Victron Multiplus of losse componenten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door Leon60Hobby »

Voor de electriciteit in mijn camper ben ik een plan aan het maken (zie ander item). Tot nu toe heb ik alleen 220V als ik aan walstroom hang en van die afhankelijkheid wil ik gedeeltelijk af. Ik heb inmiddels een 270Ah 12V accu (https://www.creabest.de/collections/lif ... -bluetooth) besteld, dus stap 1 is gezet.

Voor andere componenten ben ik nu een plan aan het maken. Daarbij kom ik o.a. voor de volgende keuze: neem ik een Victron MultiPlus 12/1600/70 normaal of compact, (https://online-accu.nl/auto-acculader/v ... _8QAvD_BwE) (voor 781 euro) of koop ik losse componenten, bijvoorbeeld een combinatie van de Vechline lader 40A (https://www.caravan-campershop.nl/a-584 ... escription) voor 110 euro met een Rhino Omvormer 1500W met schakelrelais (https://www.omvormer.nu/omvormer-12-naa ... 9172.html#) voor 435 euro. Financieel verschil kan ik nog uitrekenen, maar het gaat me vooral om het verschil in oplossing.
Ik vind het nuttig als ik de omvormer ook kan uitzetten als die niet gebruikt wordt.

Er zijn vast(ervarings)deskundigen die hier iets over willen zeggen.
hblek
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door hblek »

Ik heb begin dit jaar een zelfde overweging vemaakt. Ik had het idee om voor een victron multiplus te gaan ipv losscomponenten.
I hield ook hier een probleem met ruimte en gewicht.

Ik kwam toen een mastervolt combi tegen met een extern bedieningspaneel

De victron paste niet onder de voorstoel van mijn camper. Ik heb toen de mastervolt combi 2000/12/60 gekocht.
Kan ook gebruikt worden bij laag amperage aansluiting waar de omvormer bijspringt zodra de minimum amperage instelling overschreden wordt. Is compacter en weegt minder dan 7kg. Maximum belasting 1700W en laad 60A en past tussen de poten van een Fiat (bj 2021)
Deze zomer gebruikt en bevalt prima. Doet kwalitatief niet onder voor een Victron.
Is momenteel in de aanbieding bij Bootplus inclusief paneel voor €1199 (Black friday aanbieding)
Groeten, Henk
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door MarcoG »

Ik ben geen deskundige maar ik heb zelf gekeken naar mijn prioriteiten en de kosten die ik daarvoor maken wil.
De multiplus is voor een camper eigenlijk alleen een walstroom lader en een 230V naar 12V omvormer in 1.
De moderne multiplus kan ook slim terugleveren in combinatie met je zonnestroom installatie en synchroon (frequentie in sync met het net) walstroom en accu stroom combineren. Al deze extra functies zijn leuk voor een thuis installatie maar in je camper wil je volledig off grid kunnen werken en niet terugleveren dus het vermogen moet voldoende zijn voor je volledige gebruik.

Voor mij is de walstroom lader erg belangrijk en hier wil ik een goede kwaliteit lader hebben voor het behoud van de accu.
Ik kan mijn telefoon, laptop, diesel kachel, waterpomp en alle andere essentiële apparaten op 12 Volt aansluiten en laden.
Mooie bijkomstigheid is dat mijn lader via bluetooth het laden kan afstemmen met de solar mppt lader.

De omvormer heb ik gekocht omdat ik in de toekomst graag een kleine magnetron (camping model 700 watt) in de camper wil hebben, dit is niet echt essentieel want ik kan me eten altijd nog in een pan opwarmen maar het geeft mij veel gemak als ik in het weekend even weg wil.
1 of 2 bordjes eten opwarmen is makkelijk en je hebt minder afwas etc.

