Serie en parallel bij een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Serie en parallel bij een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

vraagje, ik heb 32 lifepo4 prismatische cellen, dat moet voor een 24 volt installatie een 8s 2p situatie worden. Wat is beter, 2 batterijen maken van elk 2x parallel en daarvan 8 in serie, en die 2 parallel, of 4 batterijen maken van elk 8 enkele cellen in serie en die 4 batterijen parallel.
ik denk dat het op zich weinig uitmaakt, maar 2 weten meer dan 1.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
roekie
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: serie en parallel van lifepo4 batt



Bericht door roekie »

volgens mij maakt het niet uit.. het eerste waar ik aan denk als je het in kleine porties verdeelt heb je toch ook weer een eigen BMS nodig..
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: serie en parallel van lifepo4 batt



Bericht door Kroppie »

er werd gedacht om enkel een bms aan te sluiten op de knooppunten van de serieschakeling(voor de balancering)
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 30 nov 2022, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: serie en parallel van lifepo4 batt



Bericht door DJSmiley »

Met zoveel cellen zou ik gaan voor 4 individuele accu's (dus 8S1P) met ieder een eigen BMS. Dan heb je ook redundancy tussen de BMSsen.
Bijkomend voordeel is dat je dan de stroom per accu/BMS binnen de perken houd. Je kan dan de 4 sets op een gezamelijk aansluitpunt gezekerd laten binnenkomen (Lynx Distributor), of een 'normale' MEGA zekeringhouder zoals de simpele Victron 6x MEGA.
Voordeel van de Lynx is dat je daar ook mooi een (hoofd)schakelaar of shunt op kan aansluiten. De Lynx shunt is ook mooi te integreren als je weer een VE.bus hebt, maar de normale BMV is met VE.direct ook wel te koppelen aan een Cerbo.

Ander alternatief is een 1x 4P 8S accu maken, dus met een enkele BMS, maar dan zou je kunnen overwegen om een actieve balancer te nemen (of een BMS die dat al heeft). Met passief balanceren wordt het lastig (Tenzij het om een relatief lage capaciteit gaat). En de meeste (fets) gebaseerde BMSsen gaan niet verder dan zo'n 200A.
Met losse sets kun je makkelijker met een 100A BMS per accuset af en met 4 sets nog altijd zonder problemen 300+A trekken.

Zoiezo zou ik alle 32 cellen als 1 set eerst balanceren voordat je ze bouwt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: serie en parallel van lifepo4 batt



Bericht door Kroppie »

hoe zou jij ze balanceren voor het 1e gebruik, heb weinig ervaring met zoveel cellen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: serie en parallel van lifepo4 batt



Bericht door DJSmiley »

32 cellen gaat wel ff duren..

de methode die ik gebruik is er eerst een 12 of 24V set van maken, BMS instellen op 3.65V per cel max, dan de hele handel opladen tot 1 cel piekt en de BMS uitschakelt. De overige cellen zijn dan ook aardig in de buurt. En dan de handel parallel zetten en de laatste Ah's erin om ze gelijk te krijgen.

Een 280Ah setje (4 cellen) heb ik op die manier in een uurtje of 3-4 gebalanceerd (opladen met zo'n 100A, dan topbalanceren met 20A op 3.65V)

Meestal zijn de cellen redelijk in balans, dus met een paar uurtjes kom je dan een eind. Als je gecertificeerde cellen hebt liggen ze nog wat dichter bij elkaar, maar de meeste gebruiken de normale 'bulk' cellen die iets meer celdrift hebben (de goedkopere aluminium blauwe dingen)

32 stuks parallel, bij 50% SOC bij binnenkomst en dan topbalanceren.. dat gaat wel heel lang duren afhankelijk van de capaciteit.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Serie en parallel bij een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

bedankt, ga er eens goed overnadenken
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Serie en parallel bij een LiFePO4 accu



Bericht door B12M_Ferry »

Zoals boven al aangegeven, maar hier een voorbeeld:
4 losse accu's van 8 cellen, met ieder een eigen (150A) BMS.
Elke unit via een eigen zekering (150A) naar een busbar ==> hoofdschakelaar ==> hoofdzekering (325A) ==> Lynx Distributor ==> daarna verder verdeeld.
Op internet zijn al diverse arduino/esp32/raspberry schema's te vinden om de 4 BMS sen uit te lezen.

Initiele laden heb ik op een dual 3A trafo opgeladen. Serieel. Duurde een tijdje. (Paar weken) maar ik had geen haast ermee.

Afbeelding
Volvo B12M bus in ombouw.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Serie en parallel bij een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Met de Liontron Multi app kun je gewoon 4 accu's tegelijk uitlezen en geeft ie de totale capaciteit en stromen weer en je kan doorklikken naar de individuele accu's uit die set

Werkt op alle accu's met een JiaBaiDa BMS (Liontron, AOLithium, WCS, Jarocells en vele andere die die BMSsen gebruiken.

Voor de Cerbo's is er ook een plugin om de BMssen via de Victron interfaces uit te lezen. (of via VenusOS op een rPI), die werkt ook met de ANT, JK en Daly BMSsen, van de REC BMSsen is er een Victron versie op de markt. (CAN)

Nu zijn er natuurlijk ook genoeg andere BMSsen, t ligt er maar net aan welke ie wil gebruiken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Serie en parallel bij een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Zijn het nieuwe of oude cellen?
Zijn het kwaliteitscellen of niet?
Capaciteit van 1 cel?
Welk piek vermogen wil je uit de cellen halen? Want je bms moet dat aan kunnen die stroom.

Zelf heb ik een GWL.EU 3,65V lfp 20A laad apparaat gebruikt.
Cel per cel op deze voeding
Dag per 200Ah cel
Nadien dag per vier stuks in parallelle op dezelfde voeding
Werkje van 10 dagen dus.
En dan twee sets gemaakt met elk zijn bms.
Hangen nu parallelle in de camper


Tot nu toe (na een verbruik van ±11.000A) functioneren beide systemen nog goed.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Serie en parallel bij een LiFePO4 accu



Bericht door kampo »

Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Serie en parallel bij een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

dank allen voor de informatie, gaat om 320Ah cellen allemaal nieuw spul, en ik werd gevraagd om wat meer hoe en wat, meneer wil daarmee een huisbatterij bouwen, ik zal alles doorgeven.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Serie en parallel bij een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

320Ah cellen bestaan niet, alleen bij de verkopers op Aliexpress. En dat is vooral niet de plek waar je de cellen wilt kopen.

EVE (304Ah) en CATL (302Ah) hebben de grootste cellen die er momenteel zijn in de aluminium prismatic versies (Winston heeft ze wel in groter in de plastic versies)

Menig Chinees zegt 'getest en we halen wel 320Ah dus we verkopen m gewoon als 320'... maar dat is niet hoe de fabrikant ze specificeert. Sommige Chinezen gaan soms zover dat ze datasheets manipuleren....

Anyway: Reken op 300Ah, dan zit je goed. En voor normaal gebruik zijn dat soort 'partij' cellen prima (itt tot autogebruik of andere dingen waar je echt hele hoge stromen nodig hebt)

voor ESS zou ik wel een 48V systeem overwegen en geen 24V. Tot een 5kW ofzo kan met 24V nog wel, maar 48V is veel schaalbaarder en eigenlijk ook het meest gebruikt voor dat soort thuisaccusystemen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Serie en parallel bij een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

het spul is er allemaal al, dus we gaan er maar het beste van maken, bedankt voor de informatie tot nu toe
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie