Huishoudaccu opladen via EV paal
Huishoudaccu opladen via EV paal
Ik kwam deze verkoopkabel tegen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/duosida-ada ... GgEALw_wcB
Heb 2 x 200A lithium accu's en een Multiplus.
Ik heb het in principe niet nodig, maar mocht het in geval van nood nodig zijn.......
Mijn vraag is dus: kan het?
https://www.bol.com/nl/nl/p/duosida-ada ... GgEALw_wcB
Heb 2 x 200A lithium accu's en een Multiplus.
Ik heb het in principe niet nodig, maar mocht het in geval van nood nodig zijn.......
Mijn vraag is dus: kan het?
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Yep, alleen even ergens een (of meerdere) laadpassen aanvragen.
Let wel, soms betaal je een starttarief, en soms ook nog een tijdstoeslag naast de kWh prijs. Dus eigenlijk wil je dan met de volle 120A zo snel mogelijk kunnen laden.
Alleen staat in jouw geval de MP teruggeregeld tot maar 40A, dus dat wordt of langzamer laden, of de aggregaat overslaan, of een losse (lichte) lader nemen voor de aggregaat.
Let wel, soms betaal je een starttarief, en soms ook nog een tijdstoeslag naast de kWh prijs. Dus eigenlijk wil je dan met de volle 120A zo snel mogelijk kunnen laden.
Alleen staat in jouw geval de MP teruggeregeld tot maar 40A, dus dat wordt of langzamer laden, of de aggregaat overslaan, of een losse (lichte) lader nemen voor de aggregaat.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
159 euro voor een verloopje...
Max capaciteit 3700w is dus 16A, je zal er dus wel wat uurtjes doorbrengen om een batterij terug op peil te brengen. Als je het al in gang krijgt en vooral "ALS" je je stekker al terugkrijgt. Er zijn dagelijks zat mensen die hun auto's niet losgekoppeld krijgen, laat staan wat er gaat gebeuren met een verloopje...
Max capaciteit 3700w is dus 16A, je zal er dus wel wat uurtjes doorbrengen om een batterij terug op peil te brengen. Als je het al in gang krijgt en vooral "ALS" je je stekker al terugkrijgt. Er zijn dagelijks zat mensen die hun auto's niet losgekoppeld krijgen, laat staan wat er gaat gebeuren met een verloopje...
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
DJSmiley schreef: ↑wo 30 nov 2022, 21:05Yep, alleen even ergens een (of meerdere) laadpassen aanvragen.
Let wel, soms betaal je een starttarief, en soms ook nog een tijdstoeslag naast de kWh prijs. Dus eigenlijk wil je dan met de volle 120A zo snel mogelijk kunnen laden.
Alleen staat in jouw geval de MP teruggeregeld tot maar 40A, dus dat wordt of langzamer laden, of de aggregaat overslaan, of een losse (lichte) lader nemen voor de aggregaat.
Dan is een aparte lader voor als ik via de aggregaat wrs de beste oplossing.
Hoe zwaar mag die zijn?
Aggregaat levert 2000 watt continu.
Dan kan de MP max laden mocht ik aan de walstroom/laadpaal staan.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
tis een keuze, €159,- voor een verloopkabel, of een paar uur rond rijden om de accu's weer vol te krijgen.Jonesy schreef: ↑wo 30 nov 2022, 21:20159 euro voor een verloopje...
Max capaciteit 3700w is dus 16A, je zal er dus wel wat uurtjes doorbrengen om een batterij terug op peil te brengen. Als je het al in gang krijgt en vooral "ALS" je je stekker al terugkrijgt. Er zijn dagelijks zat mensen die hun auto's niet losgekoppeld krijgen, laat staan wat er gaat gebeuren met een verloopje...
Met een verbruik van 1 op 6,5 ben je wrs goedkoper uit met een verloopkabel.
Met 120A duurt het geen paar uurtjes.....
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Aparte lader voor de aggregaat.. Lastig te zeggen.
die 2000W is natuurlijk het max, en de multiplus was te slim. De aggregaat had teveel tijd nodig om te synchroniseren met de load, waardoor de multiplus al uitschakelde. Ik gok dat je met een normale (dommere) lader daar veel minder last van hebt, die zal immers niet zo fancy naar de netspanning kijken als de Multiplus.
Ik denk dat je dan met een 60A lader prima wegkomt, dat is zo'n 800W. Dat ligt ook redelijk in de buurt van de 50% continuebelasting die ze meestal aanraden bij een aggregaat. Maar goed, die kosten ook meteen 350 euro ofzo voor een simpele van een A-merk (Meanwell PB-1000-12)
En als ie t gaat combineren (Multiplus EN een externe lader van bv 60A) dan gaat er 180A de accu's in....
die 2000W is natuurlijk het max, en de multiplus was te slim. De aggregaat had teveel tijd nodig om te synchroniseren met de load, waardoor de multiplus al uitschakelde. Ik gok dat je met een normale (dommere) lader daar veel minder last van hebt, die zal immers niet zo fancy naar de netspanning kijken als de Multiplus.
