Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door myway »

Tja het lijken soms net bootjes mensen hier die zijn ook dol op schakelaars.
Op de dc/dc zit een mogelijkheid om hem handmatig te schakelen dus die schakelaar kan al weg.

In een eerder bericht gaf ik al aan waarom een bmv en een smart shunt??
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Dat is het probleem een beetje. Ieder heeft zijn eigen idee er over en dat is prima, maar wat is het beste voor mijn systeem?
Wil gerust een advies opvolgen, maar nu wordt het een beetje ping pongen. Goed bedoelt, maar voor mij verwarrend als leek!

Heb zelf graag zo min mogelijk schakelaars. Lijkt wel een cockpit.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

DJSmiley schreef:
zo 04 dec 2022, 19:58
Wat gaat je smartshunt nu meten? Die moet in de massaleiding.
Wil alleen de HH accu gaan meten. Startaccu geloof ik wel.
Dus als ik een rode draad vanaf de HH accu aansluit op de smartshunt en een zwarte draad vanaf de HH accu op de smartshunt (aux) en dan de andere op het busbar. Klopt dit dan? Weet niet zo goed waar ik die andere zwarte draad op moet gaan aansluiten.
Schema van Victron is wel duidelijk, maar wordt onduidelijk voor mij waar ik het moet aansluiten in mijn schema.

Even terug naar een eerder schema.
Hoofdschakelaar tussen zekeringhouder en combi MIDI en MEGA heb ik daar geplaatst vanwege eventuele (kleine) lekstroom bij mijn kleine verbruikers.
Volgens mij is dit een goed schema. Alleen de Smartshunt zwarte draad aansluiting begrijp ik nog niet.
Bijlagen
camper schema hh.jpg
camper schema hh.jpg (143.61 KiB) 155 keer bekeken
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door myway »

Kijk nou eens hier hou dat ding aangesloten moet worden

https://stroomwinkel.nl/fileuploader/do ... a-50mv.pdf

En wil je nou een smart shunt of een bmv????
In jou schema staan ze alle twee.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door jan- »

Ik kan alleen maar aangeven wat de voor en nadelen zijn en hoe ik het zou doen.
Wat ik bedoelde was alleen de minnen van de 2 paneel regelaars en de min van de zekeringskast via een schakelaar naar de busbar. Of alleen de zekeringskast via een schakelaar (+ of min, net wat het beste uitkomt).
Die Victron schakelen niet over naar 24 volt, als je ze in het begin via de juiste volgorde had aangesloten.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

myway schreef:
zo 04 dec 2022, 20:34
Kijk nou eens hier hou dat ding aangesloten moet worden

https://stroomwinkel.nl/fileuploader/do ... a-50mv.pdf

En wil je nou een smart shunt of een bmv????
In jou schema staan ze alle twee.
Ze worden aangeboden als 1 setje zag ik vandaar dat ik ze allebei er in heb gezet.
Monitor om te monitoren en smartshunt om te bewaken.
Dan zou ik zeggen de smartshunt.

Ik heb dit schema idd al gezien en ik moet die andere draad nog intekenen in het schema.
Maar weet dus niet waar. Aangezien alle min loads die ik binnen krijg via de min gaan via de busbar.
Als ik de zwarte draad dus connect met die busbar zit ik eigenlijk in dezelfde zwarte draad als de zwarte draad die al is aangesloten op de smartshunt toch?
Laatst gewijzigd door Frankenellen op zo 04 dec 2022, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

jan- schreef:
zo 04 dec 2022, 20:39
Ik kan alleen maar aangeven wat de voor en nadelen zijn en hoe ik het zou doen.
Wat ik bedoelde was alleen de minnen van de 2 paneel regelaars en de min van de zekeringskast via een schakelaar naar de busbar. Of alleen de zekeringskast via een schakelaar (+ of min, net wat het beste uitkomt).
Die Victron schakelen niet over naar 24 volt, als je ze in het begin via de juiste volgorde had aangesloten.
Snap nu denk ik wat je bedoelt!
3 min kabels naar 1 schakelaar en dan daar vandaan 1 draad naar busbar. Scheelt weer 2 draden.
Zo bedoel je het toch?

Wat bedoel je precies met dat schakelen van de Victron?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door myway »

Monitor (bmv) om te monitoren of smart shunt om te monitoren

Bij de monitor (bmv) heb je de mogelijkheid om een relais te gebruiken, is ingebouwd en er is een zoemer bij te lage accucapaciteit.
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Deze dus.
Dat zal dan dus een relais zijn ipv een smartshunt.
Je moet dus wel weten dat een smartshunt en een shunt 2 verschillende dingen zijn blijkbaar :-B

Als ik dit setje zie dan zou ik dus alleen voor de monitor gaan. Dus ja wat is handiger. Die zoem is wel handig!
Maar goed dan ben ik er nog niet, want hij moet nog aangesloten worden!
Bijlagen
monitor en shunt.jpg
monitor en shunt.jpg (124.81 KiB) 124 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Frankenellen op zo 04 dec 2022, 21:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door jan- »

