Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
de smartshunt zou ik bij de hh accu plaatsen, wat er in of uit de startaccu gaat lijkt me niet zo erg interessant
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Draai het even om.
Moet het altijd wat minder zijn ?
Je oordeelt over een systeem dat je hebt ?
Wel of geen ervaring met winterberging (nut van de zonne schakelaars) en ANWB/VAB/ADAC accu startservice (nut van de start assist) ?
Dus meestal is het een opmerking die gemaakt word uit onwetendheid....
Als je een 300Ah LFP voorziet dan is dat alvast niet om zonder reserve of om te besparen op pad te gaan. (300Ah is echt niet overdreven als je er in gaat wonen, ik zie zoiets eerder 2x groter)
In verhouding tot de omvang van het werk zijn een paar extra hoofdschakelaars of zekeringen geen kost.
Blij dat het werkt is voor zelfbouwers die hun eerste voertuig doen.
Ervaren rotten zijn ondertussen aan hun 3de, 4de of 5de voertuig of update bezig.
Dan is het niet alleen leuk maar ook zinvol om eens wat extra toe te voegen.
Voor de rest heb je gelijk
Groeten Kampo
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Als er in de min van de HH accu in dit schema ook nog een 500A smartshunt zit gaat dit dan goed als de start assist wordt gebruikt bij een lege start accu of is de 10 minuten wachttijd alvorens te starten voldoende om de startstroom uit de HH accu onder de 500A tehouden?
Walter
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Okee heb het aangepast.
Alleen nog een vraag over de busbar. Kunnen de min kabels allemaal op 1 busbar of moet ik dit verdelen over meedere, zodat het wat overzichtelijker wordt?
EDIT: de 2 schakelaars vergeten tussen de MPPT's en de zekeringen. Staan in het aangepast schema van mij er wel in!
- Bijlagen
-
- camper schema hh.jpg (142.07 KiB) 213 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Frankenellen op zo 04 dec 2022, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
@Walda
De min staat inderdaad niet getekend op het principeschema.
Je vraag is zoals ik begrijp of de smartshunt van 500A voldoende is om over te starten.
Mijn ervaring is ja. In de meeste gevallen, met een platte startaccu, trek je minder dan 200A.
Maar je moet opletten, het kan in extreme gevallen ook wel eens 800A zijn, afhankelijk van cilinderinhoud en diepvries situatie. Op een CCA van 800A kan je de startassist bijna niet opbouwen. Alhoewel. Gebruik gewoon een 250/2500A hoofdschakelaar en 70mm² kabel.
Hier een uitgebreider detail van het schema van hierboven. Met de minus en de shunt erbij...
@Frankenellen
Kijk eens goed naar de smartshunt positie...
En zo plaats je de 6 hoofd schakelaars...
De min staat inderdaad niet getekend op het principeschema.
Je vraag is zoals ik begrijp of de smartshunt van 500A voldoende is om over te starten.
Mijn ervaring is ja. In de meeste gevallen, met een platte startaccu, trek je minder dan 200A.
Maar je moet opletten, het kan in extreme gevallen ook wel eens 800A zijn, afhankelijk van cilinderinhoud en diepvries situatie. Op een CCA van 800A kan je de startassist bijna niet opbouwen. Alhoewel. Gebruik gewoon een 250/2500A hoofdschakelaar en 70mm² kabel.
Hier een uitgebreider detail van het schema van hierboven. Met de minus en de shunt erbij...
@Frankenellen
Kijk eens goed naar de smartshunt positie...
En zo plaats je de 6 hoofd schakelaars...
Groeten Kampo
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Zie idd dat de Smartshunt gekoppelt is aan zowel de start accu en de HH accu!
Zie dat er ook weer een zekering tussen zit? Welke moeten dat dan zijn?
Zie dat er ook weer een zekering tussen zit? Welke moeten dat dan zijn?
Laatst gewijzigd door Frankenellen op zo 04 dec 2022, 16:47, 4 keer totaal gewijzigd.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Weer een update!
Houd een mens wel bezig op de zondag
Houd een mens wel bezig op de zondag
- Bijlagen
-
- camper schema hh.jpg (152 KiB) 169 keer bekeken
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
volgens mij moet de smartshunt in de min bedrading geplaatsts..
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
@frankenellen: Over je accumonitor: wil je wel of geen display en moet de spanning van de startbatterij ook uit te lezen zijn? Kijk dan even in de manual van de shunt of je wel of niet je startaccu kan of wil aansluiten. Daar staat meestal ook in welke draaddikte je het best kan gebruiken. Want 10 mm2 voor nog niet eens een mA lijkt me wat overdreven.
Ik heb er serieus over nagedacht en als je er vanuit gaat dat een omvormer geen lekstroom heeft als je hem remote uitgeschakeld hebt, hou je de lekstroom van de zonnepaneelladers en zekeringkast (b.v. USB laders) alleen nog over. De DC/DC en 230V acculader van Topic starter hebben nauwelijks een lekstroom. Daarom had ik hiervoor al voorgesteld om de nul van de 2 paneelladers en de relaiskast via 1 schakelaar te laten lopen. Je hoeft dan ook geen tig draden te leggen vanuit de garage naar het woongedeelte, als je ze liever vanuit het woongedeelte wilt kunnen bedienen. Als je licht hebt tijdens de stalling, kan je er ook voor kiezen om de paneelladers op de accu te houden, zodat de accu steeds weer bijgeladen wordt.
En ik zie een heleboel schakelaars, maar niets op de startaccu, terwijl daar vaak de grootse sluipverbruikers op zitten.
Het gaat niet zozeer om het werk of de kosten om kritisch naar het aantal schakelaars te kijken. Je moet wel de juiste schakelaars bedienen en een schakelaar kan ook sneuvelen. Misschien wordt de camper ook wel eens uitgeleend.kampo schreef: ↑zo 04 dec 2022, 15:04Draai het even om.
Moet het altijd wat minder zijn ?
Je oordeelt over een systeem dat je hebt ?
Wel of geen ervaring met winterberging (nut van de zonne schakelaars) en ANWB/VAB/ADAC accu startservice (nut van de start assist) ?
Dus meestal is het een opmerking die gemaakt word uit onwetendheid....
Ik heb er serieus over nagedacht en als je er vanuit gaat dat een omvormer geen lekstroom heeft als je hem remote uitgeschakeld hebt, hou je de lekstroom van de zonnepaneelladers en zekeringkast (b.v. USB laders) alleen nog over. De DC/DC en 230V acculader van Topic starter hebben nauwelijks een lekstroom. Daarom had ik hiervoor al voorgesteld om de nul van de 2 paneelladers en de relaiskast via 1 schakelaar te laten lopen. Je hoeft dan ook geen tig draden te leggen vanuit de garage naar het woongedeelte, als je ze liever vanuit het woongedeelte wilt kunnen bedienen. Als je licht hebt tijdens de stalling, kan je er ook voor kiezen om de paneelladers op de accu te houden, zodat de accu steeds weer bijgeladen wordt.
En ik zie een heleboel schakelaars, maar niets op de startaccu, terwijl daar vaak de grootse sluipverbruikers op zitten.
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Dan is het of een mbv eventueel smart of een smart shunt.
Ook nog maar eens kijken hoe het moet worden aangesloten.
Ook nog maar eens kijken hoe het moet worden aangesloten.
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
@Jan
Heb het een beetje aangepast.
Schakelaars op de min van panelen en smartshunt alleen op de HH accu.
Dit bedoel je toch?
Heb het een beetje aangepast.
Schakelaars op de min van panelen en smartshunt alleen op de HH accu.
Dit bedoel je toch?
- Bijlagen
-
- camper schema hh shunt1 en mppt.jpg (145.87 KiB) 90 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Frankenellen op zo 04 dec 2022, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Wat gaat je smartshunt nu meten? Die moet in de massaleiding.
Verder: waarom zoveel schakelaars? Houd het simpel. 1 hoofschakelaar, en eventueel 1 per MPPT aan de paneelkant als je die wilt kunnen afschakelen.
Ik raad je ook aan om de handleidingen eens te lezen. Heel veel van de punten die in dit draadje staan waren allemaal uit de handleidingen al te halen.
Verder: waarom zoveel schakelaars? Houd het simpel. 1 hoofschakelaar, en eventueel 1 per MPPT aan de paneelkant als je die wilt kunnen afschakelen.
Ik raad je ook aan om de handleidingen eens te lezen. Heel veel van de punten die in dit draadje staan waren allemaal uit de handleidingen al te halen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Het wordt een beetje verwarrend allemaal
De een zegt 6 schakelaars. De ander 4. Weer een ander 1.
Snap er niks meer van.
In het begin had ik 1 schakelaar, maar dat was te weinig. Dus schakelaars toegevoegd op advies van jou bij die panelen.
Daarna weer een aantal keer gewijzigd op advies van iemand anders.
Zie door de schakelaars het geheel niet meer!
De een zegt 6 schakelaars. De ander 4. Weer een ander 1.
Snap er niks meer van.
In het begin had ik 1 schakelaar, maar dat was te weinig. Dus schakelaars toegevoegd op advies van jou bij die panelen.
Daarna weer een aantal keer gewijzigd op advies van iemand anders.
Zie door de schakelaars het geheel niet meer!
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***