Extra zekering dakluik ventilator

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GdG
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 16:08
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Extra zekering dakluik ventilator



Bericht door GdG »

In mijn buscamper ben ik van plan in mijn Heki Mini dakluik een ventilator in te bouwen. Ik zit te denken aan een Titan TTC-SC21/V3 ventilator (12V / 12/W). Ik wil deze aansluiten op een bestaand spotje (led 1 a 2W) op ongeveer 1 meter afstand. Voor het goede gebruik van de ventilator wordt een spanningsregelaar (12V) geadviseerd. Ik heb over deze aansluiting een tweetal vragen waar jullie hopelijk een antwoord op weten:
1. Is het noodzakelijk om nog een extra zekering hiervoor te plaatsen van bijvoorbeeld 3A;
2. En zoja, moet deze dan komen voor of na de spanningsregelaar of maakt dit niet uit.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Grusé
Laatst gewijzigd door GdG op za 26 nov 2022, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper Adria Twin 2006, Fiat Ducato 2.8 JTD "Power"
panda58
Berichten: 715
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Extra zekering dakluik ventilator



Bericht door panda58 »

Ik zou hem zelf voor de spannings regelaar plaatsen.
Maar misschien ook even rekening houden wat de fabrikant van de regelaar adviseert.
Of er nog een zekering op na de regelaar moet of misschien is deze kortsluitvast.
Kijk wel even wat voor zekering er voor de spotjes zit.
Moet dus altijd hoger zijn dan de 3 amp voor de ventilator.


Gr jan
Zijspan
Berichten: 2589
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Extra zekering dakluik ventilator



Bericht door Zijspan »

Bij mij zit er een zekering voor de spannings regelaar, er na geen meer.
Ik zou eerst op zoek gaan wat er voor zekering in de verlichting zit voor dat je die aansluit op die draad.
Meestal zit dat op dunnen aansluit snoeren, of die dan geschikt zijn voor een ventilator erbij?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Extra zekering dakluik ventilator



Bericht door Kroppie »

ik zou de zekering voor de regelaar zetten komt daar een probleem in is die in ieder geval gezekerd
en kijken waarmee het led lampje afgezekerd is, lampje aan en dan 1 voor 1 de (lage waarden ) zekeringen eruit, gaat lampje uit heb je de zekering dan kijken hoeveel ie is, om te proberen of die 1 ampere er bij kan, de zekering effe verwisselen voor een lagere waarde blijft ie heel? alles ok
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
GdG
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 16:08
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Extra zekering dakluik ventilator



Bericht door GdG »

In mijn EBL zitten 3 circuits voor verlichting. Elk circuit is afgezekerd met 10A. Ik heb 8 led-lampjes van elk 1W. Ik weet alleen niet welk lampjes op welk circuit zit.Dan moet ik de EBL demonteren uit de wand en er achter op kijken welke circuits benut zijn. Als ik er nu van uitga in het ongunstigste geval dat alle 8 lampjes op 1 circuit zouden zitten dan is dat totaal 8W. Met de ventilator (12W) erbij zou dat op 20W komen, is net geen 2A op dit circuit.
Qua zekering zou dit geen probleem zijn, denk ik.
Blijft dan over de dikte van de bekabeling naar het spotje waar ik op aan wil sluiten. In dit spotje zat voorheen een halogeen lampje dat altijd behoorlijk heet werd met ik denk wel 20W, nu komt er dus max (ventilator) 12W + (led lamp) 1 W, totaal 13 W op.

Is dit een vreemde redenering of maak ik een denkfout. Ik ben nml geen electronicus.

Grusé
Buscamper Adria Twin 2006, Fiat Ducato 2.8 JTD "Power"
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Extra zekering dakluik ventilator



Bericht door kampo »

Ik zou geen spanningsregelaar gebruiken voor een kleine axiaal ventilator.
Dat is niet nodig volgens mij. Bovendien ga je niet zo lang aan +14V zitten ventileren.
Het toerental zal wat hoger zijn, dan krijg je bij borstel loze gelijkstroom motoren een levensduur van bv 20.000h ipv 30.000h en dat volstaat.
Voor een verbruik van 12W/14V gebruik je een 2A of 3A zekering.
De LED bekabeling waar je aftakt moet wel voldoende zwaar zijn.
Als dat 1,5mm² is dan is het voldoende. Indien minder dan moet je even narekenen.
Groeten Kampo
CaradoT135
Berichten: 2346
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Extra zekering dakluik ventilator



Bericht door CaradoT135 »

Om geen spanningsregelaar te gebruiken was mijn gedachte ook, staat ook niet bij de gegevens informatie van Titan. Daarnaast kunnen de meeste casefans best wat meer volt aan.
Gebruikersavatar
GdG
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 16:08
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Extra zekering dakluik ventilator



Bericht door GdG »

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb genoeg info om aan de slag te gaan.

Grusé
Buscamper Adria Twin 2006, Fiat Ducato 2.8 JTD "Power"
Plaats reactie