Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Andre55
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 20:00

Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door Andre55 »

Jaren geleden, dus even terug in de tijd, omvormer kapot volgens de fabrikant waren de herstel kosten rond de €700, dat vond ik veel geld, dus zelf maar thuis kijken, wat blijk een print zekering van 5 cent kapot een nieuwe erin gezet een als nieuw.
Een paar maanden geleden het leversysteem kapot van onze camper, jullie weten wel die cilinders onder zo n camper zitten die de wagen waterpas zet, gemaild na de firma dat de aansluit kastje kapot is, zit sluiting in.
Een nieuwe kosten zo n rond de 700 euro maar zij hebben ook uit coulance let wel uit coulance ruil systeem , oud inleveren en dan krijg je tegen betaling van 175 euro +/_ een andere , nou dat is mooi dacht ik direct doen, maar was nu niet voorradig wel over een aantal dagen.
Daar kon ik niet opwachten dus zelf even kijken , na twee minuten zoeken was een diode kapot die de sluiting veroorzaakte, tussen uit gehaald en alles deed het weer, de diode heb ik ondertussen besteld en later erin gesoldeerd, kosten 50 cent en 15 minuten werk
De diode zit tussen de plus en de min in, voor beveiliging van te hoge stroom
Dus onder het mom, nee heb je ja kan je krijgen bespaar je toch veel geld uit .
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: nee heb je, ja kan je krijgen.



Bericht door Jonesy »

En dat is al heeeeel lang aan de gang zo. Beste voorbeeld is ook mijn eerste ervaring met zo'n praktijken: Toen ik een jaar of 16 was (27 jaar geleden) bracht mijn opa zijn JVC versterker binnen bij de winkel voor reparatie = Niet te repareren, tijd voor een nieuwe en zodoende. Als beginnend elektronicus kreeg ik toen zijn oude defecte "hifi keten" mee. Ik doe die versterker open en ik moest nog niet eens beginnen meten: een uitgelopen condensator die je zo op het zicht kon aanwijzen.

Het ding staat in mijn garage nog elke dag te spelen.
Beroepsreiziger

Re: nee heb je, ja kan je krijgen.



Bericht door Beroepsreiziger »

wat blijk een print zekering van 5 cent kapot een nieuwe erin gezet een als nieuw.
de diode heb ik ondertussen besteld en later erin gesoldeerd, kosten 50 cent en 15 minuten werk
Waarvoor mensen al niet naar een garage gaan he. :mrgreen:

Buiten de vraag hoe men dingen kan produceren voor 5ct en 50ct.

Maar prijs je eigen gelukkig dat je het zelf kon maken.
Sommige mensen zijn zo handig niet, en betalen die 150€ per uur voor een garage.
En onderdelen kosten dan geen 5 en 50ct. :roll:
Gebruikersavatar
Nederfransman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 11:12

Re: nee heb je, ja kan je krijgen.



Bericht door Nederfransman »

Ik ben bang dat het overgrote deel van de campereigenaren geen idee heeft wat een diode is. Idem voor het gebruik van een multimeter en het hanteren van een soldeerbout.
Gelukkig zijn er nog reparateurs onder de vakmensen waar je de camper laat nazien. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Maar met een uurtarief van 75 à 100€ is het vervangen of omruilen van een complete unit vaak goedkoper.
Leve degenen onder ons die een diode van een transistor of weerstand weten te onderscheiden. Jullie komen, net als Jan Splinter, de winter goed door.
Renault Grand Master Font Vendôme Venise 120 pk boîte automatique
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: nee heb je, ja kan je krijgen.



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik ben ook van het soort dat alles wat in mijn mogelijkheden ligt zal doen om iets te herstellen.
Maar weet ook dat het niet allemaal bedrog is. Je moet het eigenlijk zo zien. Mijn beste schoolmaat heeft jaren een witgoed-TV winkel gehad en in het begin herstelde hij tv's aan huis, soms was het een paar minuten werk, soms uren zoeken om hem dan toch naar zijn werkplaats mee te nemen om verder te zoeken, en dat was eigenlijk onbetaalbaar voor de getroffen klant.
Later deed hij het anders, hij ging ter plaatse, zette een vervang tv neer en ging naar zijn werkplaats met het defecte toestel. Daar ontdekte hij soms de fout in een paar minuten, maar ook soms na vele uren zoeken. Wel beiden betaalden ongeveer dezelfde prijs, de ene te veel voor het geleverde werk en de andere te weinig voor het geleverde werk, leefbaar voor mijn maat en beide klanten waren toch tevreden want ze waren goed geholpen. Zo zie je maar, we hebben het niet altijd bij het rechte eind.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: nee heb je, ja kan je krijgen.



Bericht door DiffRental »

Meestal nemen mensen de moeite ook niet, gebrek aan kennis is daar ook een oorzaak van.
We leven steeds meer in een consumptie maatschappij en gaan er standaard vanuit dat repareren duurder is dan vervangen.
Veel dingen zijn ook zo gemaakt dat je ze slecht of niet open kan maken.

Jaren geleden kochten wij onze huidige woning met een stofzuigsysteem wat niet werkte, de unit die in de garage hangt ging niet aan.
Nieuwe unit ook ruim €1000,- paar weken na de verhuis op een zondag ochtend ding eens van de muur gehaald en open gemaakt.
De glazen print zekering doorgebrand, vervangen door een exemplaar dat ik nog in een oude lichtdimmer vond.
Inmiddels 10 jaar verder en ding werkt nog steeds. Kosten 0 en tijd 15 min. Zou ik hem weg moeten brengen en laten repareren dan ben en al snel de eerste €100,- kwijt aan onderzoek kosten.

