Review op mijn elektriciteits schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Review op mijn elektriciteits schema



Bericht door Kroppie »

[/quote]

Een hoop nuttige tips van allen, die ik allemaal ga meenemen. Wel de vraag wat een B10 automaat is? Als ik google dan lijkt het ook een aardlek te zijn...
[/quote]

een B10 automaat is een 10 ampere zekering automaat met een B schakel caracteristiek (de normaal gebruikte) de C carracteristiek word bij hoge inschakel stromen gebruikt, en zijn idd ook gecombineerd als aardlekautomaat verkrijgbaar, dwz gecombineerde aardlek/zekering automaat, verkrijgbaar bij leveranciers van huiselektra installaties
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Review op mijn elektriciteits schema



Bericht door jan- »

Volgens mij moet de aardlekschakelaar tussen de Multiplus en de 230V stopcontacten, omdat bij de Multiplus de nul aan aarde zit.

Ik snap niet waarom je zoveel uit zou willen geven aan zo'n Multiplus. Is dat niet iets van 1000 Euro?
Ik zou gewoon een aparte lader nemen b.v. 40A voor € 110,50: https://www.caravan-campershop.nl/a-584 ... escription
En een omvormer b.v. 1500 W voor € 347,00: b.v. https://www.omvormer.nu/omvormer-12-naa ... 29444.html
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Review op mijn elektriciteits schema



Bericht door Leon60Hobby »

jan- schreef:
do 24 nov 2022, 17:29
Volgens mij moet de aardlekschakelaar tussen de Multiplus en de 230V stopcontacten, omdat bij de Multiplus de nul aan aarde zit.

Ik snap niet waarom je zoveel uit zou willen geven aan zo'n Multiplus. Is dat niet iets van 1000 Euro?
Ik zou gewoon een aparte lader nemen b.v. 40A voor € 110,50: https://www.caravan-campershop.nl/a-584 ... escription
En een omvormer b.v. 1500 W voor € 347,00: b.v. https://www.omvormer.nu/omvormer-12-naa ... 29444.html
De Multiplus 12/1600-70 is ca 850 euro. Via Marktplaats werd er een aangeboden voor ca 650, maar daar was er geen op voorraad.....

Het alternatief dat je noemt voor de omvormer functie heeft volgens mij geen netomschakelaar, dan heb je wel een duurder type nodig. Als ik er dan een losse lader bij neem neemt dat ook weer meer ruimte in beslag. Maar ik hoor graag de mening van anderen die hier iets over kunnen zeggen. De MP is voor mij niet heilig
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Review op mijn elektriciteits schema



Bericht door hathi »

Ja Jan- Quote: Ik snap niet waarom je zoveel uit zou willen geven aan zo'n Multiplus. Is dat niet iets van 1000 Euro?
Ik zou gewoon een aparte lader nemen b.v. 40A voor € 110,50: ….Inderdaad Jan,zo denk ik er ook over ,maar het is niet mijn geld, ik zou er liever een Lfp voor kopen :-B
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Review op mijn elektriciteits schema



Bericht door jan- »

Maar het scheelt alweer €150 met wat ik dacht. En LFP heeft hij toch al?

Ik weet niet hoe belangrijk een netomschakelaar voor Leon60Hobby is. Hangt er ook vanaf hoe vaak je aan de paal staat en wat je allemaal op 230V wilt draaien. Ook zonder netomschakelelaar heb je 1500 Watt tot je beschikking. Ik heb zelf een netomschakelaar gemaakt met 1 relais. Kastje er omheen en ik was voor nog geen €10 klaar. Je kan ook met de hand omschakelen, of een stekker in een ander stopcontact.

In de winter begin je niet zo veel met je panelen. Dus moet je of vaak aan de paal staan, of zuinig zijn met energie. Dus veel energieslurpers kan je dan niet veroorloven. Kachel en warm water gaan op gas?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Review op mijn elektriciteits schema



Bericht door Arie55 »

je kan m.i. de laadbooster weglaten. Ik vermoed dat je zonnepanelen ruim voldoende zijn vanaf de lente t/m de herfst. Wat ik beweer is om zonder de laadbooster gebeuren te beginnen (dus ook niet de dynamo direct aansluiten) en ondervinden of het zonder lukt. Zo niet, is er een alternatief: een 2e omvormer die je aansluit op de dynamo en de 230V zijde aanbiedt aan de multi+. D.i. een veel goedkopere oplossing en doet hetzelfde als een laadbooster. Je kan immers de laadstroomsterkte instellen in de multi+. Je multi+ kan veel grotere laadstromen aan dan het gros aan laadboosters.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie