Vermalerpomp: inbouwen losse pomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vermalerpomp



Bericht door kampo »

Vopper schreef:
zo 27 nov 2022, 12:27
Daar zit ik ook wel een beetje mee, de tank in de garage komt wel op een verhoging en staat dan ongeveer 70 cm boven straatnivo, de meeste stortplaatsen zitten op zo'n hoogte en ik heb 4 mtr slang bij me.

:wave: Vopper
Dat klopt niet helemaal.
De afgelopen 9 jaar heb ik het zwartwater van de vergruizer toilet (90 liter) nooit in een stortplaats voor chemische toiletten gedumpt. Als die er al waren, want dat is enkel op campings en CP. Waar die dump plaatsen zijn is bovendien sterk afhankelijk van het land. Er zijn (veel) landen waar je er geen hebt en dus enkel in de natuur of in de riool kan storten.
Bij een echte vergruizer toilet heb je geen toevoeging van chemie en kan het lozen gewoon in de grijswater putjes of in de straat riool als die geen enkel regenwater is.
Een Tethford chemie toilet ombouwen tot semi vergruizer, het blijft een rare oplossing.

Een verlengslang van 50mm diameter om te dumpen, heb ik mee en nooit nodig gehad.

@ducati900
Sani broyeurs/vergruizers voor woningen zijn relatief goedkope 230V vergruizer toiletten.
Maar die toestellen verbruiken erg veel water. De tank moet groter zijn als voor een camper vergruizer. Ik ken 2 campers waar ze nadien weer uitgebouwd werden.
Het hoge stroomverbruik om de inverter te moeten laten aanstaan was de andere factor.
Groeten Kampo
Pa1zx
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 mar 2021, 23:02

Re: Vermalerpomp: inbouwen losse pomp



Bericht door Pa1zx »

Als je geen chemische middelen toevoegt mag het gewoon in het riool en op de plek waar het grijswater geloost wordt op campings en camperplaatsen.
De jabsco pomp is universeel en wordt ook door clean evolution gebruikt en veel simpeler in te bouwen dat een scheepstoilet.
Tuit van de cassette draaien en nieuwe erin 12 voolt aftappen en leegzuigen als hij halfvol is.
Afvoerslang met koppelstuk zodat de cassette makkelijk schoon te maken is.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vermalerpomp: inbouwen losse pomp



Bericht door ducati 900 »

Jabsco bouwden we ook wel in, dat zijn toch een soort kattekop pompen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vermalerpomp: inbouwen losse pomp



Bericht door AadenAnke »

Er zijn best aardig wat tankstations met een loosplek voor touringcars er boven rijden stort open en klaar :lol: ook bij touringcar bedrijven zelf hebben ze meestal wel een stortplaats. Maar een 40 litertank is en blijft weinig neem dan gewoon een 2e tank van tedfort

Gr Aad
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Vermalerpomp: inbouwen losse pomp



Bericht door DucatoDolf »

En een droogtoiletje? Of alleen scheiden? Je urine kun je eventueel ook in je 'gewone' afvalwatertank gooien?
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Vermalerpomp: inbouwen losse pomp



Bericht door Vopper »

@Aad, de cassetteinhoud kan er ook bijgeteld worden, dan zit ik op ca. 60 ltr., maar dit alleen in noodgevallen. Grotere tank is moeilijk te plaatsen en gewicht speelt ook mee. :wink:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Vermalerpomp: inbouwen losse pomp



Bericht door Vopper »

@Ducato Dolf, een droogtoilet is toch meer verbouwwerk dan een pomp, het toilet en de cassette blijven origineel en de uitschenkbocht van de cassette is zo weer terug te zetten bij eventuele storing.
Fijn dat er veel reacties komen :thumbup:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Vermalerpomp: inbouwen losse pomp



Bericht door Vopper »

Om misverstanden te voorkomen, de pomp heb ik ook boven op de cassette staan net als de clean evolution, alleen heb ik zelf de aansluiting op de opening van de cassette gemaakt. Was ook op een Italiaanse webshop te bestellen, alleen weer veel te duur voor een stukkie plastic. :-B

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vermalerpomp: inbouwen losse pomp



Bericht door beatrix18 »

Je bent al begonnen met het project dus hoop ik dat het gaat bevallen.
Zelf had ik toch ernstig gewoon een tweede cassette overwogen.
Maar ja, waarom deze vraag ook eigenlijk als je al begonnen bent???

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Vermalerpomp: inbouwen losse pomp



Bericht door Vopper »

Ja, is een beetje dom, had beter vooraf kunnen vragen. :shock:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Vermalerpomp: inbouwen losse pomp



Bericht door Vopper »

AadenAnke schreef:
zo 27 nov 2022, 16:12
Er zijn best aardig wat tankstations met een loosplek voor touringcars er boven rijden stort open en klaar :lol: ook bij touringcar bedrijven zelf hebben ze meestal wel een stortplaats. Maar een 40 litertank is en blijft weinig neem dan gewoon een 2e tank van tedfort

Gr Aad
Aad, waar zijn die loosplekken aan te herkennen, heb er tot nu toe nog geen gezien(heb ook nog niet zo op gelet :-B )

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Plaats reactie