Maxview Roam+ 4G/5G in plaats van een schotel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Maxview Roam+ 4G/5G in plaats van een schotel?



Bericht door Frankenellen »

Wil mijn schotel vervangen door een Maxview Roam X 4G en 5G ready schotel.
Is dit een goede vervanging voor de satelliet schotel?
En wat zijn de eventuele nadelen?

En kan ik dan tv (via Canal Digitaal) kijken op mijn smart tv? Gaat dat dan via mijn mobiel?
Probeer een beetje uit te vinden wat precies de mogelijkheden zijn.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Maxview Roam+ 4G/5G in plaats van een schotel?



Bericht door DJSmiley »

Wat zijn je eisen en wensen?

De Maxview Roam X is eigenlijk een dure LTE CAT6 router met een externe antenne. Wifi repeaten wil je vaak niet, op menig camping is 4G sneller dan de (betaalde) wifi. (uiteraard zijn er ook prima uitzonderingen)

Daarnaast is bij mij en vele andere gebruikers al vaker gebleken dat een goede router (zonder externe antenne) al veel beter presteert dan een verouderde CAT6 met een externe antenne.

Ik zelf heb (en vele met mij) een Huawei B818, zonder externe antenne's. Die kost, gebruikt, rond de 100-150 euro en loopt rondjes om zo'n Maxview oplossing. Bijkomend voordeel is dat je ook meteen meer dakoppervlak vrijhoud voor zonnepanelen ;)

Er gaat een simkaartje in, die kun je bij je provider nemen, maar vaak is een (prepaid) simkaartje extra in het land zelf een goedkopere optie met een grotere databundel.

TV kijken kan prima, mits je voldoende bereik hebt en je bundel groot genoeg is. Via welke manier je kijkt wisselt, dat kan via de TV app van je provider, in theorie ook via het account van iemand anders, of via de illegale aanbieders van IPTV pakketjes.

De schotel geeft je wat meer zekerheid zolang je maar zicht hebt en binnen het dekkingsgebied zit, 4G geeft je meer mogelijkheden (uitzending gemist, maar ook dingen als Netflix, videoland en andere dingen via internet)

Wat meer info: https://www.boetronics.nl/internet_onderweg/
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Maxview Roam+ 4G/5G in plaats van een schotel?



Bericht door Frankenellen »

Dak oppervlakte is idd wel een dingetje😀👍

Zat even re kijken bij Bol.com.
Bedoel je deze?
Bijlagen
CB8D1C33-E836-469D-9C58-DE48E4065555.jpeg
CB8D1C33-E836-469D-9C58-DE48E4065555.jpeg (65.13 KiB) 1114 keer bekeken
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Maxview Roam+ 4G/5G in plaats van een schotel?



Bericht door camperdiksmuide »

Ja, heb ik ook in mijn Rollerteam semi-integraal deze Huawei B818-263 router. Zeer tevreden van de ontvangst.
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Maxview Roam+ 4G/5G in plaats van een schotel?



Bericht door Frankenellen »

Had de Maxview Roam reeds besteld, maar ook weer geannuleerd. Ik ga dan nu voor de Huawei B818-263.

Dank jullie wel. Ik ben om😉👍
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Maxview Roam+ 4G/5G in plaats van een schotel?



Bericht door JoopBrekken »

Goede keus, geweldig goed apparaat!
Bij TV kijken via een NL abo buiten NL ben je wel gauw door je data heen.
Bij kijken op een tablet of TV scherm is het gebruik 2gb per uur, en dat is in NL met een onbeperkt abo geen probleem.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Maxview Roam+ 4G/5G in plaats van een schotel?



Bericht door Camper-T »

Frankenellen schreef:
za 26 nov 2022, 23:02
Had de Maxview Roam reeds besteld, maar ook weer geannuleerd. Ik ga dan nu voor de Huawei B818-263.

Dank jullie wel. Ik ben om😉👍
Je zou “B818-263” eens in de zoekfunctie van dit forum in moeten geven dan kom je de regenachtige zondag wel door en kom je veel te weten, ook over de ervaringen van de vele gebruikers. Met ode aan @DJSmiley die deze 4G router onbedoeld heeft gepromoot.

Het ‘probleem’ van minder technische camperaars is dat zij afgaan op de mooie verhalen van de vaak duurdere internet oplossingen. Onder het mom “Als het duur is zal het wel goed zijn” waar bepaalde verkopende partijen soms een beetje misbruik van maken. Zo zijn er meerdere oplossingen te koop die mooi lijken maar in de praktijk vaak niet meer dan een matige 4G router met soms onnodig grote antenne blijken.

Wel is het met 4G/5G internet zo, dat de ketting net zo sterk als de zwakste schakel is. Met een veel geprezen 4G router kan het nog steeds gebeuren dat het internet matig tot slecht blijkt als je op een lokatie staat waar de 4G dekking niet voldoende is. Denk aan een lokale 4G zendmast die te ver weg staat, of overbelasting van de zendmast omdat een heel camperdorp hier gebruik van maakt. Dit komt wel eens voor.

De benodigde simkaart is er in vele smaken en soorten waarbij de abonnementsvormen en goedkopere pre-paid kaarten soms beperkt zijn tot een aantal GB’s per maand. Ben je een groot gebruiker, of wil je geen zorgen over het opraken van je GB’s dan kun je een iets duurdere EU pre-paid datasim overwegen welke langere tijd werkt. Die zijn er in grotere bundels tot onbeperkt via bijvoorbeeld My Private Hotspot of Online in Europe.
Ook over het onderwerp data simkaarten is veel te vinden op dit forum waarbij nieuwe info mee veranderd op de veranderingen in de telecommarkt.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie