Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door Kroppie »

daarom zo min mogelijk van die moderne rotzooi er in, want wat er niet in zit...........,
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door hathi »

Juist Jos,m.a.w. Kijk eens wat je helemaal niet nodig hebt,of niet gebruikt,dat beperkt de problemen :-B
Hans
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door pepon »

Zo is het, er uit met die moderne wasmachines, moeder weer aan het wasbord.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door MarcoG »

Camper_01 schreef:
ma 28 nov 2022, 9:05
Dan is er ook nog het echte onderdelen probleem. Men kan alleen sub units vervangen, er zijn bijna geen reparateurs die de beschikking hebben om de micro smd componenten te vervangen. Deze zijn ook bijna niet in te kopen voor een klein bedrijf. En ze hebben ook geen gereedschap hiervoor om hier professioneel mee om te gaan.
Alles kan en als er geld te verdienen is zullen er altijd mensen zijn die het willen doen.
Voor de duurdere apparatuur zijn er wel reparatie bedrijfjes bekijk de video's van deze man maar eens.
https://www.youtube.com/@NorthridgeFix
Kijk vaak met bewondering hoe het mogelijk is dat hij toch heel vaak een apparaat weet te fixen en hij laat ook zien wanneer het niet lukt.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door kampo »

Men gaat hier al snel de reparatiebedrijven van alles en nog wat beschuldigen.
Als het geld kost dan is het bedrog...

Dat is, zoals blijkt, wel een zeer éénvoudige visie. Populair wel ja.
Ik ken nog steeds veel bedrijven die herstellingen uitvoeren aan een normale prijs.

Dat je het zelf soms goedkoper kan is normaal en al om geweten. De tijd en de kennis worden dan niet gecalculeerd. Gemakkelijk zelf repareren is geld besparen. Bovendien geeft het een goed gevoel.

Maar soms is het moeilijk. In veel gevallen kan je het niet zelf. Dan moet je toch de marktprijs betalen of aanvaarden dat een herstelling economisch niet rendabel is.
Dat is wat anders als bedrog. Je kan gewoon tevreden zijn als je defect hersteld werd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door DucatoDolf »

Helemaal mee eens. Die oude witgoedbaas zat eigenlijk in zijn eigen tijd te hobbyen. Als hij dat had door moeten rekenen had het ook te duur geweest. Mensen vitten op hoge arbeidskosten, maar willen zelf ook veel verdienen :crazy:

Heb al meerdere goedkopere wasmachines gefikst met wat goedkope onderdelen. Tegenwoordig is de trend dat een buitentrommel om de binnen trommel heen aan elkaar gelast wordt (kunststof las). Die kun je dus niet meer uit elkaar halen om het lager te vervangen. Een onderdeel van nog geen twee tientjes wat als eerste slijtage vertoont en vroegah 'eenvoudig' (je hele wasmachine moet alsnog uit elkaar) was te vervangen. Nu moet je dus de hele trommel voor €200 vervangen alleen omdat het lagertje rammelt. Laat je dit ook nog eens doen door een monteur, komt er nog €200 bij voor de arbeid. Bij een machine ouder dan 5 jaar totaal niet meer rendabel.

Ook bij die boormachine van €100 is het vaak wel te doen. Thuis. In je schuurtje. Maar opsturen en er een monteur naar laten kijken kost al €100. Totaal niet rendabel.

Onze rijkdom is nu eenmaal opgebouwd uit de uitbuiting van arme mensen (lage lonen landen) of de natuur (wegwerpconsumptie).
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door joske501 »

Beste,


De vreugde van zelf iets te herstellen is soms onnoemelijk groot en je doet er ervaring mee op. :)
Ervaring = de optelsom van je vele stommiteiten en geklungel. :bang:
Ja, ook ik heb al vrij veel dingen verknoeit, maar nu weet ik tenminste hoe het in elkaar steekt. :D

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door Kroppie »

alles wat niet te repareren is en in mijn handen komt haal ik uit elkaar, met of zonder geweld, maar ik zal weten e.e.a. in elkaar steekt, zodat het een volgende keer netjes open en eventueel gerepareerd weer dicht kan
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door AadenAnke »

MarcoG schreef:
ma 28 nov 2022, 2:56
Helaas zijn de uurlonen in Nederland veel te hoog om "kleine reparaties" uit te voeren.
Dat is precies waarom er in de meeste steden geen radio/tv monteur meer te vinden is (die meestal ook veel andere elektronica kon repareren).