Frankenellen schreef:
zo 04 dec 2022, 20:56
jan- schreef:
zo 04 dec 2022, 20:39
Ik kan alleen maar aangeven wat de voor en nadelen zijn en hoe ik het zou doen.
Wat ik bedoelde was alleen de minnen van de 2 paneel regelaars en de min van de zekeringskast via een schakelaar naar de busbar. Of alleen de zekeringskast via een schakelaar (+ of min, net wat het beste uitkomt).
Die Victron schakelen niet over naar 24 volt, als je ze in het begin via de juiste volgorde had aangesloten.
Snap nu denk ik wat je bedoelt!
3 min kabels naar 1 schakelaar en dan daar vandaan 1 draad naar busbar. Scheelt weer 2 draden.
Zo bedoel je het toch?

Wat bedoel je precies met dat schakelen van de Victron?

Klopt,

Met die Victrons bedoelde ik de Victron paneelregelaars. Bij sommige paneelregelaars moet je altijd eerst de accu aansluiten, zodat de regelaar weet of het een 12V systeem is of een 24V. Bij de Victronpaneelregelaars hoeft dat volgens mij alleen maar de eerste keer. Voor die ene keer heb je dan geen schakelaars nodig. Gewoon in de goede volgorde aansluiten.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Top!
Dat had ik idd ook gelezen dat dat de volgorde moest zijn.

Dan nog vraagje over die busbar. Er zitten zoveel draden op de busbar aangesloten. En verschillende diktes.
Kan dit zo wel?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6789
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door evdoetelaar+larana »

De BMV moet aan beide zijden een - aansluiting, tussen de hh-accu en de verbruikers., zie afbeelding 8 in de quick install guide.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... MV-712.pdf
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

evdoetelaar+larana schreef:
zo 04 dec 2022, 21:08
De BMV moet aan beide zijden een - aansluiting, tussen de hh-accu en de verbruikers., zie afbeelding 8 in de quick install guide.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... MV-712.pdf
Klopt.
Heb al een draad getekend van de HH accu naar de bmv, maar waar moet ik die andere dan op aansluiten? Ik weet op de - van de loads en chargers, maar die zitten op de busbar aangesloten.
Als ik hem dus bv aansluit op de busbar dan kan ik net zo goed alle twee de zwarte draden aansluiten rechtstreeks op de HH accu.
Dat lijkt mij dus geen optie.
Maar waar dan wel?
Laatst gewijzigd door Frankenellen op zo 04 dec 2022, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door kampo »

Ik zal proberen om de discussie weer een beetje op het juiste spoor te krijgen.
Het gaat over 2 verschillende onderwerpen.

1. Je kiest ofwel voor een BMV712 ofwel voor een Smartshunt. Beiden hebben een vergelijkbare meetshunt. De ervan positie is identiek.
Je tekent de Smartshunt verkeerd. Kijk naar het detail schema dat ik plaatste.
Daar staat de shunt op de juiste plaats in de minus leiding. Neem dat zo over op jou schema. Let ook op de kabeldiktes. 50mm² in jou geval vanwege de dikke 2000 inverter en 25mm² op mijn schema met een kleine 500 inverter.

De busbar die je gebruikt moet M10 zijn op de plaats waar de stroom van >200A/12V doorgaat. De rest mag dunner maar voor de eenvoud mag je gerust 4xM10 gebruiken.

2. Al de hoofdschakelaars. Die staan ook juist op mijn detail schema. Neem ze iets te zwaar want er is veel brol in omloop.

Maar hier is er ook de filosofie over het nut en vooral over hoe ver wil je gaan met de mogelijkheden. Zoals getekend met 6 of zelfs met 7 hoofd schakelaars kan je het als een "full option" installatie zien. Alle gebruiksmogelijkheden en beveiligingen zitten er dan op.

We hebben hier niet te maken met een fabriekscamper waar alles éénvoudig en vooral zo goedkoop mogelijk moet zijn. Het is om in te wonen. Het betreft hier een mooie en duurdere installatie met een 300Ah LFP, een 2000W inverter en 2 solar strings.
Bij zelfbouw, en met wat ervaring, is het gebruikelijk om alles wat groter en wat beter uit te voeren en niet te kijken op een uurtje extra werk. De meerprijs van de extra onderdelen en kabels is beperkt.
In zo een geval is het denkbaar om de extra gebruiks mogelijkheden te voorzien die je bij een vakantie camper kan overslagen. Daar heb je veel voertuigen zonder enige hoofdschakelaar en zeker zonder start assist.
Daarna lees je forums vol over de beperkingen en de mogelijkheden om daar dan mee te leven. Vandaar dat het me nuttig lijkt om het in dit geval wel te installeren.

Er is vereenvoudiging mogelijk door delen weg te laten, maar waarom zou je dat doen ?
Groeten Kampo
Plaats reactie