accuprobleem: na 2 jaar kapot

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Elliot 5
Berichten: 702
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: accu probleem



Bericht door Elliot 5 »

Waar meet je de 14,3V laadspanning?
Op de stsrtaccu met draaiende motor? Of op een andere plaats? (onder motorkap bijvoorbeeld)

Bij mijn X250 Ducato zag de massaverbinding van de accu naar chassis er zo uit:
IMG_20220812_112041.jpg
IMG_20220812_112041.jpg (145.79 KiB) 1257 keer bekeken
Gebruikersavatar
de putter
Berichten: 196
Lid geworden op: di 12 aug 2008, 22:57
Locatie: Schijndel

Re: accu probleem



Bericht door de putter »

op de startaccu de laadspanning gemeten en meer toeren laten draaien en dan ging de meter ook oplopen.
gemeten door de anwb en een garage bedrijf dat was gespecialiseerd in accu's
we hebben bij thuis komst ook nog gemeten en alles was goed.
dus rara.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4176
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: accu probleem



Bericht door beatrix18 »

"en alles was goed.
dus rara."

Dat hebben we wel begrepen.
Maar toch kom je hier met een probleem.
Om een beeld te krijgen van jouw probleem worden er vragen aan je gesteld.
Zelf heb ik de indruk dat je nog steeds niets met die vragen doet om ons van relevante informatie te voorzien. (Vandaar al een eerdere melige reactie van mij)
Ik hoop dat de andere forumleden je verder kunnen helpen. Succes.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Elliot 5
Berichten: 702
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: accu probleem



Bericht door Elliot 5 »

de putter schreef:
do 24 nov 2022, 20:59
ik stond gewoon geparkeerd in frankrijk een wilde hij niet starten en als je 1300km gereden hebt dan mag je aannemen dat alles vol zit,
Dat kan 2 dingen betekenen volgens mij.
1: Tijdens het rijden is je laadspanning, gemeten bij de accu) door slechte en wispelturige massa van motor naar chassis onder de 12,5V, waardoor de accu leeg getrokken word.
2: De spanningsregelaar is stuk waardoor bij hoge toerentallen het voltage veel te hoog is, en de boel (accu) ook stuk gaat.

Je kunt een OBD2 Bluetooth dongel (20€) in de uitlees aansluiting van de camper steken zodat je onderweg op je telefoon (Torque app) de laadspanning van de dynamo in de gaten kunt houden.

Zo ben ik achter het probleem bij mijn X250 gekomen uiteindelijk (Massakabel met wispelturige overgangsweestand)

Succes
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: accuprobleem: na 2 jaar kapot



Bericht door Kroppie »

ik denk dat TS door gebrek aan specifieke kennis, niet kan omschrijven hoe e.e.a. geschakeld zit in zijn camper en dat er daardoor geen antwoord op onze vragen mogelijk is, wel dan blijft er maar 1 ding over laat een auto elektra specialist kijken wat er mis is, want zo lost er niets op, en ook goedkope budget accu,s, gaan normaal gesproken langer dan 2 jaar mee, succes ts
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: accuprobleem: na 2 jaar kapot



Bericht door JoopBrekken »

De berichten van TS lezende lijkt mij het meest logies dat de koelkast ( of een verborgen verbruiker ) de startaccu herhaaldelijk te ver leeg getrokken heeft waardoor de startaccu stuk cq leeg was.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: accuprobleem: na 2 jaar kapot



Bericht door Kroppie »

en om zuks te weten moet je dus weten hoe e.e.a aan elkaar zit, want het meest logische is vaak niet erg logies helaas, b.v. zit er een D+ relais voor de kk wat miss af en toe weigert, zitten er sluipverbruikers, gissen blijft nog steeds heel vaak missen, en op afstand zonder verdere gegevens blijft het zo
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de putter
Berichten: 196
Lid geworden op: di 12 aug 2008, 22:57
Locatie: Schijndel

Re: accuprobleem: na 2 jaar kapot



Bericht door de putter »

je kan mijn camper niet uitlezen bj 2000
op de camping staan we altijd aan de stroom en thuis staat hij ook aan de stroom
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: accuprobleem: na 2 jaar kapot



Bericht door Kroppie »

het gaat erom hoe zit het hh gedeelte aan de boord elektra gekoppeld met uitlezen weet/meet/lees je dat niet
en hoe hoog is de laadspanning van de lader (waarschijnlijk via de ebl unit) die gebruikt word op de camping en thuis, die dus meten met motor en contact UIT
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: accuprobleem: na 2 jaar kapot



Bericht door seth_space »

De accu is vervangen maar ik kan alleen lezen dat hij leeg was.
Hoe is bepaald dat die accu defect was?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13428
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: accuprobleem: na 2 jaar kapot



Bericht door hathi »

de putter schreef:
ma 28 nov 2022, 16:40
je kan mijn camper niet uitlezen bj 2000
op de camping staan we altijd aan de stroom en thuis staat hij ook aan de stroom
De meest voor de hand liggende oorzaak,zou dan toch zijn, dat de start accu niet geladen word ,door de 230 v acculader,mss is er alleen maar een zekering,in de EBL defect?
Hans
Elliot 5
Berichten: 702
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: accuprobleem: na 2 jaar kapot



Bericht door Elliot 5 »

TS schreef volgens mij dat de startaccu leeg was na 1300km rijden. (das een flinke afstand aan 1 stuk met een camper overigens dus de schaarse info die we krijgen lijkt ook nog eens onjuist)

Ik geef het op.

Ook zonder uitlezen kun je onderweg de laadspanning (te hoog/ te laag) in de gaten houden, maar dan moet je wel het probleem willen vinden en niet alleen redenen verzinnen waarom je het niet kunt vinden. (sluit een meter aan)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13428
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: accuprobleem: na 2 jaar kapot



Bericht door hathi »

hathi schreef:
ma 28 nov 2022, 18:35
de putter schreef:
ma 28 nov 2022, 16:40
je kan mijn camper niet uitlezen bj 2000
op de camping staan we altijd aan de stroom en thuis staat hij ook aan de stroom
De meest voor de hand liggende oorzaak,zou dan toch zijn, dat de start accu niet geladen word ,door de 230 v acculader,mss is er alleen maar een zekering,in de EBL defect?
Mogelijkheid 2…..De startaccu word door de Dynamo geladen,zoals je gemeten hebt,???…..die accu is / zijn niet stuk !…controleer de kabels aan de accu,ook de pluskabel,in de klem,…en leg een massa kabel vd accu,rechtstreeks naar de motor/ startmotor
Hans
Plaats reactie