Gemiddeld ben je met een apparaat toch snel een paar uur bezig (uit elkaar halen, fout zoeken, onderdelen opzoeken en bestellen, repareren en weer in elkaar zetten). Ook was het vroeger makkelijk om van een aantal bekende types een onderdeel op voorraad te hebben, de meeste mensen kochten lokaal en het aanbod was niet zo groot.

Dit kan tegenwoordig gewoon niet uit voor een apparaat van onder de 500 euro want wie betaald er nou meer dan de helft van de kostprijs voor een reparatie van een apparaat van een paar jaar oud.

Hetzelfde zien we met elektronica winkels, ik heb vroeger wel eens aan de balie gestaan met een lijst van 50 verschillende onderdelen.
De medewerker was een half uur met mijn lijstje bezig om dat allemaal op te zoeken en soms op zoek te gaan naar een vervangend onderdeel als ze het gevraagde niet op voorraad hebben.
Uiteindelijk komt er dan een bonnetje van 35 euro uit de kassa rollen. Ik heb nog niet eens die medewerker zijn uurloon betaald laat staan dat ze met 30 van zulke klanten op een dag de kosten van de winkel terug kunnen verdienen.
Wel erg veel tegenstrijdigheden hoor helaas zijn de uurlonen te hoog. Gelukkig wel dan krijgen we tenminste.
een goed leefbaar loon/salaris voor terug en lopen we meestal niet op straat te bedelen!
Dat lokaal kopen had als voordeel dat er dus best veel 2e hands onderdelen beschikbaar waren :shh:
De helft van de kost prijs betalen voor een reparatie, het is niet de bedoeling om te repareren gewoon vervangen we leven in een consumptiemaatschappij dus handel en dienstverlening.
De medewerker die een half uur bezig is om de onderdeeltjes te vergaren in het magazijn daar hebben we tegenwoordig internet voor met orderpicker in Azië en andere lage lonen landen.
Verder vinden we dat onze (klein)kinderen allemaal een witte borden baan moeten nemen werken met de handen is zo opa achtig :lol: wil je dat het uurloon laag is zal je moeten verhuizen naar een landwaarts de welvaart een stuk lager is

Gr Aad
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door henk en lila »

Vorige maand nog een 20 jaar oude cd speler van Yamaha gerepareerd. Staat in de hifi set en de grote schuiflade/carousel voor 5 cd's deed het niet meer. Op typenummer twee zwarte elastiekjes van 15 euro per stuk besteld in Nederland. Een halve middag voorzichtig sleutelen en bingo. Circulair heet dat toch?

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Levelsysteem: zelf repareren is geld besparen



Bericht door Jonesy »

kampo schreef:
di 29 nov 2022, 9:14
Men gaat hier al snel de reparatiebedrijven van alles en nog wat beschuldigen.
Als het geld kost dan is het bedrog...

Dat is, zoals blijkt, wel een zeer éénvoudige visie. Populair wel ja.
Ik ken nog steeds veel bedrijven die herstellingen uitvoeren aan een normale prijs.
Nu heb ik nog eens de 3 pagina's doorlopen maar ik heb niet de indruk dat "reparatiebedrijven van alles en nog wat beschuldigt worden".

Er is bedrog in die wereld... en in welke wereld niet! Ik zie een paar, waaronder mijne, ervaringen die niet koosjer zijn. Dit gespreid over verschillende mensen over verschillende jaren, dat is toch niet iets om van verwonderd te zijn.

Het is tenslotte een algemeen feit dat als iemand er niks van kent je die eenders wat kan wijsmaken en sommige maken daar jammer genoeg gebruik van.
Het jammere is dat de wegwerpmaatschappij tegenwoordig begint bij de fabrikant en daar kunnen wij of de reparatiebedrijven niks aan doen.
Maar soms is het moeilijk. In veel gevallen kan je het niet zelf. Dan moet je toch de marktprijs betalen of aanvaarden dat een herstelling economisch niet rendabel is.
Dat is wat anders als bedrog. Je kan gewoon tevreden zijn als je defect hersteld werd.
Daar heb je 100% gelijk in!
Plaats reactie