Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Als ik acculaders kan koppelen welke zouden jullie mij dan aanraden met die 30A acculader die ik al heb?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Dan heb ik dus een laadstroom van 60A.
En hoe kan ik die koppelen dan? Via de Victron app?
En dan een met 1 aansluiting ipv 3
En hoe kan ik die koppelen dan? Via de Victron app?
En dan een met 1 aansluiting ipv 3
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Niet.
Ve.smart networking wordt nog niet ondersteunt door de blue smart laders, maar is ook niet nodig. Gewoon alle laders correct instellen (juiste batterijtype)
ve.smart networking is meer relevant als je ook dingen als temperatuurcompensatie en/of sturing wilt, b v met zonnepaneel regelaars. Maar dan ga je al vrij snel naar een Cerbo oid kijken die het hele beheer overneemt. Maar dat is voor een 'normale' camper wat overdreven.
(Wel mooi spul overigens, ook gastank en watertanks enz kun je dan monitoren).
De versie met 3 uitgangen voegt naar mijn mening weinig toe. Daar kun je een startaccu mee opladen, maar die dingen kennen maar 1 curve. Je kan dus niet de startaccu op een eigen loodprofiel opladen.
Als je met 60A wilt laden, en een startaccu, dan kom je al snel op een multiplus uit, die heeft een hogere laadstroom, mooie omvormer EN een uitgang voor de startaccu.
Ve.smart networking wordt nog niet ondersteunt door de blue smart laders, maar is ook niet nodig. Gewoon alle laders correct instellen (juiste batterijtype)
ve.smart networking is meer relevant als je ook dingen als temperatuurcompensatie en/of sturing wilt, b v met zonnepaneel regelaars. Maar dan ga je al vrij snel naar een Cerbo oid kijken die het hele beheer overneemt. Maar dat is voor een 'normale' camper wat overdreven.
(Wel mooi spul overigens, ook gastank en watertanks enz kun je dan monitoren).
De versie met 3 uitgangen voegt naar mijn mening weinig toe. Daar kun je een startaccu mee opladen, maar die dingen kennen maar 1 curve. Je kan dus niet de startaccu op een eigen loodprofiel opladen.
Als je met 60A wilt laden, en een startaccu, dan kom je al snel op een multiplus uit, die heeft een hogere laadstroom, mooie omvormer EN een uitgang voor de startaccu.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Omvormer heb ik al.
Ik kan dus niet een andere acculader erbij zetten?
Dan raad jij mij dus een multiplus aan en die acculader die ik al heb komt dan dus te vervallen?
Ik kan dus niet een andere acculader erbij zetten?
Dan raad jij mij dus een multiplus aan en die acculader die ik al heb komt dan dus te vervallen?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Een 2e acculader kan ook, want met 2x30 heb je ook een 60A acculader.
Maar goed, de 30A lader heb je al, je kan, als t tzt nodig is, altijd nog een 2e bijplaatsen. Met 300Ah zou ik dat, voor nu, nog even achterwege laten. Eerst maar eens in de praktijk kijken hoever je komt met DCDC en de zonnepanelen. Met 30A heb je, incl wat eigen verbruik, de complete 300Ah in 12 uur makkelijk vol. En in de praktijk zal ie nooit 100% leeg zijn. Ergo: die 60A is alleen leuk als je perse in een paar uur je accu vol wilt kunnen laden, maar hoe vaak is dat? voor een overnachting is het gewoon onnodig kosten maken.
Overigens raad ik aan om eerst een plan te maken, en dan pas te gaan kopen. Gezien het hele topic lijkt de trend nu een beetje impulsief kopen en dan pas nadenken. Ik zou dat omdraaien. Eerst een plan, overzicht in je opbrengst/verbruik (energiebalans) en wensen, dan een plan maken, erop (laten) schieten en dan pas spullen gaan aanschaffen.
Overigens deel ik de mening om die loodaccu eruit te gooien. Die 55Ah (netto) vs de leeftijd, de gecompliceerde setup met 2 accutypes en het gewicht.. da's de moeite niet waard. Die lithiumaccu kan dat prima vervangen. Scheelt een hoop gedoe.
Maar goed, de 30A lader heb je al, je kan, als t tzt nodig is, altijd nog een 2e bijplaatsen. Met 300Ah zou ik dat, voor nu, nog even achterwege laten. Eerst maar eens in de praktijk kijken hoever je komt met DCDC en de zonnepanelen. Met 30A heb je, incl wat eigen verbruik, de complete 300Ah in 12 uur makkelijk vol. En in de praktijk zal ie nooit 100% leeg zijn. Ergo: die 60A is alleen leuk als je perse in een paar uur je accu vol wilt kunnen laden, maar hoe vaak is dat? voor een overnachting is het gewoon onnodig kosten maken.
Overigens raad ik aan om eerst een plan te maken, en dan pas te gaan kopen. Gezien het hele topic lijkt de trend nu een beetje impulsief kopen en dan pas nadenken. Ik zou dat omdraaien. Eerst een plan, overzicht in je opbrengst/verbruik (energiebalans) en wensen, dan een plan maken, erop (laten) schieten en dan pas spullen gaan aanschaffen.
Overigens deel ik de mening om die loodaccu eruit te gooien. Die 55Ah (netto) vs de leeftijd, de gecompliceerde setup met 2 accutypes en het gewicht.. da's de moeite niet waard. Die lithiumaccu kan dat prima vervangen. Scheelt een hoop gedoe.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 28 nov 2022, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Dat is prima.Frankenellen schreef: ↑ma 28 nov 2022, 20:55Solar is bij elkaar 380W.
Daar heb ik overigens wel een vraag bij.
Heb een 280W en een 100W zonnepaneel.
Nu heb ik voor die 280W een 100/30 laadregelaar en voor de 100W een 75-15 laadregelaar.
Heb begrepen dat je deze aan elkaar kunt koppelen?
En kun je deze dan allebei gewoon op de LFP accu aansluiten?
Theoretisch maximum van de 280Wp is ongeveer 20A en van de 100Wp is het ongeveer 7A
De 2 MPPT's zet je in de buurt van de LFP accu.
Wel moet je iedere string apart bekabelen met 6mm²
Dus 2 dakdoorvoeren.
Zowel van het dak naar de MPPT als van de MPPT naar de accu kan je met 6mm² doen.
Zelf zet ik kleine hoofdschakelaars in alle + kabels dus 4 stuks hoofdschakelaar van 50A of meer.
Voor de 30A accu lader, die je best ook op ongeveer 1m naast de LFP accu zet, gebruik je 10mm² en een midi zekering van 50A
Ik heb de kabelsecties berekend met www.Polz.info/leitungsrechner
Groeten Kampo
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Als je om 18.00 uur aankomt op een camping en de volgende ochtend om 08.00 uur weer vertrekt, dan heb je 12 uur om walstroom te gebruiken. Er kan dan dus 12 x 30A = 360A worden geladen. Is dat niet mooi genoeg?Frankenellen schreef: ↑ma 28 nov 2022, 21:02Als ik acculaders kan koppelen welke zouden jullie mij dan aanraden met die 30A acculader die ik al heb?
Kwam je soms aan met een geheel lege accu, heeft de motor onderweg helemaal niets bijgeladen en er scheen overdag ook geen licht op de zonnepanelen? Waarvoor en hoe vaak heb je nou 2 stuks acculaders tegelijk nodig?
Hoe vaak is die LFP-accu van 300Ah nou écht leeg?
Je kunt ook iets eerder naar die camping gaan, bijv. om half vijf. En je vertrekt de volgende ochtend pas om half elf. Dan heb je 18 x 30A = 540A kunnen laden!
Mijn idee: die tweede acculader is weggegooid geld...
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Dacht dat ik een goed plan had Achteraf gezien heb je gelijk. Verbruik en opbrengst had ik reeds gedaan, maar ik ging uit van 2 systemen. Nu blijkt dat 1 systeem redelijk makkelijk te realiseren is.DJSmiley schreef: ↑ma 28 nov 2022, 21:25Overigens raad ik aan om eerst een plan te maken, en dan pas te gaan kopen. Gezien het hele topic lijkt de trend nu een beetje impulsief kopen en dan pas nadenken. Ik zou dat omdraaien. Eerst een plan, overzicht in je opbrengst/verbruik (energiebalans) en wensen, dan een plan maken, erop (laten) schieten en dan pas spullen gaan aanschaffen.
Agm accu gaat er dus uit. Ik ga sowieso wel die dc-dc 12|30 aanschaffen. Die heb ik toch nodig.
Alleen moet ik dan een niet-geïsoleerde dc dc booster nemen? Volgens mij wel toch?
Zal mijn schema gaan aanpassen met de tips die hier zijn aangegeven en zal hem hier weer plaatsen. Dan kijken wij weer verder
Laatst gewijzigd door Frankenellen op ma 28 nov 2022, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Ik ga jouw advies en die van DJ opvolgen.
Denk ook dat het overbodig is!
Dank je wel
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Zo kan je het zien ... en natuurlijk gaat het.
Maar de verhoudingen kloppen niet helemaal.
Als je de hele avond TV/media kijkt, de compressor koelkast en de dieselkachel laat draaien dan is er al 15A van de 30A weg.
Een 30A lader op een 300A LFP is echt wel het minimum. Je zal hem de hele nacht horen brullen en de temperatuur voelen
Ook ik zou de IP22 30A voorlopig laten staan en plaats voorzien om er desgevallend een 2de naast te zetten.
PS: in het 380Wp seizoen kan je rekenen met ongeveer 120Ah solar opbrengst, per dag.
Maar de verhoudingen kloppen niet helemaal.
Als je de hele avond TV/media kijkt, de compressor koelkast en de dieselkachel laat draaien dan is er al 15A van de 30A weg.
Een 30A lader op een 300A LFP is echt wel het minimum. Je zal hem de hele nacht horen brullen en de temperatuur voelen
Ook ik zou de IP22 30A voorlopig laten staan en plaats voorzien om er desgevallend een 2de naast te zetten.
PS: in het 380Wp seizoen kan je rekenen met ongeveer 120Ah solar opbrengst, per dag.
Groeten Kampo
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Ik ga sowieso wel die dc-dc 12|30 aanschaffen.
Die heb ik toch nodig.
Alleen moet ik dan een niet-geïsoleerde dc dc booster nemen? Volgens mij wel toch?
Die heb ik toch nodig.
Alleen moet ik dan een niet-geïsoleerde dc dc booster nemen? Volgens mij wel toch?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Het mag de niet geïsoleerde zijn.
Wel de charger versie 12/12/30A
Nu nog het principeschema tekenen met enkel hoofd zekeringen, hoofd schakelaars en kabelsecties.
De verbruikers en hun bekabeling moet je niet intekenen want die zitten netjes op je zekering kastje.
Wel de charger versie 12/12/30A
Nu nog het principeschema tekenen met enkel hoofd zekeringen, hoofd schakelaars en kabelsecties.
De verbruikers en hun bekabeling moet je niet intekenen want die zitten netjes op je zekering kastje.
Groeten Kampo
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Was even puzzelen, maar volgens mij ben ik nu aardig op weg (hoop ik)
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***