Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Dekker-Achterhoek »

MonRoe schreef:
vr 25 nov 2022, 14:30
voor ons was het duidelijk, het wordt geen jimny. De Jimny is erg leuk voor woon/werk verkeer en een 4x4 parcours dicht in de buurt. Begrijp nu ook waarom de meeste naar 4x4 events de Jimny op een auto ambulance hebben. Hier willen wij een 4x4 niet voor gaan gebruiken. Deze wordt ook voor woon/werk verkeer in de wintermaanden en dan 350 km op een dag rijden. Tevens ook voor vakantie / kamperen. Op de snelweg bij 100km rijdt de Jimny al niet lekker meer en dan zat er nog niets achter. De stoelen in deze Jimny zijn fantastisch, leder en zaten heerlijk en stoelverwarming ;-)

Het verschil was inderdaad erg groot, de Jeep rijdt heel erg lekker, ook omdat het een automaat was. Een beest van een auto.

Het was fijn dat we in beide hebben kunnen rijden, we gaan rustig verder kijken.
Hallo Monique. Wordt een lang lopende serie, welke 4x4 gaat het worden ??
Zoals al in mijn postinge (mogelijk) gelezen, rijden wij, naast onze Camper (lange tijd ook een 4x4) al sinds 1980 ook voor dagelijks / zakelijk / woon-werk en gewoon voor naar de 'Appie' met 4x4's. Is bij ons een 'Way of Life" geworden. Zijn begonnen met een JEEP CJ5, mety een 'slurpende' V8 voorin (1980 - 1984). Toen kwam de Land Rover OneTen HCPU (1984 - 2019), welke we in 1989 verbouwde tot Camper. Om toch niet zonder 'Off-Roader' te zitten, kwam er in 1992 een FIAT Panda Sisley 4x4, leuk, met zijn 14 inch All Terrain banden. Leuk voor in de sneeuw en licht terrein (en volgens mijn vrouw, de leukste auto ooit gehad :-B (1992 - 1998). Maar geen terreinauto!. Dus werd de Panda opgevolgd (hebben we nog steeds spijt van) door een Daihatsu Feroza, me teen heerlijk pittig 1,6i motortje (1998 - 1999). Een prima terreinauto, met hoge en lage gearing en echte terreinbanden eronder. Maar kreeg al snel de bijnaam "Hobbeltje". Na één wintersport reis naar Oostenrijk, waren we eruit, dit is geen blijvertje !!.

Toevallig (ehh, nou ja ::S ) kom ik zomer 1999 bij de Land Rover dealer voor onderdelen voor de OneTen. Hebben een Freelander 1.8i Softtop op 'Grijs'-kenteken als demo staan. Dus na één ritje verkocht. Maak met de eigenaar de afspraak; "Zodra deze eruit gaat, mag, nee moet je me even bellen".
Zo werden we najaar 2000 eigenaar van een Freelander.

Inmiddels zo'n 8 tabs verder in jullie Topic. En krijg (denk ik) ook een redelijk beeld van jullie wensen.
Dus, hebben jullie al eens aan een Land Rover Freelander gedacht ?
De Serie 1 modellen. De 2 deurs (vindt ik de meest praktische uitvoering) en 4 deurs SUV modellen zijn gebouwd tussen 1997 en 2006. De eerste productie ( 1997 - 2001) hadden een slechte reputatie. Maar vanaf 2002 en zeker na de 'Face-lift' (Ford werd toen eigenaar van Land Rover) zijn zeer beslist goede modellen. De motorisering zijn de 1,8i (1997 - 2005, vanaf 2001 een betrouwbare motor), een Rover Diesel (1997 - 2001, slechte keuze), een 2.0 BMW M47 Diesel (2001 - 2006, ook met automaat) en een 2.5 Rover V6i (2001 - 2005, alleen met automaat, maar wel een 'dorstig' type). Een Freelander heeft ipv een lage gearing een extra lage eerste versnelling en een IRD drive (permanente lage gearing over de gehele versnellingsbak). En permanente 4 wiel aandrijving, met zelf sperrend midden differential. Mede door de IRD mag er (afh. model) tussen de 1800 en 2100 kg aan de trekhaak :thumbup: (heb en 'zakelijk'' meer dan eens 2,5 ton van West naar Oost Nederland versleept)