Voor mij is het dus een victron 30A lader geworden met een goedkope chinese pure sinus omvormer van 3000 watt piek voor onder de 100 euro.
Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld voor meer essentiële apparatuur zoals medische toepassingen voor een betere omvormer zou gaan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door kampo »

Is een gecombineerde oplossing wel duurder als een split oplossing ?
Tel de prijzen op van volgend pakket benodigdheden:
Inverter 1600VA
Lader 70A dat mag zeker met die 280LFP
Omschakelrelais walstroom accustroom
Afstandbedieningen voor al die toestellen
Plus functie
Kabelset en montagetoebehoren.
In de meeste gevallen is de Multiplus de goedkoopste oplossing ...of niet echt duurder.
Tenzij je je rijk wil rekenen of met met goedkope merken gaat vergelijken.

Top keuze zo een multiplus 1600+ dmc200+ smartshunt + lfp van 280Ah :thumbup:
Je kan er , onder controle, alle toestellen tot 1300 Watt inpluggen.

Zelf gebruik ik een muliplus 3000 met cerbo maar wel op een groter accupack.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door Snarfsel »

Ik heb sinds augustus een Multiplus en bevalt me zeer goed.
Ik heb er de multiControl bij zodat ik de MP uit kan zetten indien niet nodig en ik kan het amperage van de walstroom instellen zodat de zekering van de camping er niet uitklapt als ik meer nodig heb.
Ik heb de 12/3000/120.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door DJSmiley »

Een Multiplus met een losse lader/omvormer vergelijken is niet eerlijk. Met een chinese 100 euro 3000W omvormer al helemaal niet.
Bij die chinees is het de vraag of het a. wel echt een pure sinus is en b. of die dat meer dan 1min volhoud.

De Multiplus is volledig te configureren, kan power assist, heeft een zware lader enz erin. Als je dat allemaal los optelt is het nieteens zo heel veel duurder.

Koop alleen maar eens een losse 70A lader om maar wat te noemen. En de ruimte/moeite en kabels die erbij nodig zijn om alle onderdelen los aan te sluiten komt er ook nog eens bij.

Als je budget echt superbeperkt is, zou je een Ective kunnen overwegen. Maar dan laad je maar met 20A (da's wel traag als je 280Ah wilt opladen), en kun je 0,0 instellen. In de basis kan dat voor sommige mensen genoeg zijn.

Maar ga geen Ferrari vergelijken met een Volkswagen, en al helemaal niet met een 45km karretje...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door Camperic »

:lol: :thumbup:
MarcoG schreef:
za 26 nov 2022, 2:09
De multiplus is voor een camper eigenlijk alleen een walstroom lader en een 230V naar 12V omvormer in 1.
De moderne multiplus kan ook slim terugleveren in combinatie met je zonnestroom installatie en synchroon (frequentie in sync met het net) walstroom en accu stroom combineren. Al deze extra functies zijn leuk voor een thuis installatie maar in je camper wil je volledig off grid kunnen werken en niet terugleveren dus het vermogen moet voldoende zijn voor je volledige gebruik.
Daarmee doe je een multiplus toch echt tekort :wtf:
DJSmiley schreef:
za 26 nov 2022, 11:00
De Multiplus is volledig te configureren, kan power assist, heeft een zware lader enz erin. Als je dat allemaal los optelt is het nieteens zo heel veel duurder.
:thumbup:

Ik heb ook naar volle tevredenheid een multiplus :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door Ahjwinth »

Ik heb een tweedehands multiplus in mijn camper, een al wat oudere 24/2000 die inmiddels 2 jaar zonder problemen draait. Daarvoor een multiplus compact 12/800 maar die was wat te klein maar uiteindelijk weer voor een goede prijs kunnen verkopen. De tweedehands waarde is goed wat ook aangeeft dat mensen vertrouwen in het product hebben.
Ik heb voor een multiplus gekozen omdat ik het voordeel van 1 apparaat heb en niet losse apparaten en de benodigde kabels hoef te installeren.

