te zadelen met het probleem. :bang:
Ik zat ook boven mijn gewicht maar ik pakte het probleem zelf aan, beetje ombouwen met lichtere materialen, zo kan het ook!

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door rijschoollucassen »

Wij hebben ook een light chassis en laten opkeuren naar 3850kg met hulp van WDT. Je bent inderdaad gauw 4000€ verder. Vrienden hebben hetzelfde gedaan met hun camper, echter zonder de wielen aan te passen. Daarmee bleef de tm van de achteras maar 2000kg. Naar mijn idee los je hier niets mee op, omdat het nagenoeg onmogelijk is voldoende gewicht naar de vooras te verplaatsen.
Moet misschien wel vermelden dat wij de afgelopen drie jaar voornamelijk in de camper hebben gewoond en dus veel bagage hadden.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Zijspan
Berichten: 2589
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Aanpassen schoonwatertank



Bericht door Zijspan »

Bij onze camper was een bedrag van 5500 genoemd!
En de wens vd vrouw was een andere indeling, dus de keus was snel gemaakte, de 674 was in no time verkocht en de 614 so was in de buurt te koop, en die was volgens onze wensen, heavy chassis en de indeling die zij graag wilde.
Maar voor de kilo’s omhoog vond ik dat een flink bedrag, ik had dat nooit gedaan.
Ieder doet dat wat hij wil natuurlijk!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie