Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
Hoi Allen,
ik wil in mijn Karmann Missouri dus een dakairco bouwen en deze onderweg gebruiken als airco.
Ik heb inmiddels een grotere dynamo (180A) in bezit (nog te monteren).
Ook heb ik een omvormer van 2000w (4000w piek)
De beoogde accu's zijn 2 120ah gel accu's.
De dakairco vraagt max 1000w. Welke kabel dikte adviseren jullie? Ik dacht zelf 50mm2
En als ik dit aanleg is het dan wijs om de oude bedrading ook op zn plek te laten? Soort van extra kabeldikte?
Ik gebruik de installatie vrijwel niet als ik vrij sta enkel onder het rijden of aan de paal.
Gaat dit zo werken of zie ik nog wat over het hoofd?
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
ik wil in mijn Karmann Missouri dus een dakairco bouwen en deze onderweg gebruiken als airco.
Ik heb inmiddels een grotere dynamo (180A) in bezit (nog te monteren).
Ook heb ik een omvormer van 2000w (4000w piek)
De beoogde accu's zijn 2 120ah gel accu's.
De dakairco vraagt max 1000w. Welke kabel dikte adviseren jullie? Ik dacht zelf 50mm2
En als ik dit aanleg is het dan wijs om de oude bedrading ook op zn plek te laten? Soort van extra kabeldikte?
Ik gebruik de installatie vrijwel niet als ik vrij sta enkel onder het rijden of aan de paal.
Gaat dit zo werken of zie ik nog wat over het hoofd?
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
OK ... stroomverbruik van 1000 Watt als de airco draait.
Is het een 12V dakairco (80 à 85A stroomverbruik + startpiek)
of een 230V dakairco (+/- 95A stroomverbruik omwille van de 15% inverter verliezen + startpiek)
?
Als de 2 GEL accu's leeg zijn of je ruitenwissers draaien dan is het nog meer.
Is wel erg veel...want de vuistregel voor een dynamo voor continugebruik is maximum 1/3 van 180A dus 60A
Ik zou eerst even, na het monteren van de 180A dynamo, een proefopstelling maken om het gedrag te beoordelen.
Is het een 12V dakairco (80 à 85A stroomverbruik + startpiek)
of een 230V dakairco (+/- 95A stroomverbruik omwille van de 15% inverter verliezen + startpiek)
?
Als de 2 GEL accu's leeg zijn of je ruitenwissers draaien dan is het nog meer.
Is wel erg veel...want de vuistregel voor een dynamo voor continugebruik is maximum 1/3 van 180A dus 60A
Ik zou eerst even, na het monteren van de 180A dynamo, een proefopstelling maken om het gedrag te beoordelen.
Groeten Kampo
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
Hhhm ja daar heb je wel een punt
Kan ook een stapje terug doen qua airco
Een freshjet vraag max 800w dacht ik, veel lager gaat niet volgens mij
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Kan ook een stapje terug doen qua airco
Een freshjet vraag max 800w dacht ik, veel lager gaat niet volgens mij
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
Correctie een telair 5400H doet 650w
Technisch klopt het dan heel aardig denk ik
(Maar minder koel capaciteit, en die hield al niet over natuurlijk)
Onderweg verwarmen voor de achter passagiers is ook mooi meegenomen natuurlijk
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Technisch klopt het dan heel aardig denk ik
(Maar minder koel capaciteit, en die hield al niet over natuurlijk)
Onderweg verwarmen voor de achter passagiers is ook mooi meegenomen natuurlijk
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
-
- Berichten: 254
- Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
Deze airco is geschikt voor een camper van 4 tot 6 meter. Wat denk je zelf? Ik zou hem alvast zelf niet willen. Vrees dat je veel geld zal uitgeven voor onvoldoende resultaat. Maar beter dan niets natuurlijk. Oude bedrading laten liggen??? Gewoon van de eerste keer juiste bedrading aan beide kanten van de omvormer 12/230V. Zou ook voorzien in degelijke accumonitoring, zoals bv. de victron smartshunt.
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
OK je hebt het dus over verschillende 230V airco's die je al rijdende wilt voeden vanuit de "kleine" HH accu's en de 180A dynamo.
Heftig maar niet onmogelijk.
Dus alles juist berekenen.
Rekening houden met de startpiek.
Airco's hebben een compressor...
