Dop schoonwatertank Hymer (2010)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
maarten.anita
Berichten: 72
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 13:39
Locatie: Eibergen

Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door maarten.anita »

Zaterdag ontdekte ik dat de slang van de opvoerpomp een niet goed klemde op de doorvoer in de dop op de schoonwatertank.
Terwijl ik zat te worstelen om de slang weer goed aan te sluiten bleek ook dat er een clip te ontbrak op 1 van die knie-stukjes.

Een snelle zoektocht op het internet leidde helaas niet direct naar een nieuwe dop.
Wel geleerd dat die knie-stukjes van Reich zijn en waarschijnlijk met dat Uni-Quick aan de dop (voor overloop/beluchting) en aan de pomp verbonden zijn.
Snap alleen nog niet hoe het kniestuk aan de dop en aan de slang van dompelpomp verbonde zijn.

Weet iemand waar ik een vervangende dop met doorvoer en alles kan kopen of uit welke lossen onderdelen deze doorvoer bestaat, zodat ik zelf kan knutselen?

PXL_20221119_121701092.jpg
PXL_20221119_121701092.jpg (201.07 KiB) 1505 keer bekeken
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door hathi »

Zonder diameter is het moeilijk,maar deze is van Reich ?……
A1E75E60-1FFF-4219-90EF-BC53DF2ACDB0.jpeg
A1E75E60-1FFF-4219-90EF-BC53DF2ACDB0.jpeg (54.96 KiB) 1486 keer bekeken
Hans
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door myway »

Aan de onderzijde van de knie zie je een lichtgrijze ring.
Daar tussen zit een donkergrijze klip, die moet er tussen uit en dan kun je de lichtgrijze ring iets indrukken zodat je het knietje er af kunt nemen.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door isoplus »

Bij mijn vorige Hymer zaten de kniestukken geschroefd op de slangtules die onder de dop in de tank zaten. Dat is snel te controleren want dan zit er onder de knie slechts een pakkingring en valt er niets in te drukken maar moet je tegen de klok in losdraaien.
Dat spul is allemaal van Reich en bij de dealer of Holland camperservice te koop.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door EasyBee »

Voor de tankdoorvoeren, blz 3 en 4 even bekijken. https://www.obelink.nl/caravan-camper-a ... ingen/?p=3
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
maarten.anita
Berichten: 72
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 13:39
Locatie: Eibergen

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door maarten.anita »

Dank voor de snelle reacties.
Wat betreft de Uniquick hoekverbindingen zie ik geen schroefbare variant. Zitten deze dan dmv die "quickverbinding" direct op de schroefdop bevestigt?
Valt daarmee de voorgestelde schroefdop af, omdat deze voorzien is van een schroeftule?
Daarnaast heeft deze dop slechts 1 doorvoor en de onze heeft 2 aansluitingen.


Op Ebay.?? vond ik nog wel onder staande. Echter zie ik deze nergens anders in de gebruikelijke winkels. Allicht is dit een reeds samengesteld geheel?
Reich Ebay.jpg
Reich Ebay.jpg (24.9 KiB) 1332 keer bekeken

Helaas kan ik de dop niet makkelijk verwijderen omdat de slangen naar de watervoorziening erg kort zijn en in een poging de slang los te krijgen al een slangenklem sneuvelde.
Daardoor meteen nog een vraag. Zijn de plastic "snapper" slangklemmen beter of juist slechter dan die stalen?
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door myway »

Heb je al geprobeerd om dat ringetje in te drukken en de koppeling met slang er af te halen?
maarten.anita
Berichten: 72
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 13:39
Locatie: Eibergen

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door maarten.anita »

Heb ik geprobeerd. Eerst die clip verwijderd en toen geprobeerd die witte ring in te drukken. Echter zit alles vast. Durf ook niet echt flink kracht te zetten ivm stukmaken van een en ander.
Dat is mijn gebruikelijke aanpak, die ik wilde vermijden door op te zoeken hoe die dop eruit ziet zonder die kniestukjes :angel:

Verwacht je dat er op die dop gewoon 2 buisjes zitten waarop die kniestukjes worden geklemd?
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door myway »

Dat denk ik wel, alhoewel het is wel een Hymer en die verzinnen nog wel iets speciaals
maarten.anita
Berichten: 72
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 13:39
Locatie: Eibergen

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door maarten.anita »

Precies daarom ben ik een beetje voorzichtig. Helemaal omdat ik ook geen dop met van die tuitjes voor dat 'quick' systeem ben tegengekomen.
Zie die tuitjes zomaar afbreken en dan een mooie puzzletocht veroorzaken.
:bang:
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door isoplus »

Maar... kijk even aan de binnenkant dus hoe de pomp vastzit aan de dekseltule.
Het is allemaal te koop dus maak je niet druk. Het voornaamste is dat de draad van de sluitmoer past. De rest kan op verschillende manieren.
Bij jou is slechts een slangenklem het probleem, neem nieuwe roestvrijstalen slangenklemmen z.g.n wormschroefklemmen. Binnen in de tank kan je wel zo'n plasticklip gebruiken, als het daar iets lekt komt het water in de tank terecht.
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door Face »

Nog even terug te komen op deze oude topic,bij mij ligt er regelmatig water in deze dop,waarschijnlijk door lucht,of tank te vol. Ik vindt het maar een gammel geheel deze kunstof knietjes ,dit mag toch niet lekken? Lijkt me een stuk beter als deze er in koper zouden zijn. Ook ik heb geprobeerd de grijze klemring er uit te halen wat geen probleem opleverde maar de lichtgrijze ring indrukken leverde geen resultaat op het kniestuk uit de tank te verwijderen.
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door Face »

Dit zijn ook gammele kniestukjes wanneer je ze los wilt hebben,moet je hem vernielen dwz,klemring er tussen uit halen en dan los wurgen wat niet makkelijk gaat daar er een rvs kemrinngetje met een soort weerhaakjes in zit,deze knietjes zijn alleen op te drukken maar niet omhoog te trekken door die weerhaakjes van die ring.(verwijderen is vervangen). lekken zodat er water in de dop komt te staan kwam bij ons door de kabeldoorvoer van het pompje. Beetje kneedbare kit erom .....en dicht is het.(snoer iets dunner en doorvoerrubber iets te groot)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Dop schoonwatertank Hymer (2010)



Bericht door hathi »

Juist Face,daarom hebben ze op de 1 e foto,ook gewoon een slangklem,en dat lekt nooit,de huidige gammele troep is wel goed voor de camperhandel zal men denken ,en in de fabriek duurt schroeven langer dan clippen ,waar gaat dat heen voor steeds meer geld steeds slechter,en niet enkel in deze?
Hans
Plaats reactie