Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door pwhooftman »

Ik zit te kijken naar een 20A DC-DC booster van Renogy, en lees dat het sluipverbruik <0.4A is. Dat is nogal wat(t), 10 Ah per dag.... Hoe doen jullie dat, zetten jullie de booster uit als je hem niet gebruikt? Ik zit te denken aan het maken van een schakeling via het D+signaal zodat de booster alleen een verbinding met de startaccu en boordlader maakt als de motor draait of als ik aan de paal sta.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4381
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door jheeck »

Dat klinkt vrij stevig, de handleiding van mijn Schaudt booster meldt als "Back current from battery When ”Engine
OFF”:
Starter battery: < 0.1 mA
Leisure area battery: < 0.4 mA

Als dat m-etje er bij jou echt niet achter staat klinkt een D+ geschakeld relais wel als de pragmatische oplossing.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door henk en lila »

En dit staat er ook bij: The DC-DC will not power on or operate until the D+ ignition cable is connected.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door seth_space »

Dat is nogal een ruststroompje..
zelfs een goedkope ali gebruikt maar een derde ongeveer daarvan.
https://nl.aliexpress.com/item/32715845715.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door pwhooftman »

Het staat er echt, "Idle Power Consumption: <0.4A". Maar wat is 'idle', is dat zonder d+ signaal, of is dat mét een D+ signaal maar zonder te laden (maar die situatie doet zich toch niet voor, tenzij de LifePo4 vol is....)

Edit, de handleiding zegt "The DC-DC will not power on or operate until the D+ ignition cable is connected to the ignition circuit where it will detect a 12V source to operate ON. The purpose is to toggle the DC-DC switch on when the vehicle is running with the alternator to prevent the DC-DC from operating incorrectly with just the starter battery leaving you with a drained starter battery."

En dat lijkt er op dat de DC-DC helemaal uit is als er geen D+ signaal is. Afijn, als dat niet zo is kan ik altijd zelf nog een schakelingetje bedenken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door kampo »

Bevestigen kan ik het niet. Wel heb ik ook al gemerkt dat er flink wat rust stroom verbruik is. Maar gemeten heb ik het nog nooit.
Zal het in de komende dagen eens gaan doen op een Orion 30A.

Daarnaast is er ook het lage rendement. Dat merk je aan de temperatuur.
Die dingen worden wel 50°C warm en dat wilt wat zeggen.
Het rendement zoals op de datasheet staat is enkel het maximale, maar dat haalje in de praktijk nooit.

Hier staan 2 stuks Orion in parallel met zo maar even 64A te laden. De koelvinnen achterop staan dan op 60°C

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door Schovie »

Ik heb de Renogy 40A booster. Sluipverbruik heb ik niet kunnen constateren. Als ik mijn verbruikers en de lader van de zonnepanelen uitzet geeft mijn Victron BMV geen verbruik aan. Ik heb de booster wel aangesloten op een D+ kabel en heb aan en uit knoppen om te schakelen tussen laden met 20A of 40A of geheel uit te zetten en alleen laden via mijn EBL.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door myway »

Als de bmv ooit gekalibreerd is met die verbruiker aangekoppeld meet de bmv natuurlijk niets.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door Schovie »

De booster is er later ingezet.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door kampo »

Dus jou Renogy 40A booster heeft geen sluipverbruik ?
Als je het niet gaat meten, dan heb je er geen last van ... :-B
Groeten Kampo
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door Zijspan »

Bij ons zit er ook een dc dc booster in de camper, of die dan een sluip spanning heeft?
Ik ben altijd van het afzetten bij geen gebruik, ik heb er een sleutel schakelaar tussen gezet, met zo'n rode sleutel.
Die had ik nog.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door Schovie »

[youtubecode][/youtubecode]
kampo schreef:
wo 30 nov 2022, 14:34
Dus jou Renogy 40A booster heeft geen sluipverbruik ?
Als je het niet gaat meten, dan heb je er geen last van ... :-B
Als ik de Victron BMV al niet kan vertrouwen, wat dan.
Voor de ongelovige onder ons heb ik nog even alles nagemeten, maar geen sluipverbruik van de booster gemeten. Waarschijnlijk zal de D+ schakeling de booster echt aan en uitzetten en zal de booster dan niet in idle stand staan. Na het starten duurt het ook tientallen seconden voordat de booster zijn werk doet.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door DJSmiley »

Mijn BMV en BMS geven niets aan, maar die meten natuurlijk alleen de huishoudaccuzijde.

In theorie kan de DCDC ook vanaf de startaccu verbruik hebben en dat gaat de BMV niet zien. Maar bij zulk 'hoog' verbruik hadden er allang mensen last van gehad. Ik gok dat dit het standby verbruik is als ie aan staat.
Dus D+ actief, maar de huishoudaccu die vol is. Dan zal ie wat verbruiken uit de startaccu (En weer inschakelen indien nodig)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door jackentiny »

Mijn renogy 60 heeft geen sluipverbruik, zou dat wel zo zijn dan zouden de accu's het geen maanden volhouden in de stalling.

Groet, Jack
Plaats reactie