Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door DucatoDolf »

Tjah, die TV-witgoed uitbater is een mooi voorbeeld van een handige Harry die nog echt service verleende. Maar uiteindelijk was hij er zelf min of meer de dupe van en dat doen we vandaag de dag niet meer. En gelijk hebben we vind ik.

Mijn pa deed dat in het begin ook nog wel in zijn winkel. Even iets uit elkaar schroeven en kijken of het eenvoudig te fiksen was. Soms zelfs thuis in de schuur. Maar klanten kwamen op den duur alleen nog met de problemen met spullen elders gekocht. Loyaliteit naar de lokale uitbater is inmiddels verdwenen. Service heeft vandaag de dag gewoon een prijs.

Zelfs onder garantie wordt het vandaag de dag eerder vervangen dan gemaakt. Een boormachine van nog geen €100 kapot? De detaillist belt de leverancier en die zegt: gooit maar in de kliko, geef de klant een nieuwe en we schrijven wel een creditfactuurtje. Is goedkoper dan de verzendkosten, handlingkosten, monteurs- en materiaalkosten. Zo kom ik dus nog wel eens aan een 'uit de kliko gehaalde' meevaller :wink:

Heb je tijd, kennis en kunde dan kun je zo hier een daar wat fiksen. Ik kan een hoop en doe ook veel zelf, maar baal er van dat elektronica mij totaal is ontgaan. Ik zou dolgraag wat meer willen kunnen meubelen aan omvormers, versterkers etc. Er is inmiddels te veel; je kunt gewoonweg niet meer van alles iets weten.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door pepon »

Ik heb bij mijn boten en campers het meeste technische werk gedaan. Boegschroef inbouwen bijvoorbeeld. Koppakking vernieuwen.

Nu wil ik een schuur in de tuin, ik laat dit maar door een vakman doen. Ik heb ooit een Workmate doormidden gezaagd. Heb niet zoveel met hout.

Zo hebben wij allemaal onze beperkingen.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door ducati 900 »

Zo gaat het mij ook, hele schepen gebouwd maar heb niet zoveel met hout.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door Peter+Annie »

Hier ook.
IK heb ,in mijn werkzame leven, de meest gesofisticeerde electronica vervoert.
Maar om nu te stellen dat ik er ook verstand van heb ????? nee dus.
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door MarcoG »

Helaas zijn de uurlonen in Nederland veel te hoog om "kleine reparaties" uit te voeren.
Dat is precies waarom er in de meeste steden geen radio/tv monteur meer te vinden is (die meestal ook veel andere elektronica kon repareren).

Gemiddeld ben je met een apparaat toch snel een paar uur bezig (uit elkaar halen, fout zoeken, onderdelen opzoeken en bestellen, repareren en weer in elkaar zetten). Ook was het vroeger makkelijk om van een aantal bekende types een onderdeel op voorraad te hebben, de meeste mensen kochten lokaal en het aanbod was niet zo groot.

Dit kan tegenwoordig gewoon niet uit voor een apparaat van onder de 500 euro want wie betaald er nou meer dan de helft van de kostprijs voor een reparatie van een apparaat van een paar jaar oud.

Hetzelfde zien we met elektronica winkels, ik heb vroeger wel eens aan de balie gestaan met een lijst van 50 verschillende onderdelen.
De medewerker was een half uur met mijn lijstje bezig om dat allemaal op te zoeken en soms op zoek te gaan naar een vervangend onderdeel als ze het gevraagde niet op voorraad hebben.
Uiteindelijk komt er dan een bonnetje van 35 euro uit de kassa rollen. Ik heb nog niet eens die medewerker zijn uurloon betaald laat staan dat ze met 30 van zulke klanten op een dag de kosten van de winkel terug kunnen verdienen.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door doov »

De grote electronica fabricanten verbieden reparatie van TV’s en dergelijke
Camper_01

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door Camper_01 »

Dan is er ook nog het echte onderdelen probleem. Men kan alleen sub units vervangen, er zijn bijna geen reparateurs die de beschikking hebben om de micro smd componenten te vervangen. Deze zijn ook bijna niet in te kopen voor een klein bedrijf. En ze hebben ook geen gereedschap hiervoor om hier professioneel mee om te gaan.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door BP 2 »

Toen de vroegere technieker van onze zaak een oude buurvrouw ging helpen met haar TV, van voor de flatscreens, omdat deze al in herstelling was geweest. Hij kon onmiddellijk zien dat er schroeven van, zg vervangen delen niet eens waren aangeraakt: de originele rode verfstip op bepaalde schroeven bewezen dat ze niet waren aangeraakt! Ik denk dat er nu in de flatscreens geen delen meer geschroefd zijn met zo een rode stip?
Bedriegers hebben dus altijd bestaan.

BP 2
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10099
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door Peter LMC »

Veel van de hedendaagse elektronica maar bv ook strijkijzers en haardrogers
en zo zijn zo gefabriceerd dat ze niet meer open te maken zijn.
Dicht gelijmd en/of met vreemde parkers geschroefd die alleen maar vast kunnen en niet los.
Daardoor niet meer repareerbaar.
Dat is goed voor de omzet van de fabrikant. :DD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door Kroppie »

ik heb ook niets met hout, dat krimpt bij mij altijd NA het zagen :shh:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper_01

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door Camper_01 »

ECHTE REPARATEURS van camper electronica zijn er ook niet zoveel. Ik ben ze teminste nog niet tegengekomen of van gehoord.
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door Jonesy »

Peter LMC schreef:
ma 28 nov 2022, 11:05
Veel van de hedendaagse elektronica maar bv ook strijkijzers en haardrogers
en zo zijn zo gefabriceerd dat ze niet meer open te maken zijn.
Dicht gelijmd en/of met vreemde parkers geschroefd die alleen maar vast kunnen en niet los.
Daardoor niet meer repareerbaar.
Dat is goed voor de omzet van de fabrikant. :DD
Er zijn tegenwoordig bitsetjes waar quasi alles in zit om die rotschroefjes te openen zoals: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... LZEALw_wcB

ze komen ook af en toe in de aldi enz...

Maar dan blijft het soms nog een uitdaging :-B
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door pepon »

Camper_01 schreef:
ma 28 nov 2022, 11:27
ECHTE REPARATEURS van camper electronica zijn er ook niet zoveel. Ik ben ze teminste nog niet tegengekomen of van gehoord.
Van Opzeeland heeft mij prima geholpen laatst met de EBL.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door jurgenc »

Maar wil de klant de toestellen kopen die eenvoudig te herstellen zijn, maar daardoor duurder te produceren en dus ook duurder te verkopen zijn?
H20
Plaats reactie