De bandenkeuze kun je wel bepalen na de aanschaf van de 4x4, eerst maar even gaan bepalen welke 4x4 het beste bij je past.
Ik ben in de jaren '80 begonnen in het 4x4-wereldje.
Eerst met een Suzuki LJ80, daarna in een Daihatsu Taft en daarna een Landcruiser BJ40.
Allen prima terreinauto's en zonder compromis puur ontworpen voor offroad gebruik: hufterproof, het comfort zit op het niveau van een veredelde landbouwtractor en de acceleratie meet je met een kalender.
De Toyota was een lompe beer die prima heel zwaar werk aan kon (trekgewicht met muilkoppeling 5 ton), maar z'n eigen gewicht was offroad ook gelijk z'n grootste beperking... overal waar de lichtgewicht LJ80 simpel overheen huppelde graafde de Toyota zich diep de aardbol in.
Eind jaren '80 met diverse Suzuki SJ413/Samurai verder gegaan, want het trekgewicht was voor mij geen noodzaak.
Naar hedendaagse begrippen ook heel spartaans maar in vergelijking met een LJ80 toch al veel comfortabeler... andere stoelen met een verend onderstel erin verbeteren ook al veel aan het comfort, op offroad capaciteit inleveren was voor mij een no-go. (tussendoor nog eventjes een Suzuki Vitara gereden, maar daar merkte ik heel goed dat het extra comfort wel direct ten koste ging van de offroad prestaties)
Het grote voordeel van die Samurai's was dat onderdelen overal verkrijgbaar waren, ze zeer sleutelvriendelijk zijn en heel gemakkelijk zijn aan te passen naar eigen smaak en behoeftes... eigenlijk prima te vergelijken met de latere Jimny's.
M'n laatste Samurai (een lange wielbasis) was uiteindelijk getransformeerd in een pickup offroad monstertje die 35 cm hoger op z'n pootjes stond als origineel, maar daar werden de wetshandhavers en apk-keurmeesters ook niet altijd even vrolijk van
)
Ik heb tot 2010 met veel plezier en weinig problemen gereden met die Suzuki's door geheel Europa, totaal ca. 500.000 km.
Na die tijd begon de trekcapaciteit voor mij ook een stevige rol mee te spelen, en dankzij een aangeboren heupafwijking het rijcomfort ook wel wat meer.
Een Daihatsu Rocky TDI F75 gekocht: 3500 kg legaal aan de trekhaak, "iets" comfortabeler, en toch ook nog prima geschikt om er stevig mee offroad te spelen... die dingen werden ook wel de "poor man's Landcruiser" genoemd, en wat mij betreft klopt dit ook als een zere vinger. (een stuk goedkoper in aanschaf en onderdelen maar wel vergelijkbare prestaties en ook degelijk... er zit dan ook een redelijk nauw familieverband tussen Daihatsu en Toyota)
Bij die Rocky heb ik gelijk wel weer hetzelfde probleem ervaren als in de beginjaren van m'n offroad rijden: het gewicht is en blijft de grootste beperking.
Toen de Rocky teveel mankementen (roest in het chassis) begon te vertonen op zoek gegaan naar wat anders in de vorm van een Laro Defender 110, maar gezien de prijzen uiteindelijk per toeval in een Nissan King Cab Pickup (D22) terecht gekomen... en daar heb ik ook nog geen moment spijt van gehad, die met een polyester kap overdekte laadbak is gewoon veel praktischer en veelzijdiger te gebruiken als de binnenruimte in een gewone 4x4.
Een nadeel offroad is er echter ook, en niet alleen in het gewicht maar nu ook in de langere wielbasis... maar qua rijcomfort echter wel weer aanmerkelijk beter als al z'n voorgangers.
Mijn ervaring is dat rijcomfort en offroad prestaties eigenlijk niet met elkaar samen gaan, de één gaat gewoon ten koste van de ander.
Diverse merken hebben daar een aardig succesvolle balans in gevonden (o.a. Range Rover, Jeep XJ/WJ series, Nissan Patrol, Toyota Landcruiser), maar dit zijn in aankoop niet de goedkoopste 4x4's en in onderhoud vaak ook niet... daarnaast moet je bij deze auto's ook niet bang zijn voor wat meer krasjes/deukjes en modderige tapijtjes tijdens het offroad rijden.
De huidige generatie terreinauto's is veel meer gericht op luxe en rijcomfort, en de benodigde terreincapaciteit wordt inmiddels stevig bepaald door een hoop elektronica.
Maar al die moderne elektronica maakt het offroad rijden helaas weer kostbaar en kwetsbaar: traction control, hillhold en dat soort snufjes vreet remblokken en schijven, ABS sensoren en modder zijn slecht verdraagzaam ten opzichte van elkaar, relais gestuurde knopjesbediening van de tussenbak is ook gevoelig voor vochtproblemen/modder, en automatische vrijloopnaven willen nog wel eens spontaan blijven hangen of ongewenst uitschakelen.
Kijk gewoon hoe je denkt de 4x4 voornamelijk te gaan gebruiken en stem daar je keuze op af, ga dan proefrijden en bepaal waar het gebruik en het rijcomfort het beste op je aansluit... de uiteindelijke keuze is toch iets strikt persoonlijks en zal voor een kilometervreter totaal anders uitpakken als voor een evenementenrijder.
Houd er in ieder geval rekening mee dat het stoere uiterlijk in de praktijk nog het meeste zegt over het (gebrek aan) rijcomfort, soms doe je er beter aan om in eerste instantie voor het rijcomfort te kiezen en nadien het uiterlijk wat op te leuken met praktische offroad accessoires. (en die after-market is heel groot voor 4x4's)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...