Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevintransp
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 6:20

Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door Kevintransp »

Goede dag allemaal,
Wij hebben onlangs een Hymer B584 gekocht en zijn volop in ontdekking. Helaas zit er geen handleiding meer bij, hoop dat Hymer me die kan toesturen.

De vorige eigenaar heeft wat zitten knoeien met led verlichting aanbrengen wat ik allemaal nog moet herzien maar er zijn een paar dingen die ik nog graag even helder wil hebben voor ik een plan ga maken.

1- bij de deur zit een combi schakelaar voor het trapje uit te schuiven en een knopje met de tekst "Light". Nu heb ik wel een idee wat het zou moeten doen alleen er gebeurt niks. Er zit verder ook geen verlichting meer in die standaard is denk ik zo.
Je ziet wel heel kort even de led balk boven de keuken knipperen maar meer ook niet, dus ergens lijkt hij nog wel aangesloten te zitten.

Vraag waar dient deze schakelaar origineel voor? Kan me zo voorstellen een buitenlamp of verlichting om niet in een donkere camper te hoeven stappen. De schakelaar voor de buitenlamp heeft de vorige eigenaar in een kastje geknutseld.

2- Bij het hefbed zit een lampje met een 3 standen schakelaar. 0,1,2 bij 0 en 1 gebeurt er niks, bij stand 2 schakelt hij volgens mij heel de 12 volt uit van de camper. Op het paneel boven de deur waar de 12volt aan/uit en voltages en water meters inzitten zie je dan ook het groene lampje van de hoofdschakelaar 12 volt aan/uit uit gaan.

Hier wil ik graag eens weten wat het zou moeten doen bij. Heb het lampje in die fitting vervangen maar nog geen licht bij het bed.

TIPS: Als iemand tips heeft over een ledstrip systeem waarbij het mogelijk is om 2 draadloze schakelaars te plaatsen met diverse zones zodat ik alle verlichting via deze 2 wand afstandsbedieningen kan bedienen houd ik me aanbevolen.
Weet nog niet of linken plaatsen toegestaan is hier maar ik heb iets gevonden waar eigenlijk een 220v -> 12 volt omvormer bij zit. Toen ik vroeg ik die omvormer kon weglaten en rechtstreeks op de 12 volt aansluiten mogelijk is werd mij verteld, ja dat is mogelijk maar dan moet je wel minimaal 100 watt hebben. Heb me nog niet echt kunnen verdiepen in hoeveel ik zou ik hebben momenteel alle tips en adviezen zijn welkom.

Groetjes Kevin.
Groetjes Kevin
Gebruikersavatar
Kevintransp
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 6:20

Re: Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door Kevintransp »

Bumpje
Groetjes Kevin
jackv
Berichten: 218
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 22:15
Locatie: Den Bosch

Re: Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door jackv »

1. Is voor de entree verlichting die binnen boven de deur zit.

Misschien heb je hier iets aan.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door mMario »

Welk bouwjaar is jouw Hymer B584.?
Is het Fiat Ducato of Mercedes onderstel?
Fotootjes van de plek waar de schakelaars zitten zullen je ook aan een sneller antwoord helpen.
Gebruikersavatar
Kevintransp
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 6:20

Re: Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door Kevintransp »

jackv schreef:
do 01 dec 2022, 8:17
1. Is voor de entree verlichting die binnen boven de deur zit.

Misschien heb je hier iets aan.
Hahaha kijk daar zit geen lamp bij mij binnen de camper.

Is trouwens een ducato uit 1995
Groetjes Kevin
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door EasyBee »

Bij ons zit die schakelaar er ook en die schakelt de TL verlichting boven het keukenblok in.
Die is tegenover de ingang. Hoef je geen donkere camper binnen te gaan.

Bij jou is daar door de vorige eigenaar blijkbaar te veel gehobbiet, gezien je tekst in de openingspost.
Kevintransp schreef:
zo 20 nov 2022, 14:24
De vorige eigenaar heeft wat zitten knoeien met led verlichting aanbrengen wat ik allemaal nog moet herzien maar er zijn een paar dingen die ik nog graag even helder wil hebben voor ik een plan ga maken.

1- bij de deur zit een combi schakelaar voor het trapje uit te schuiven en een knopje met de tekst "Light". Nu heb ik wel een idee wat het zou moeten doen alleen er gebeurt niks. Er zit verder ook geen verlichting meer in die standaard is denk ik zo.
Je ziet wel heel kort even de led balk boven de keuken knipperen maar meer ook niet, dus ergens lijkt hij nog wel aangesloten te zitten.

Vraag waar dient deze schakelaar origineel voor? Kan me zo voorstellen een buitenlamp of verlichting om niet in een donkere camper te hoeven stappen. De schakelaar voor de buitenlamp heeft de vorige eigenaar in een kastje geknutseld.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kevintransp
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 6:20

Re: Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door Kevintransp »

EasyBee schreef:
do 01 dec 2022, 12:45
Bij ons zit die schakelaar er ook en die schakelt de TL verlichting boven het keukenblok in.
Die is tegenover de ingang. Hoef je geen donkere camper binnen te gaan.

Bij jou is daar door de vorige eigenaar blijkbaar te veel gehobbiet, gezien je tekst in de openingspost.
Kevintransp schreef:
zo 20 nov 2022, 14:24
De vorige eigenaar heeft wat zitten knoeien met led verlichting aanbrengen wat ik allemaal nog moet herzien maar er zijn een paar dingen die ik nog graag even helder wil hebben voor ik een plan ga maken.

1- bij de deur zit een combi schakelaar voor het trapje uit te schuiven en een knopje met de tekst "Light". Nu heb ik wel een idee wat het zou moeten doen alleen er gebeurt niks. Er zit verder ook geen verlichting meer in die standaard is denk ik zo.
Je ziet wel heel kort even de led balk boven de keuken knipperen maar meer ook niet, dus ergens lijkt hij nog wel aangesloten te zitten.

Vraag waar dient deze schakelaar origineel voor? Kan me zo voorstellen een buitenlamp of verlichting om niet in een donkere camper te hoeven stappen. De schakelaar voor de buitenlamp heeft de vorige eigenaar in een kastje geknutseld.
Die tl is vervangen denk ik dan door een niet origineel. Er hangt er een maar die heeft een eigen schakelaar op het armatuur. Als ik de schakelaar bij de deur bedient zie je hem wel kort flikkerend maar meer ook niet.

Ik zal is wat foto's gaan maken zsm
Groetjes Kevin
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door EasyBee »

Als je direct op en bericht reageert, hoef je niet de quote knop (rechtsboven) gebruiken, maar de plaats reactie (links onder) knop. Neemt onnodig veel plek in. En je reageert toch op het bericht er direct boven?

Los daarvan. Bij ons zit op die TL armatuur ook een eigen schakelaar om hem aan en uit te zetten als je in de keuken bezig bent. Die schakelaar bij de ingang maakt het mogelijk het licht aan te doen voor je naar binnen gaat.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kevintransp
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 6:20

Re: Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door Kevintransp »

Doen we.

Hmmm oké, ik zal is kijken hoe het aangesloten zit. Zo te horen, er vanuit gaande dat de bedrading nog in orde is zit het verschil in de schakelaar boven de keuken of de schakelaar bij de deur werkt niet zoals het zou moeten.
Groetjes Kevin
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door Sandor Gora »

Of werkt het als een soort hotelschakeling?
Armatuur aanzetten met de armatuur-schakelaar en bij weggaan uitzetten met de schakelaar bij de deur. Bij terugkomst in andere volgorde. Zou kunnen, toch?
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door EasyBee »

Het is een complete hotelschakeling, want ik kan op de armatuur aanzetten en bij de deur uit. Maar ook andersom.
Dus niet aan op de armatuur maar bij de deur aan en uit op de armatuur.
Afbeelding
Waarbij (bij ons) in bijgaande afbeelding de rechter schakelaar die bij de deur is (en vlak bij een centraal stroompunt dat ook de elektrische trap en de badcel van stroom voorziet). De linker schakelaar is die op de armatuur.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kevintransp
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 6:20

Re: Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door Kevintransp »

Kijk met deze info kan ik wel iets. Dank voor jullie reacties zover, zal van het weekend is kijken ernaar.

Ik heb nu zo het idee dat de schakelaar in de lamp zelf die hotel schakeling niet ondersteund ofzo. Of het is verkeerd aangesloten wat me niet zal verbazen gezien de rest van het pruts aansluit werk.
Groetjes Kevin
Gebruikersavatar
Kevintransp
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 6:20

Re: Hymer B584: onbekende schakelaar en verlichting vragen



Bericht door Kevintransp »

EasyBee schreef:
do 01 dec 2022, 14:52
Het is een complete hotelschakeling, want ik kan op de armatuur aanzetten en bij de deur uit. Maar ook andersom.
Dus niet aan op de armatuur maar bij de deur aan en uit op de armatuur.
Afbeelding
Waarbij (bij ons) in bijgaande afbeelding de rechter schakelaar die bij de deur is (en vlak bij een centraal stroompunt dat ook de elektrische trap en de badcel van stroom voorziet). De linker schakelaar is die op de armatuur.
Ik heb kunnen kijken hoe het bij mij zit. Ik heb 3 draden die uitkomen bij de lamp waarvan de zwarte niet is aangesloten. Die hebben ze er maar los bij laten hangen.

Heb jij zo een idee of ik die alsnog kan aansluiten op de lamp? Volgens mij is het maar een standaard ding net alleen plus en min.

Zal spoedig ook even de schakelaar bij de deur loshalen, is kijken welke draden ik daarop heb zitten.
Groetjes Kevin
Plaats reactie