Voor thuis heb ik nog een Multiplus II GX 48/3000 voor mijn ESS systeem, dit is nog in aanbouw maar er zijn er al vele mij voorgegaan wereldwijd en eigenlijk allemaal positieve berichten.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb zolang ik mijn bus heb gehad (12 jaar) daar een 3000 watt Multiplus in gehad. Die heeft in al die jaren nooit een valse klap gegeven en wordt door de huidige eigenaar ook gewoon gebruikt. Super kwaliteit dus en bovendien zijn alle componenten 100% op elkaar afgesteld. Er bestaan eigenlijk maar 2 echt goede merken en dat zijn Victron en Mastervolt, waarbij Mastervolt de duurste is.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door Camper-T »

MarcoG schreef:
za 26 nov 2022, 2:09
Ik ben geen deskundige maar ik heb zelf gekeken naar mijn prioriteiten en de kosten die ik daarvoor maken wil.
De multiplus is voor een camper eigenlijk alleen een walstroom lader en een 230V naar 12V omvormer in 1.
De moderne multiplus kan ook slim terugleveren in combinatie met je zonnestroom installatie en synchroon (frequentie in sync met het net) walstroom en accu stroom combineren. Al deze extra functies zijn leuk voor een thuis installatie maar in je camper wil je volledig off grid kunnen werken en niet terugleveren dus het vermogen moet voldoende zijn voor je volledige gebruik.

Voor mij is de walstroom lader erg belangrijk en hier wil ik een goede kwaliteit lader hebben voor het behoud van de accu.
Ik kan mijn telefoon, laptop, diesel kachel, waterpomp en alle andere essentiële apparaten op 12 Volt aansluiten en laden.
Mooie bijkomstigheid is dat mijn lader via bluetooth het laden kan afstemmen met de solar mppt lader.

De omvormer heb ik gekocht omdat ik in de toekomst graag een kleine magnetron (camping model 700 watt) in de camper wil hebben, dit is niet echt essentieel want ik kan me eten altijd nog in een pan opwarmen maar het geeft mij veel gemak als ik in het weekend even weg wil.
1 of 2 bordjes eten opwarmen is makkelijk en je hebt minder afwas etc.

Voor mij is het dus een victron 30A lader geworden met een goedkope chinese pure sinus omvormer van 3000 watt piek voor onder de 100 euro.
Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld voor meer essentiële apparatuur zoals medische toepassingen voor een betere omvormer zou gaan.
De Victron Multiplus is inderdaad een lader en omvormer in één, echter maakt hij van 12VDC 230VAC, niet andersom. Waarschijnlijk een tikfout.
De interne lader die van 230VAC 12DC maakt kan al snel 50-80A laadstroom leveren, een losse lader die dit kan kost een redelijke investering.
Daarnaast zit er ook een extra uitgang op die de startaccu met 1A stroom ‘onderhoudt’ wat prettig kan zijn bij lang stil staan, of in de winter.

De Victron Multiplus kan terugleveren aan het net maar doet dit niet zonder eerst de accu 100% vol te laden en vol te houden.
Off Grid kun je sowieso niet terugleveren dus in die zin kun je het stukje terugleveren links laten liggen.
Wat wel prettig is als je aan beperkte walstroom hangt, dat de Multiplus in sync met het net ook extra vermogen bij kan leveren.

Een Chinese 3000W omvormer van minder dan €100,00 kan misschien prima voldoen maar persoonlijk zou ik zoiets loever links laten liggen.
Ik wil Victron de hemel niet inprijzen maar voor een zorgeloze campervakantie blijft het wel een voorkeursmerk t.o.v. Chinese materie.
Daarnaast blinkt Victron uit met zijn onderlinge koppelingen van alle hardware incl. tal van instellingen en de mogelijkheid tot monitoren.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door Leon60Hobby »

Nog even mijn ervaringen tot nu toe, om te checken of ik e.e.a. begrijp..... Let wel, op dit moment heb ik dus nog geen omvormer en gebruik wel elke dag 220V.

Tot nu toe heb ik een aantal camperplaatsen bezocht, met verschillende oplossingen:
- in Berlicum betaal ik 2 euro per dag voor walstroom, en kan ik 6A gebruiken
- in Tilburg weet ik niet hoeveel ik kan gebruiken, maar daar is de stroom in de overnachtingsprijs inbegrepen
- in Goch betaalde ik 50 eurocent per kWh

Het bracht me wel op het idee om na te denken hoe belangrijk het is om via walstroom snel op te laden. Voor mijn situatie is dat belangrijker dan een goede, snelle lader voor onderweg. Als ik de theorie die ik me herinner van de middelbare school inzet, Dan zou ik in Berlicum 220*6 = 1320W energie kunnen afnemen, omgezet naar 12V levert dit dan 110A op. Dat is natuurlijk erg veel en ook alleen een theoretische waarde. Maar als ik dat afzet tegen de MP 12/1600/70, is het dan juist dat ik in dit geval maximaal 70 A kan laden, dus in (270/70=) minder dan 4 uur mijn accu vol heb? En als ik een losse lader neem van 20A dan kost me dat ca 14 uur? Het zijn ws erg theoretische waarden, dus de praktijk zal iets anders zijn, maar is dit het beeld?

Dan natuurlijk de vraag: zijn de drie situaties die ik hierboven schets wel representatief? (daarbij even buiten beschouwing gelaten dat ik ook zonnepanelen ga plaatsen en wel probeer om het hele jaar door mijn camper te bewonen).
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door DJSmiley »

Camper-T schreef:
za 26 nov 2022, 20:21


De Victron Multiplus is inderdaad een lader en omvormer in één, echter maakt hij van 12VDC 230VAC, niet andersom. Waarschijnlijk een tikfout.

De Victron Multiplus kan terugleveren aan het net maar doet dit niet zonder eerst de accu 100% vol te laden en vol te houden.
Off Grid kun je sowieso niet terugleveren dus in die zin kun je het stukje terugleveren links laten liggen.
Wat wel prettig is als je aan beperkte walstroom hangt, dat de Multiplus in sync met het net ook extra vermogen bij kan leveren.
De Victron kan ook terugleveren zonder dat de accu vol is, dat kun je allemaal (met de ESS assistents) configureren. Je kan zelfs met wat scripting op basis van dynamische (uur)tarieven laden op goedkope momenten, en terugleveren op dure momenten.
Of in de nacht weinig laden als de volgende dag veel zon is, of juist in de nacht op een goedkoop moment de accu vol omdat de volgende dag nauwelijks zon is.

Maar al die features ga je niet met een (kleine) multiplus doen en/of een camper. Voor de camper maken die opties dus weinig uit.

De functies als powerassist, goede krachtige acculader enz zijn wel interessant. Via het bedienpaneel of eventuele bluetooth dongle kun je dat heel gebruiksvriendelijk allemaal regelen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door Camper-T »

Leon60Hobby schreef:
za 26 nov 2022, 21:10
Nog even mijn ervaringen tot nu toe, om te checken of ik e.e.a. begrijp..... Let wel, op dit moment heb ik dus nog geen omvormer en gebruik wel elke dag 220V.

Als ik de theorie die ik me herinner van de middelbare school inzet, Dan zou ik in Berlicum 220*6 = 1320W energie kunnen afnemen, omgezet naar 12V levert dit dan 110A op. Dat is natuurlijk erg veel en ook alleen een theoretische waarde. Maar als ik dat afzet tegen de MP 12/1600/70, is het dan juist dat ik in dit geval maximaal 70 A kan laden, dus in (270/70=) minder dan 4 uur mijn accu vol heb? En als ik een losse lader neem van 20A dan kost me dat ca 14 uur? Het zijn ws erg theoretische waarden, dus de praktijk zal iets anders zijn, maar is dit het beeld?

Dan natuurlijk de vraag: zijn de drie situaties die ik hierboven schets wel representatief? (daarbij even buiten beschouwing gelaten dat ik ook zonnepanelen ga plaatsen en wel probeer om het hele jaar door mijn camper te bewonen).
Als je vol 6A van de walstroom afneemt dan kun je per uur 230Vx6A=1380W aan energie opnemen.
(220V is tegenwoordig 230V, al kan dit op een camping of camperplaats best 220V of minder zijn gezien kabelverliezen en/of meerdere gebruikers.)

Als voorbeeld kan een Multiplus type 12/1600/70 maximaal 70A laadstroom bij 12V leveren wat op 12x70=840W uitkomt, als je dit op 230V deelt trek je netto 840W/230V=3,7A van de walstroom.