Ik denk dat je dan met een 60A lader prima wegkomt, dat is zo'n 800W. Dat ligt ook redelijk in de buurt van de 50% continuebelasting die ze meestal aanraden bij een aggregaat. Maar goed, die kosten ook meteen 350 euro ofzo voor een simpele van een A-merk (Meanwell PB-1000-12)
16A is een complete volwaardige groep, idd 3700W. Hij heeft een Multiplus die met 120A kan laden. Dan is zelfs een 100% lege accu in iets meer dan 3 uurtjes vol. Dus 'wel wat uurtjes' vind ik dan heel erg meevallen.Jonesy schreef: ↑wo 30 nov 2022, 21:20159 euro voor een verloopje...
Max capaciteit 3700w is dus 16A, je zal er dus wel wat uurtjes doorbrengen om een batterij terug op peil te brengen. Als je het al in gang krijgt en vooral "ALS" je je stekker al terugkrijgt. Er zijn dagelijks zat mensen die hun auto's niet losgekoppeld krijgen, laat staan wat er gaat gebeuren met een verloopje...
En als ie t gaat combineren (Multiplus EN een externe lader van bv 60A) dan gaat er 180A de accu's in....
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Klopt maar als ik er verder over nadenk: Ik ben benieuwd naar de verhalen van camperaars die dit zullen proberen. Los van het feit dat als er één of andere overijverige "ambtenaar" langskomt en ziet dat een laadpunt in beslag genomen wordt door een camper op diesel. En/Of de EV eigenaars die willen laden en 3-4 uurtjes mogen wachten daarvoor. Lijkt me dolle fun
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Leuk al die mooie wens getallen voor stroom naar de accu maar de opgenomen stroom bepaalt de accu en NIET de paal.
//Kees
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Heb nu alles van Victron, is mischien het Mooiste om dan een nieuwe lader ook van Victron te pakken.DJSmiley schreef: ↑wo 30 nov 2022, 21:46Ik denk dat je dan met een 60A lader prima wegkomt, dat is zo'n 800W. Dat ligt ook redelijk in de buurt van de 50% continuebelasting die ze meestal aanraden bij een aggregaat. Maar goed, die kosten ook meteen 350 euro ofzo voor een simpele van een A-merk (Meanwell PB-1000-12)
Kom dan eigenlijk alleen maar een lader tegen van max. 30 A, de Blue smart IP22 12/30.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
De 'normale' blue smart laders gaan tot 30A
De Phoenix Smart is er ook in 50A
https://www.victronenergy.com/chargers/ ... 43-charger
De Skylla serie is er ook in 70A
https://www.victronenergy.com/chargers/skylla-ip65
De Phoenix Smart is er ook in 50A
https://www.victronenergy.com/chargers/ ... 43-charger
De Skylla serie is er ook in 70A
https://www.victronenergy.com/chargers/skylla-ip65
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Die zijn flink aan de prijs.
Dan kan ik beter 2x een blue smart 30A parallel zetten, indien mogelijk.
Heb ik 10A meer dan met een Phoenix en het scheelt iets meer dan €100,- in aanschaf.
Dan kan ik beter 2x een blue smart 30A parallel zetten, indien mogelijk.
Heb ik 10A meer dan met een Phoenix en het scheelt iets meer dan €100,- in aanschaf.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
2x 30A is idd een betere optie.
Bijkomend voordeeltje: Je zou de 2e lader met een kleine tijdvertragingsrelais (30-60sec) vertraagd kunnen laten inschakelen. Dan heeft je aggregaatje de tijd om te stabiliseren met 30A, voordat de volgende 30A erbij komt.
Walstroom doorvoeren naar je multiplus, en niet via de omschakelautomaat. De omschakelautomaat gebruiken om de beide 30A laders of via de walstroom of via de generator te laten draaien
Aan de (laad) paal: 120A Multiplus + 2x30A via de losse laders.
Via de generator: alleen de 2x30A laders, zonder dat de multiplus je generator overload.
Bijkomend voordeeltje: Je zou de 2e lader met een kleine tijdvertragingsrelais (30-60sec) vertraagd kunnen laten inschakelen. Dan heeft je aggregaatje de tijd om te stabiliseren met 30A, voordat de volgende 30A erbij komt.
Walstroom doorvoeren naar je multiplus, en niet via de omschakelautomaat. De omschakelautomaat gebruiken om de beide 30A laders of via de walstroom of via de generator te laten draaien
Aan de (laad) paal: 120A Multiplus + 2x30A via de losse laders.
Via de generator: alleen de 2x30A laders, zonder dat de multiplus je generator overload.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Dat zal het dan worden.
Welk relais zou jij gebruiken?
Welk relais zou jij gebruiken?
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com