Wel of niet een Victron accu balancer monteren?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
jobfotosjob
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 aug 2014, 19:04

Wel of niet een Victron accu balancer monteren?



Bericht door jobfotosjob »

Wij hebben een oudere iveco daily camper gekocht. Achterin achter de wielkasten zijn aan elke zijde een accukist gemonteerd. Beide accu´s zijn defect en verschillend. Beide huisaccu´s worden gevoed door de dynamo of 220 of zonnepaneel. Nu weet ik niet of de huis accu´s serie of parallel geschakeld zijn. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen met mijn multimeter?
Daarnaast lees ik dat er een accu balance meter tussen de beide huisaccu´s geplaatst moet worden om de accu´s optimaal te houden. Is dat noodzakelijk? Hartelijk dank voor jullie technische reacties.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: wel of niet een victron accu balancer monteren



Bericht door Kroppie »

als van de 2 accu,s de pluspolen aan elkaar, en de minpolen aan elkaar verbonden zitten , dan staan de accu,s parallel, en meet je op beide polen 12 volt.
zit de pluspool van de ene accu met de minpool van de andere accu verbonden en gaan de overige plus en minpool, naar het systeem dan staan de accu,s in serie en meet je in je systeem 24 volt.
zijn beide accu,s van gelijk merk, type, capaciteit(Ah), en gelijke leeftijd dan is een balans apparaat m.i, niet perse nodig
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: wel of niet een victron accu balancer monteren



Bericht door Snarfsel »

Je zou een NDS Imanager kunnen plaatsen, weet je zeker dat beide accu's goed behandeld worden.

Zelf goede ervaringen daarmee.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: wel of niet een victron accu balancer monteren



Bericht door DJSmiley »

De victron accubalancer is alleen nuttig/bruikbaar als je 2 loodaccu’s in serie hebt (dus 24v), wat meestal alleen bij de hele grote campers het geval is.

Meeste campers hebben een 12v systeem en dan heb je niets aan zo’n ding

2 verschillende (lood)accus in een systeem is zoiezo het recept voor ellende en tenzij je heel creatief gaat doen uberhaupt niet wenselijk.

Vervang de set door 2 gelijkwaardige als je 24V nodig hebt, een grotere 12v accu of een enkele 24v accu (bij 24v)

Maar als je nu al niet weet of je systeem 12 of 24v is zou ik het uitbesteden en niet zelf mee gaan klooien
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: wel of niet een victron accu balancer monteren



Bericht door Jonesy »

Accu van 24V? waar vind je die?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: wel of niet een victron accu balancer monteren



Bericht door Atoz »

Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: wel of niet een victron accu balancer monteren



Bericht door Jonesy »

Oja, in peperdure lithiums zijn ze tegenwoordig blijkbaar te krijgen.

Mja, zoals in elke vrachtwagen of voertuig op 24V te vinden is 2 batterijen in serie iets betaalbaarder.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wel of niet een Victron accu balancer monteren?



Bericht door kampo »

jobfotosjob schreef:
zo 27 nov 2022, 19:13
Wij hebben een oudere iveco daily camper gekocht. Achterin achter de wielkasten zijn aan elke zijde een accukist gemonteerd. Beide accu´s zijn defect en verschillend....
Accu's hebben een beperkte levensduur. Als ze stuk zijn, dan moet je ze vervangen.
Altijd 2 identieke accu's gebruiken. In parallel natuurlijk.
Een Iveco Daily is een 12V voertuig. Dan gebruik je toch gewoon een 12V opstelling.
Groeten Kampo
Plaats reactie