Laatste had onze bijna 10 jaar oude TV soundbar sub woofer problemen met het draadloos verbinden.Bekabeld aansluiten niet eens mogelijk. Sub woofer na wat puzzelen en beschadigen toch open gekregen, zit verder weinig in als een klein printje met het Bluetooth lampje. Ik ben geen elektro technicus en weet nog net wat een condensator, weerstand of diode is maar weten wat ik moet meten gaat iets te ver. Op het zicht niets te zien en voeding in orde, leek toch echt in de verbinding module te zitten. Na wat googelen heel veel problemen met dat type woofer gevonden maar geen oplossing.
Compleet systeem met defect verkocht en nog een tijd de tv gebruikt zonder soundbar.

Soms heb je geluk……..
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: nee heb je, ja kan je krijgen.



Bericht door Sandor Gora »

Heel vroeger kon ik de regelkast van een theaterverlichting nog zelf repareren. Er was ook nog een winkel met weerstandjes enzo. En mijn Lelijk Eendje liet onder de motorkap gewoon alles zien wat er in zat.
Maar denk nou niet dat ik iets snap van hoe de Chromecast het klaar speelt om via mijn mobieltje een film af te spelen op de TV... :wtf:
Of hoe het wonder van de betaling aan de supermarktbezorger werkt door een QR code te scannen... :crazy:
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: nee heb je, ja kan je krijgen.



Bericht door joske501 »

Sandor Gora schreef:
zo 27 nov 2022, 9:13
En mijn Lelijk Eendje liet onder de motorkap gewoon alles zien wat er in zat.
Hey,

Evolutie hoef je ook niet negatief te zien hoor, vroeger moest je echt zoeken onder de motorkap van je 2 pk tje als hij het niet deed, nu sluit je gewoon de scanner aan en hij zegt wat er mankeert. Ja, ik weet, de oudere generatie is nog van de oude stempel hé, eenvoud was toch leuk en verstaanbaar. :)

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: nee heb je, ja kan je krijgen.



Bericht door Zijspan »

Er was bij mij een tijd dat alles gewoon uit een grote besturing kast werkte, met veel draadjes en relays.
Dat kon ik gewoon repareren en dat begreep ik.
Nu zit er alleen nog een kleine printbordje in en het werkt nog ook, inclusief een digitale display en hebben de dikke snoeren plaats gemaakt voor draadloze communicatie tussen de hef kolommen en komt de stroom uit accu’s
Maar gelukkig is dat dan nu voor de collega’s die er nog steeds werken.
En geniet ik gewoon van m’n pensioen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: nee heb je, ja kan je krijgen.



Bericht door Sandor Gora »

Valt mee, hoor Joske. Ik geniet gewoon van al die nieuwe techniek zonder te weten hoe het werkt.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door Jonesy »

joske501 schreef:
zo 27 nov 2022, 9:21
... nu sluit je gewoon de scanner aan en hij zegt wat er mankeert. Ja, ik weet, de oudere generatie is nog van de oude stempel hé, eenvoud was toch leuk en verstaanbaar. :)

Joske
Dat is ook niet altijd alles hoor, het wordt pas leuk als er iets niet werkt en de "scanner" zegt dat alles in orde is! :crazy:
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door Bas vd laar »

nu sluit je gewoon de scanner aan en hij zegt wat er mankeert
Dat zou je willen, maar dat is niet waar.
Als je bijvoorbeeld ergens in je inlaattraject een barstje hebt zitten krijg je allerlei foutcodes: van die en die sensor is stuk, wat dus niet het geval is.
Een goede monteur vaart daar dus niet blind op, maar denkt: Deze sensor gaat eigenlijk nooit stuk, wat kan het zijn dat de computer zegt dat dat wel het geval is?
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door kowa »

Een aantal jaren geleden onze Alde verwarming deed het niet meer N&B Flair 6000i.
Na een tijdje zoeken kwam ik er achter dat het printplaatje met 3 relais defect was, de dealer gebeld en kreeg te horen "dat wordt een nieuwe kachel meneer deze is 10 jaar oud en we hebben geen onderdelen meer".
Toen maar eens Alde Engeland gebeld met het verzoek of daar iets lag, Nee meneer hier niet maar probeer eens Alde Zweden misschien hebben ze daar nog wat.
Alde Zweden gebeld vriendelijk geholpen en met de vraag hoe oud de camper was,1996, begon de man te lachen, weinig hoop dacht ik.
Meneer wij gaan even voor u zoeken, er loopt hier nog een oude rot in het vak en misschien heeft hij nog wat op de zolder liggen, weet u toevallig het onderdelen nummer dat zoek t wat makkelijker dat had ik.
U wordt z.s.m. terug gebeld een half uur later een telefoontje uit Zweden met de mededeling ,"we hebben er nog een liggen" mijn vraag en wat zijn de kosten, meneer voor een camper uit 1996 na 15 jaar een printplaatje stuk durven we niks te vragen we sturen het zo op en veel plezier met de kachel.
Heeft nog jaren goed gedaan.
Dus even zoeken en bellen loont de moeite.
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door EasyBee »

joske501 schreef:
zo 27 nov 2022, 9:21
Evolutie hoef je ook niet negatief te zien hoor, vroeger moest je echt zoeken onder de motorkap van je 2 pk tje als hij het niet deed, nu sluit je gewoon de scanner aan en hij zegt wat er mankeert. Ja, ik weet, de oudere generatie is nog van de oude stempel hé, eenvoud was toch leuk en verstaanbaar. :)
Uitleesapparatuur... Geen enkele tester is heilig... maar toch een vergelijk
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie