PureAcell LiFePO4 accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door Snarfsel »

Nee hoor, ik heb een wasmachine in mijn camper staan :-B :lol3:
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door roekie »

DJSmiley schreef:
zo 20 nov 2022, 12:03
Met 600Wp valt de Ective SSI15 af, die MPPT is maar 20A, dus te weinig voor beide panelen.

De SmartSolar is een MPPT (zonnepaneel)regelaar, geen laadbooster. (Dat is de Orion TR Smart)
Met 600Wp aan panelen zit je op zo'n 46A maximaal. In de praktijk zul je dat niet snel halen waardoor je met een wat lichtere regelaar wel af zou kunnen.

Je zou met de SSI15 wel 1 paneel op de SSI kunnen doen, en het andere paneel op een Victron 100/20 MPPT. Je mist dan een paar % als de zonopbrengst maximaal is, maar dat is verwaarloosbaar.
En het voordeel is met 2 MPPT's dat schaduw op 1 van de panelen geen invloed heeft op de opbrengst van het andere paneel.

Welk accu is een kwestie van meten. Soms is 1 grote beter te plaatsen, soms zijn 2 kleinere (naast/op elkaar) een effectievere benutting van de beschikbare ruimte.

Let ook op de afmetingen: Volgens mij is de ruimte bij een Transit onder de stoel niet zo heel groot, dus niet elke Ective of Multiplus zal passen.
goedemiddag DJ , mijn situatie is deze : Zonnepanelen 2 x a 100 wp met regelaar Steca PR1515 deze zonnepaneel regelaar heeft 3 aansluitingen; +-vanaf de zonnepanelen , +- naar de accu en nog een derde +- namelijk 'load' ik ben van plan de Victron BlueSolar MPPT 100/30 Laadregelaar te kopen maar die heeft niet de 'load' aansluitingen. is dat een probleem of kan ik die bedrading gewoon weghalen/loskoppelen in mijn camper ?
DJSmiley
Berichten: 4048
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door DJSmiley »

Met 200Wp heb je aan de 100/20 (meer dan) voldoende. De 75/15 zou al voldoende zijn. (En dan heb je wel de load uitgang - die zit bij de 75/15 er wel op)
Tenzij je de panelen gaat upgraden zou ik het bij de 75/15 houden. Check wel de spanning van de panelen, de Victrons hebben Vbatt+5V nodig om te starten, wat dus zo'n 18V betekend.
De panelen in serie zetten zou dan misschien de betere optie zijn, je lader zal dan veel sneller al beginnen (ook al is de opbrengst dan nog minimaal).
Gezien de huidige PWM regelaar gok ik dat de panelen parallel zitten. Tenzij je last hebt van schaduw is serie vaak de voorkeur bij een MPPT, zolang je onder de spanning blijft die de controller aan kan (75V bij de 75/15)

De load uitgang heb je normaliter niet nodig, tenzij je m gebruikt om bepaalde dingen te schakelen waarbij je panelen de trigger zijn. Meestal wordt de load uitgang gebruikt vanuit gemak, maar beter is om het rechtstreeks aan te sluiten (met de juiste zekeringen uiteraard)

Enige voordeel van de load uitgang is dat deze ook uitschakelt bij een (te) lege accu, maar bij een lithiumaccu zorgt de BMS daar zoiezo voor. Bij een loodaccu is een batterijprotect voor de hele installatie een logischere optie naar mijn menig.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 21 nov 2022, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door Aloys »

Ik heb ook 2 x 100Wp op dak en gebruik de BlueSolar MPPT 75/15, die heeft wél een loaduitgang (en is de helft goedkoper).
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door roekie »

dank , ik speelde met de gedachte om er een paneel bij te zetten.. hmm misschien helemaal niet nodig met 300AH lifepo4.. of de panelen in serie of parallel staan weet ik niet ... maar de victron 75/15 kan dat beiden aan.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door Atoz »

Als ervaringsdeskundige gebruiker van zowel een stecca 3030 als een 4040 gebruikte ik de loaduitgang om de SOC functie van die stecca te gebruiken.
Ik verbruikte dus respectievelijk max 30 en max 40A uit de Huishoudaccu.
In tegenstelling tot wat in de handleiding staat was mijn max 300W omvormer wel op de load uitgang aangesloten.
Even vermelden dat ik toen een AGM Huishoudaccu had.
State of charge (SoC) is the level of charge of an electric battery relative to its capacity

Sinds onze lifepo4 accu met de nodige ''zware'' omvormers gebruik ik een epever tracer 6415an en een meetstunt om de SOC te bepalen, aangevuld met twee displays die de status van elke lifepo4 accu (heb er 2 van 200Ah) aangeven.

Gelet op de maximale ingangsstroom van Stecca zullen jouw huidige panelen parallel staan.

Hoe groter je accu systeem is hoe meer energie je kan verbruiken, maar die energie moet je ergens vandaan toveren.
Van de paal (kost je wat)
Tijdens rijden (kost ook, niet prijs zinvol)
Van de zon (hoe meer panelen je kunt leggen hoe sneller je accu geladen is)

Geladen is nog iets anders dan VOL geladen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door roekie »

Dank Atoz, ik heb net even gemeten op het dak , ik kan minsteng nog 1 paneel kwijt , als ik de schotel weghaal eventueel nog een tweede.. ik denk dat het dan wijs is om voor deze te gaan , iets duurder maar wel de optie om wat te upgraden.. : Victron MPPT 100/20 SmartSolar Solarladeregler12/24/48V 20A ( https://online-accu.nl/victron-energy/s ... pdEALw_wcB )
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door myway »

De 100/20 laat Max 290 watt door.
Je kunt er wel meer watt aanknopen maar meer dan 290 watt komt er niet uit.
Nou geeft een paneel plaat op het dak niet meer dan 80% van zijn vermogen, dan weet je wat zinvol is om aan welk vermogen aan zonnepanelen handig is.
Komt er meer vermogen van de panelen gaat hij er niet stuk van, wat niet kan is om met de voc over de 100 volt te gaan in serie schakeling.
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door roekie »

dank ! , even snel rekenen dan kan er nog een 130 watt bijgeplaatst.. of ca 160 minus de 20% verlies ..
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door myway »

Als je ongelijke panelen gaat monteren dan niet in serie zetten.
Dan gaat het kleinste paneel bepalen.
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door roekie »

dus of parallel of alleen een 100 watt paneel in mijn geval ..
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door henk en lila »

De blue solar serie heeft een aparte dongle nodig om het ( weg gebouwde) apparaat via een app te kunnen instellen. Kost 47 euro. De smart Solar serie heeft de bluetooth ingebouwd en mijn 100 / 20 heeft ook een load uitgang.

Groet, Henk


Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door Leon60Hobby »

@roekie: ik wil 3 panelen op mijn dak leggen: 2 van 170Wp en eentje van 360Wp. Dus volgens jou is het beter om de twee gelijken in serie te koppelen en de grote parallel?
Kun je daar iets meer over uitleggen? Ik dacht nl dat ik bij serieschakeling de spanning kan optellen.... en hoe ik dan de stroom moet berekenen dat weet ik niet meer; te lang geleden die middelbare school.
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door LouisHRP »

In dit uitvoerig artikel wordt duidelijk uitgelegd hoe je panelen van verschillende wattage aansluit.

Tevens opsomming voor- en nadelen van serie en parallel aansluiting.

https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/z ... el-camper/

Succes !
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Plaats reactie