Kabel sectie aanpassen aan de nieuwe situatie.
Automatisch uitschakelen in stilstand ?
En het koelresultaat zal mager blijven.
650 Watt is 650/12V= 54A + 15% omzettingsverliezen = 62A slokt de inverter dan.
Heftig maar niet onmogelijk.
Dus alles juist berekenen.
Rekening houden met de startpiek.
Airco's hebben een compressor...
Kabel sectie aanpassen aan de nieuwe situatie.
Automatisch uitschakelen in stilstand ?
En het koelresultaat zal mager blijven.
650 Watt is 650/12V= 54A + 15% omzettingsverliezen = 62A slokt de inverter dan.
Groeten Kampo
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
Nee ik ga 1 airco kiezenkampo schreef:OK je hebt het dus over verschillende 230V airco's die je al rijdende wilt voeden vanuit de "kleine" HH accu's en de 180A dynamo.
Heftig maar niet onmogelijk.
Dus alles juist berekenen.
Rekening houden met de startpiek.
Airco's hebben een compressor...
Kabel sectie aanpassen aan de nieuwe situatie.
Automatisch uitschakelen in stilstand ?
En het koelresultaat zal mager blijven.
650 Watt is 650/12V= 54A + 15% omzettingsverliezen = 62A slokt de inverter dan.
Zo'n 650 watt ding (met voldoende dikke kabels) past op papier dus prima denk ik.
Omvormer 2000w aan 220ah accu's (advies is 10% vermogen omvormer als accu)
180a dynamo advies ongeveer 30% duurbelasting (is ongeveer 60A)
Mijn camper is trouwens ook maar 6 meter.
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
Kan je dan niet beter een alternator 230V bijplaatsen aan de motor? Geen onnodig zware bekabeling nodig en als je aan de walstroom ligt kan je em mooi daar op laten draaien.
Het "lijkt" me dat in zo'n VW LT met voorwielaandrijving nog wel plaats is in de motorruimte?
Het "lijkt" me dat in zo'n VW LT met voorwielaandrijving nog wel plaats is in de motorruimte?
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
Alternator van 230 volt.
Heb je een link?
Heb je een link?
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
Een 230V dynamo heet een aggregaat. Maar dan heb je ook een vast toerental nodig. Dat gaat allemaal niet echt in een auto.
Als je de moeite doet van een losse dynamo en veel vermogen nodig hebt kun je beter een 24V installatie nemen.
Als je de moeite doet van een losse dynamo en veel vermogen nodig hebt kun je beter een 24V installatie nemen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
Hoe dik zouden jullie je kabels kiezen?
En laat ik de oude zitten als "extra" of gewoon geheel vervangen? Wat is het advies?
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
En laat ik de oude zitten als "extra" of gewoon geheel vervangen? Wat is het advies?
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
voor kabeldikte afhankelijk van amperage en lengte :http://www.polz.info/leitungsrechner/
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
Waarschijnlijk bedoel je de dynamo kabel, de plus en de min naar de startaccu.
De huidige moeten vervangen worden want die zijn te dun.
Je kan er misschien ook 1 extra bovenop leggen.
Berekenen.
bv 14V, 180A, 2m
Omdat je met de airco en het laden met de HH accu samen extreem gaat belasten
zou ik niet krenterig zijn en 70mm² aanleggen op zowel plus als minus.
De huidige moeten vervangen worden want die zijn te dun.
Je kan er misschien ook 1 extra bovenop leggen.
Berekenen.
bv 14V, 180A, 2m
Omdat je met de airco en het laden met de HH accu samen extreem gaat belasten
zou ik niet krenterig zijn en 70mm² aanleggen op zowel plus als minus.
Groeten Kampo
Re: Electrische installatie krijgt vorm, graag nog eens advies
Okee 70mm2 kabels dus
Die leg ik dan van de dynamo naar de hh-accu's ?
De rest (start accu, verlichting etc) blijft zoals het is toch? (Daar gaat niet opeens meer stroom lopen)
Dan nog ook nogeens 70mm2 van accu naar omvormer
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Die leg ik dan van de dynamo naar de hh-accu's ?
De rest (start accu, verlichting etc) blijft zoals het is toch? (Daar gaat niet opeens meer stroom lopen)
Dan nog ook nogeens 70mm2 van accu naar omvormer
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk