Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Wil graag mijn Lithium 300A accu ook gaan opladen tijdens het rijden. Dus via mijn dynamo.

Welke Victron DC-DC moet ik dan gebruiken?

En wat voor dikte kabel mag/moet ik hiervoor gaan gebruiken?

En hoe lang mogen de kabels zijn? Mijn 2e huishoudaccu staat nl achterin de camper.

Hoor het graag😀
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19101
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke Victron DC-DC voor 300a accu



Bericht door Aloys »

Hoeveel Ampere kan je dynamo leveren?

Ik gebruik nu een 30/12/30 voor mijn nieuwe 200Ah LiFePO4. Een zwaardere, de 50A is wel meteen een stuk duurder...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300a accu



Bericht door Frankenellen »

Aloys schreef:
za 26 nov 2022, 20:48
Hoeveel Ampere kan je dynamo leveren?
Geen idee eigenlijk🤔
Kan ik dat ergens meten?

Lees net dat een dynamo van een Fiat Ducato 120A levert. Van die 120A wordt er max. 20A gebruikt voor het laden van de startaccu en de brandstof pomp.
Dit zou berekenen dat ik zo’n 100A heb om de hh accu te laden.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke Victron DC-DC voor 300a accu?



Bericht door DJSmiley »

Waarom zouden ze er dan zo'n zware dynamo in stoppen als er maar 20A gebruikt wordt?

Ik zelf houd max 1/3 van het dynamovermogen aan als acceptabele extra load, tenzij je bewust bekeken/berekend hebt dat meer verantwoord is, en/of je maatregelen neemt tegen overbelasting (temperatuurgestuurde regeling bv die de laadstroom terugschroeft van de DCDC als de dynamo te warm wordt)

Bedenk wel dat je rekening moet houden met het worst-case scenario. Nu kan het prima zijn dat er maar 30A gebruikt wordt, maar als je dan ff 90A erbij gooit.. wat gebeurt er dan? Naast dat je een dynamo nooit langdurig 100% moet belasten: Wat gebeurt er in de minder gangbare momenten? Denk aan de file op een hete zomerdag, zonder rijwind en je koelingen (motor/airco) op vol vermogen?
Pak een willekeurige Ducato 250: Dan zie je dat die koeling alleen al 2x300W is. Dat is dus 600W, dus 50A. En dan is de rest nog niet meegerekend... verlichting en de hele andere handel. Dan ga je rusting naar de 90A....

Je dynamo laad echt niet alleen een accutje en een brandstofpompje, en ik zou het niet erop gokken en denken dat bovenstaand scenario niet voorkomt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300a accu?



Bericht door Frankenellen »

DJSmiley schreef:
za 26 nov 2022, 21:22
Waarom zouden ze er dan zo'n zware dynamo in stoppen als er maar 20A gebruikt wordt?
Wat er gezegd wordt is dat ze dus al rekening hebbe gehouden met het gebruik van een hh accu.
Geen idee of dat echt zo is.

Maar wat zou je mij adviseren dan om te gebruiken om de LT300A op te laden? De 12/50?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke Victron DC-DC voor 300a accu?



Bericht door DJSmiley »

Ligt aan je budget

Victron Orion TR Smart 30A:
voor de meeste voldoende, opties als automatisch motor detectie en in combinatie met voldoende solar heb je niet veel meer nodig. En gewoon Victron kwaliteit en te combineren met andere apps enz.

Renogy DC-DC 40A:
Als je geen bluetooth nodig hebt, een D+ draad hebt liggen, geen eisen hebt mbt support (die is erg discutabel bij Renogy). Idealiter zelf een vertraging tussen de D+ zetten, in mijn ervaring wil te vroeg inschakelen nog wel eens de DCDC overstuur helpen tot ie een echte harde reset krijgt.
Goedkopere optie dan de Orion, maar met een paar concessies.

Victron (Top Systems) TS800
in 50A versie te krjigen, wel vrij prijzig. 2e hands rond de 250-300 euro te vinden. Via USB te upgraden en te configureren. Geen bluetooth mogelijkheden. Wel motordetectie op basis van trilsensor (uit mn hoofd)

WCS LBR-60
60A lader, met temperatuursensor die je dynamo bewaakt, zodat bij (dreigende) overbelasting de laadstroom teruggedraaid wordt.

2x Victron 30A: Ook zo'n 60A, maar zou ik niet aanraden zonder temperatuursmonitoring van de dynamo.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op za 26 nov 2022, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300a accu?



Bericht door Frankenellen »

DJSmiley schreef:
za 26 nov 2022, 21:42
Victron (TS Systems) TS800
in 50A versie te krjigen, wel vrij prijzig. 2e hands rond de 250-300 euro te vinden. Via USB te upgraden en te configureren. Geen bluetooth enz mogelijkheden.
Bedoel je deze?
Bijlagen
FCF34C6F-687D-4A95-BD91-F8A59E574961.jpeg
FCF34C6F-687D-4A95-BD91-F8A59E574961.jpeg (108.08 KiB) 1150 keer bekeken
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300a accu?



Bericht door Frankenellen »

Heb gekozen voor de Victron Orion TR Smart 30A.
Toch even goedkoper en levert samen mijn Vechline 280W Deep Power zonnepaneel denk ik toch genoeg laadstroom😉

Alleen nog 1 vraag hierover. Neem aan dat het een niet-geïsoleerd exemplaar moet zijn?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door camperdiksmuide »

Zou dan ook opteren voor een zwaarder zonnepaneel bv. van 400Wp wat nu een standaard is. En dit in combinatie met een degelijke victron smart mppt.
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Heb momenteel 2 zonnepanelen op het dak liggen.
1 van 100W en 1 van 280W. Moet genoeg zijn😉
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke Victron DC-DC voor 300a accu?