En inderdaad, als je 70A continue kan laden dan is een accu van 270Ah/70A=3,9uur lang bezit om vol te laden. Als deze 100% leeg is.
Volgens mij laad je nooit tot 100% en zit er ook nog een klein stukje float/druppelladen bij maar dit kan @DJSmiley wel aanvullen.

In de praktijk zal de walstroom misschien soms iets variëren (210V-240V) en is het rendement van de Multiplus geen 100% maar misschien 95% waardoor de theoretische berekeningen iets naar beneden bijgesteld moeten worden. Evengoed zijn dit geen hele grote verschillen.

Ga je met zonnepanelen werken om de accu op te laden dan komt deze laadstroom er simpel gezegd gewoon bij en kan je accu i.c.m. de Multiplus nog sneller opgeladen worden. Zeker als je voldoende panelen op dak legt waardoor je ook in de wintertijd met minder zon/daglicht nog redelijk kunt laden.
Wil je echt 100% off-grid zonder walstroom dan zijn voldoende zonnepanelen met 270Ah accucapaciteit redelijk belangrijk, zeker als je in de winter ook wilt camperen. Met een beperkt dakoppervlak wordt volledige autonomie in de wintermaanden lastig maar met voldoende panelen en matig gebruik kun je het best een aantal dagen volhouden.

DJSmiley schreef:
za 26 nov 2022, 22:12

De Victron kan ook terugleveren zonder dat de accu vol is, dat kun je allemaal (met de ESS assistents) configureren. Je kan zelfs met wat scripting op basis van dynamische (uur)tarieven laden op goedkope momenten, en terugleveren op dure momenten.
Of in de nacht weinig laden als de volgende dag veel zon is, of juist in de nacht op een goedkoop moment de accu vol omdat de volgende dag nauwelijks zon is.

Maar al die features ga je niet met een (kleine) multiplus doen en/of een camper. Voor de camper maken die opties dus weinig uit.

De functies als powerassist, goede krachtige acculader enz zijn wel interessant. Via het bedienpaneel of eventuele bluetooth dongle kun je dat heel gebruiksvriendelijk allemaal regelen.
Eigenlijk doelde ik ook alleen op het gebruik in de camper waarbij je accu’s volladen altijd prioriteit hebben. Evengoed wist ik niet dat een simpele en kleinere Multiplus ook tal van instellingen heeft om volgens scenario’s op te nemen en terug te leveren aan het net. Weer wat geleerd.
Dacht gek genoeg dat de Multiplus ook “Smart” is, net al veel andere Victron hardware maar je moet hier inderdaad een BT dongle aanhangen voor het stukje bedienen en instellen. Een los bedienpaneel of Cerbo GX kan ook maar zijn qua instellingen maken in de Multiplus beperkt.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door MarcoG »

DJSmiley schreef:
za 26 nov 2022, 11:00
Een Multiplus met een losse lader/omvormer vergelijken is niet eerlijk. Met een chinese 100 euro 3000W omvormer al helemaal niet.
Bij die chinees is het de vraag of het a. wel echt een pure sinus is en b. of die dat meer dan 1min volhoud.
Ik vergelijk ze ook niet, ik geef alleen aan dat je voor jezelf moet bepalen wat je prioriteit is.
Ik heb aangegeven dat de chinese omvormer maximaal 3000 watt kan, dat is in de praktijk 1500 watt continu.
Zoals gezegd wil ik die gaan gebruiken voor een 700 watt magnetron dus dat zal ruim voldoende moeten zijn.

Daarom heb ik ook duidelijk aangegeven wat ik in mijn situatie belangrijk vind.
Mijn walstroom lader is ook maar 30 ampere maar ja die gebruik ik bijna nooit.
Mijn camper staat op de oprit dus de zon laad dagelijks mijn batterijen, als ik in de winter een paar dagen weg wil is dat ruim voldoende en in de zomer is de accu meestal voor het middaguur vol dus de laatste 2 jaar heb ik op vakantie niet aan de stroompaal gestaan.
Zelfs op campings waar ze stroom hebben neem ik de moeite niet om de kabel uit te rollen.

Ik heb ook duidelijk gezegd dat ik voor meer essentiële apparatuur een betere omvormer zou kiezen.
Plaats reactie