Hallo Monique. Wordt een lang lopende serie, welke 4x4 gaat het worden ??MonRoe schreef: ↑vr 25 nov 2022, 14:30voor ons was het duidelijk, het wordt geen jimny. De Jimny is erg leuk voor woon/werk verkeer en een 4x4 parcours dicht in de buurt. Begrijp nu ook waarom de meeste naar 4x4 events de Jimny op een auto ambulance hebben. Hier willen wij een 4x4 niet voor gaan gebruiken. Deze wordt ook voor woon/werk verkeer in de wintermaanden en dan 350 km op een dag rijden. Tevens ook voor vakantie / kamperen. Op de snelweg bij 100km rijdt de Jimny al niet lekker meer en dan zat er nog niets achter. De stoelen in deze Jimny zijn fantastisch, leder en zaten heerlijk en stoelverwarming
Het verschil was inderdaad erg groot, de Jeep rijdt heel erg lekker, ook omdat het een automaat was. Een beest van een auto.
Het was fijn dat we in beide hebben kunnen rijden, we gaan rustig verder kijken.
Zoals al in mijn postinge (mogelijk) gelezen, rijden wij, naast onze Camper (lange tijd ook een 4x4) al sinds 1980 ook voor dagelijks / zakelijk / woon-werk en gewoon voor naar de 'Appie' met 4x4's. Is bij ons een 'Way of Life" geworden. Zijn begonnen met een JEEP CJ5, mety een 'slurpende' V8 voorin (1980 - 1984). Toen kwam de Land Rover OneTen HCPU (1984 - 2019), welke we in 1989 verbouwde tot Camper. Om toch niet zonder 'Off-Roader' te zitten, kwam er in 1992 een FIAT Panda Sisley 4x4, leuk, met zijn 14 inch All Terrain banden. Leuk voor in de sneeuw en licht terrein (en volgens mijn vrouw, de leukste auto ooit gehad (1992 - 1998). Maar geen terreinauto!. Dus werd de Panda opgevolgd (hebben we nog steeds spijt van) door een Daihatsu Feroza, me teen heerlijk pittig 1,6i motortje (1998 - 1999). Een prima terreinauto, met hoge en lage gearing en echte terreinbanden eronder. Maar kreeg al snel de bijnaam "Hobbeltje". Na één wintersport reis naar Oostenrijk, waren we eruit, dit is geen blijvertje !!.
Toevallig (ehh, nou ja ) kom ik zomer 1999 bij de Land Rover dealer voor onderdelen voor de OneTen. Hebben een Freelander 1.8i Softtop op 'Grijs'-kenteken als demo staan. Dus na één ritje verkocht. Maak met de eigenaar de afspraak; "Zodra deze eruit gaat, mag, nee moet je me even bellen".
Zo werden we najaar 2000 eigenaar van een Freelander.
Inmiddels zo'n 8 tabs verder in jullie Topic. En krijg (denk ik) ook een redelijk beeld van jullie wensen.
Dus, hebben jullie al eens aan een Land Rover Freelander gedacht ?
De Serie 1 modellen. De 2 deurs (vindt ik de meest praktische uitvoering) en 4 deurs SUV modellen zijn gebouwd tussen 1997 en 2006. De eerste productie ( 1997 - 2001) hadden een slechte reputatie. Maar vanaf 2002 en zeker na de 'Face-lift' (Ford werd toen eigenaar van Land Rover) zijn zeer beslist goede modellen. De motorisering zijn de 1,8i (1997 - 2005, vanaf 2001 een betrouwbare motor), een Rover Diesel (1997 - 2001, slechte keuze), een 2.0 BMW M47 Diesel (2001 - 2006, ook met automaat) en een 2.5 Rover V6i (2001 - 2005, alleen met automaat, maar wel een 'dorstig' type). Een Freelander heeft ipv een lage gearing een extra lage eerste versnelling en een IRD drive (permanente lage gearing over de gehele versnellingsbak). En permanente 4 wiel aandrijving, met zelf sperrend midden differential. Mede door de IRD mag er (afh. model) tussen de 1800 en 2100 kg aan de trekhaak (heb en 'zakelijk'' meer dan eens 2,5 ton van West naar Oost Nederland versleept)
Jullie wonen in Limburg, dus dicht bij Duitsland. Met name in Duitsland zijn er, door inspanning van BMW (toen eigenaar van land Rover) , zijn er erg veel Freelanders als 2e auto uitgeleverd. En als je op Duitse auto-sites kijkt, kom je er nog regelmatig modellen met weing km's tegen.
Verkijk je niet op de leeftijd, Freelanders roesten nauwelijks, en de techniek is bewezen. Door zijn 4 x McPhearson veerpoten, een fijne reisauto (heeft het bij ons tot deze zomer uitgehouden en krijgt nu een volgend leven als Serviceauto bij een verhuurbedrijf)
Maak eens een proefrit, en je zal (na de Jeep en Jimny ervaring) verbaast zijn.
Succes, Rob (en nee, ik ben wel Land Rover enthousiast, maar heb er geen belangen in )