Bericht door kampo »

Frankenellen schreef:
za 26 nov 2022, 22:00
Heb gekozen voor de Victron Orion TR Smart 30A.
Toch even goedkoper en levert samen mijn Vechline 280W Deep Power zonnepaneel denk ik toch genoeg laadstroom😉...
Ik snap je niet.
Dus wilt advies maar toch niet ?
Zo een mooie dure accu kopen en dan verder niets...
Hoe wil je die vuistregel van 1/3 toepassen ?
Begrijp dat je eerst moet uitzoeken welke dynamo je hebt.
Dat werd hier geschreven en is bepalend voor je keuze.
Je veronderstelt dat iedere Ducato een 120A/14V dynamo heeft. Nou dat is mooi mis. Je komt veel zwaardere versies tegen in de recentere voertuigen.
Op iedere dynamo staat een typeplaatje en in de handleiding staat het meestal ook.
Gewoon even kijken met een GSM en een spiegeltje.

Ook zonder LFP zou ik willen weten welke dynamo in mijn camper zit.
Zelf beschouw ik dat als basiskennis.
Of weet je ook niet hoeveel pk je hebt, water en diesel er in je tanks gaan, enz ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300a accu?



Bericht door Frankenellen »

kampo schreef:
zo 27 nov 2022, 8:23
Ik snap je niet.
Dus wilt advies maar toch niet ?
Zo een mooie dure accu kopen en dan verder niets...
Hoe wil je die vuistregel van 1/3 toepassen ?
Begrijp dat je eerst moet uitzoeken welke dynamo je hebt.
Dat werd hier geschreven en is bepalend voor je keuze.
Je veronderstelt dat iedere Ducato een 120A/14V dynamo heeft. Nou dat is mooi mis. Je komt veel zwaardere versies tegen in de recentere voertuigen.
Op iedere dynamo staat een typeplaatje en in de handleiding staat het meestal ook.
Gewoon even kijken met een GSM en een spiegeltje.

Ook zonder LFP zou ik willen weten welke dynamo in mijn camper zit.
Zelf beschouw ik dat als basiskennis.
Of weet je ook niet hoeveel pk je hebt, water en diesel er in je tanks gaan, enz ...
Had eerder aagegeven dat ik idd niet wist hoeveel mijn dynamo oplevert. Had dus gelezen (wat niet wil zeggen dat het ook zo is) dat een Fiat Ducato 120A levert. Als ik dus daarvan uit zou gaan zou ik dus zo’n 100A overhouden, maar dat werd hier krachtig tegengesproken. Daarna vroeg ik advies welke DC-DC ik dan zou moeten nemen. Kreeg dus een mooie lijst waar ik dus uit kon kiezen.
Aangezien ik al een hh accu (agm 115A) heb voor mijn verlichting, waterpomp, tv etc. Leek het mij voldoende om te kiezen voor mijn 2e hh accu (LT300) voor zo’n Smart solar 12/30. Weet dat ik een agm en lithium niet kan schakelen met elkaar, zodat het 1 ststeem wordt. Dus zoek ik naar een andere mogelijkheid om er zoveel mogelijk uit te halen.

En je hebt gelijk zal ook eerst moeten kijken wat mijn dynamo levert😉 Sla geen advies in de wind, maar dacht het aan de hand van het advies goed te doen.

Als jij zou moeten kiezen wat zou jij dan doen?
(Behalve eerst naar het type dynamo kijken😉)
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door camperdiksmuide »

Eerst en vooral zou ik voor één huishoudbatterij gaan. Indien je er twee neemt, zou ik 2 Li-batterijen nemen die wel samen kunnen geschakeld worden. Zou dus zelf nooit de combinatie doen van een Li en een AGM. Als je denkt zoveel Ah nodig te hebben dien je dus voldoende laadvermogen te hebben al rijdend, maar dus ook voldoende laadvermogen als je stil staat. Vandaar mijn opmerking omtrent upgraden van je PV-installatie. Waarvoor wil je die 300Ah Li-batterij dan gebruiken?
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

camperdiksmuide schreef:
zo 27 nov 2022, 9:29
Eerst en vooral zou ik voor één huishoudbatterij gaan. Indien je er twee neemt, zou ik 2 Li-batterijen nemen die wel samen kunnen geschakeld worden. Zou dus zelf nooit de combinatie doen van een Li en een AGM. Als je denkt zoveel Ah nodig te hebben dien je dus voldoende laadvermogen te hebben al rijdend, maar dus ook voldoende laadvermogen als je stil staat. Vandaar mijn opmerking omtrent upgraden van je PV-installatie. Waarvoor wil je die 300Ah Li-batterij dan gebruiken?
Dank je wel voor je reactie.
Weet dat het handiger/beter is om 2 dezelfde accu’s te hebben. Wellicht zou ik agm kunnen omwisselen voor een wat kleinere Lithium (100W of 200W) accu. Kun je 2 Lithium accus van verschillende wattages met elkaar koppelen?

De agm hh accu zat al in de camper toen ik hem kocht. Vond 115A te weinig dus wil ik een grotere capaciteit. Aangezien ik ook veel off-road wil gaan staan dacht ik aan een 2e grotere hh accu. Wilde het huidige systeem niet veranderen en besloot dus voor een apart systeem te gaan. Deze tweede hh accu kan worden opgeladen door een zonnepaneel (280W) en een acculader. Zodat ik dit 2e systeem kan gaan gebruiken voor off-road. Kwam er toch achter via dit forum dat het toch handig is om ook op te laden tijdens het rijden. Om toch deze 2e accu dus toch op te laden tijdens het rijden zoek ik een oplossing.

Of doe/wil ik iets wat niet goed is?
Hoor het graag.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Plaats reactie