Kabeldikte bepalen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Kabeldikte bepalen



Bericht door Frankenellen »

B12M_Ferry schreef:
za 26 nov 2022, 19:02
Kan slim zijn om een hoofdschakelaar te gebruiken, voor het woongedeelte, maar dat de koelkast & standkachel nog wel stroom krijgen, en uiteraard de zonnenpanelen ook nog hun werk kunnen doen.
In het schema gebruik ik ook een hoofdschakelaar tussen de accu en omvormer.
Verder is dit een apart systeem wat ik heb in de camper. Heb nog een andere accu die de stroom regelt voor o.a. verlichting, waterpomp, tv etc.
Koelkast, vriezer, kachel draaien op diesel.

Maar schema dat ik hier heb laten zien is speciaal voor off-road😉
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Kabeldikte bepalen



Bericht door myway »

Wat is hier speciaal off-road aan?
Welke koelkast is dat op diesel?
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Kabeldikte bepalen



Bericht door Frankenellen »

Niets speciaal, maar staan niet met elkaar verbonden. Dus echt 2 aparte systeempjes.

De een is een AGM 115A hh accu en de andere is een Lithium 300A accu. Die laatste past niet onder de bestuurdersstoel. Moest dus een andere plaats zoeken en dat is achterin de garage en staat nu los van de eerste hh accu.

Werd mij verteld dat de koelkast op o.a. diesel kan draaien (instelbaar). Merk weet ik zo even niet.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Kabeldikte bepalen



Bericht door jan- »

Ik denk dat je koelkast op 12V/230V/gas kan draaien. Wat voor kachel heb je (foto?). En in je elektrisch schema mis ik de lengte van de draden. Ik heb het idee dat je veel te snel allemaal dingen aanschaft zonder een beeld van het totaal plaatje te hebben. Wat ben je van plan om op je 230V omvormer te gebruiken?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Kabeldikte bepalen



Bericht door Frankenellen »

jan- schreef:
zo 27 nov 2022, 21:31
Ik denk dat je koelkast op 12V/230V/gas kan draaien. Wat voor kachel heb je (foto?). En in je elektrisch schema mis ik de lengte van de draden. Ik heb het idee dat je veel te snel allemaal dingen aanschaft zonder een beeld van het totaal plaatje te hebben. Wat ben je van plan om op je 230V omvormer te gebruiken?
Koelkast en kachel draaien volgens verkoper op diesel. Vandaar dat ik die niet meeneem in de berekeningen. Zoals ik aangegeven heb in mijn andere topic (Welke Victron DC-DC …..) zal mijn Lithium accu achterin de garage komen. Domweg omdat ik geen plaats verder heb voor accu vanwege de maat.
Lengte van de kabels zal niet langer zijn dan 50cm.
Behalve (als het gaat!) de kabels die van de Lithium naar de plek van de agm accu (dus niet naar de agm accu zelf!) lopen. Dus van de garage naar de bestuurdersstoel. Weet dat agm en Lithium accu’s niet gekoppeld kunnen worden.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Kabeldikte bepalen



Bericht door jan- »

Stel dat die koelkast op diesel draait, dan zal die (net als een dieselkachel) veel stroom trekken voor zijn gloeibougies. Maar ik geloof eigenlijk niet dat je een dieselkoelkast hebt. Verder zie viewtopic.php?p=2217569#p2217569
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Kabeldikte bepalen



Bericht door L4H3 »

One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kabeldikte bepalen



Bericht door Kroppie »

:thumbup: , mooie aanvulling.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Kabeldikte bepalen



Bericht door PaulBng »

Kroppie schreef:misschien kan dit helpen

http://www.polz.info/leitungsrechner/

en bij no3 heb ik een opmerking een 2000watt omvormer vraagd bij het max vermogen 2000watt gedeeld door 12 volt is 166,66 ampere beetje veel voor een zekering van 50 ampere
en bij een dergelijk amperage past een kabel van 70mm2 beter ivm spannings verlies
Geldt dat ook voor wisselstroom?
Hoeveel verlies je bijv bij 230v, 17A over 125m?

(Panelen met omvormer op een schuur aan 't andere eind van een weiland)
Laatst gewijzigd door PaulBng op vr 09 dec 2022, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kabeldikte bepalen



Bericht door Kroppie »

geen idee of dat ook voor wisselstroom geldt, heb me daar nog niet in verdiept, nog geen noodzaak voor gehad.
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 09 dec 2022, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Kabeldikte bepalen



Bericht door DJSmiley »

Yep.

Over die afstand verlies je vrij snel een paar volt. Als je in een druk gebied zit met weinig netcapaciteit zal de spanning op zonnige dagen snel oplopen. Als de spanning op het net op de 245V zit en je omvormer met 10mm2 zit (En dus al bijna 8V verliest) zal je omvormer dus al op de 253V zitten en dus gaan uitschakelen. Dus je moet vrij snel een (dure) 16mm2 of nog dikker gaan leggen. En dan nog loop je vrij snel tegen de grenzen aan.

Als in de zomer de spanning op het net oploopt kun je dus beter de omvormer dichtbij hangen en de kabel tussen omvormer en panelen lang houden. Dan verlies je nog altijd wat in die kabel, maar zal je omvormer tenminste niet uitspringen en iets verlies is nog altijd minder erg dan compleet geen opbrengst.
(Al kun je niet altijd zomaar even die kabel 100m verantwoord verlengen!)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Kabeldikte bepalen



Bericht door PaulBng »

Moet ik daaruit opmaken dat de omvormer de spanning zo hoog opkrikt dat de stroom "de andere kant op begint te lopen"?

Beetje vreemd omschreven maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel

Paul
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Kabeldikte bepalen



Bericht door jan- »

Ja, die omvormer weet niet of die dicht of ver van het net af zit. Hij ziet gewoon een wat hogere spanning op zijn uitgang. En of dat nu komt door een hoge spanning van het net, of door de dunne lange kabel, daar heeft hij geen weet van.

Mooi overzicht inderdaad op https://www.bbatechniek.nl/sites/defaul ... ldikte.pdf
Ik neem aan dat de lengte de afstand is tussen de bron en de verbruiker. Voorbeeld: bij een afstand van 2 meter tussen omvormer en accu is de totale lengte van de + en de - kabel 4 meter, maar dan moet je denk ik 2 meter invullen?
Laatst gewijzigd door jan- op za 10 dec 2022, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Kabeldikte bepalen



Bericht door CaradoT135 »

PaulBng schreef:
vr 09 dec 2022, 14:34
Geldt dat ook voor wisselstroom?
Hoeveel verlies je bijv bij 230v, 17A over 125m?

(Panelen met omvormer op een schuur aan 't andere eind van een weiland)
Ik zou voor krachtstroom gaan in zo'n geval.

https://www.sunnydesignweb.com
Plaats reactie