Jullie wonen in Limburg, dus dicht bij Duitsland. Met name in Duitsland zijn er, door inspanning van BMW (toen eigenaar van land Rover) , zijn er erg veel Freelanders als 2e auto uitgeleverd. En als je op Duitse auto-sites kijkt, kom je er nog regelmatig modellen met weing km's tegen.
Verkijk je niet op de leeftijd, Freelanders roesten nauwelijks, en de techniek is bewezen. Door zijn 4 x McPhearson veerpoten, een fijne reisauto (heeft het bij ons tot deze zomer uitgehouden en krijgt nu een volgend leven als Serviceauto bij een verhuurbedrijf)

Maak eens een proefrit, en je zal (na de Jeep en Jimny ervaring) verbaast zijn.
Succes, Rob (en nee, ik ben wel Land Rover enthousiast, maar heb er geen belangen in :wave: )
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Bob Diesel »

Dit is ook geen ,,echt,, 4x4
Maar wel wat met een awd mogelijk is

https://youtu.be/58mO5_QVhtc
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door amigob2 »

Freelanders zijn net zo veel 4x4 als een XC70/XC60, hebben een zelfde vierwiel aan drijvings systeem, met een Haldex
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door kampo »

@Monroe
Heerlijk onderwerp en leuk draadje aan het worden :thumbup:
Je ziet dat jullie niet alleen zijn als het over meer avontuurlijke keuzes gaat.
Vanuit mijn ervaring... we zijn nu 2022.
Maar wat staat er nu allemaal ? Dromen over lang vervlogen tijden, zoals ik hier moet lezen :crazy: Het mag hoor, maar voor een aankoop zou ik toch focussen op 4x4 vandaag en in de toekomst. Ga voor een reisvoertuig en niet voor een "landbouwtrekker".

Ik zou met nog een paar potentiele kandidaten gaan rijden.
Belangrijk is dat de off road aanhanger past bij de trekker. Een jimny en consoorten vallen dan meteen af.
Naast de aankoopprijs, is er ook de historiek, de slijtage en het terug in stand zetten.
De upgrade van een (te licht) basisvoertuig kost een duit.
Van terreinrijden en van trekken ziet zo een 4x4 af. Dus ééntje zoeken zonder trekhaak ?
Groeten Kampo
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door de hoekies »

Veel succes met de nieuwe uitdaging .
Wij zijn jullie gedeeltelijk voor gegaan , ook na 20 jaar met een camper overgestapt op een ander recreatiemiddel.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Bob Diesel »

Voor wat betreft het reizen en ook het terrein in
Houd hier ook rekening met het schoeisel onder de auto
Een band voor dagelijks gebruik heb je weinig aan in het terrein
En je gaat waarschijnlijk ook niet naar z-Frankrijk op terrein banden
Of een xtra setje wielen mee slepen :crazy: en denk ook aan het geluid
Ik ervaar na de wisseling van zomer naar AS banden echt wel meer afrol geluid in de personen auto
3db is al een verdubbeling vh geluid , en grof profiel maakt meer herrie

Gewoon wat info

https://www.saris4x4.nl/4x4-parts/4x4-b ... ndergrond/
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

Met een set all terrain banden kun je offroad op de meeste ondergronden al prima uit de voeten en onroad presteren ze ook goed met slechts een gering meer lawaai als wegbandjes... bijkomend voordeel is dat ze tevens een stuk minder gevoelig zijn voor lek rijden door de sterkere bouw van de band.

Ik moet trouwens zeggen dat de huidige generatie mudbanden van BF Goodrich en Cooper ook merkbaar beter en stiller op de weg zijn geworden als de oude generatie. (onder m'n Nissan beginnen de BFG KM3 mudbandjes pas irritant te zingen boven de 100 km/h, dat was bij de oude serie al zo rond de 70 km/h)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door ducati 900 »

Je zou ook aan een Mercedes W 163 ML 270 CDI kunnen denken als je zakelijk rijder bent, super comfortabel, neemt 1 op 12 in schakeluitvoering en mag tot 3500 kilo trekken.
Wel oppassen, de Amerikaanse kunnen vreselijk roesten, die in Graz gebouwd zijn, de handgeschakelde blijven meestal gaaf.
Er schijnen ook een aantal automaten in Graz gebouwd te zijn, te herkennen aan de X in het chassisnummer.
Die in Amerika gebouwd zijn hebben een A ipv. een X
1 a ML.jpg
1 a ML.jpg (96.88 KiB) 345 keer bekeken
Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Affinity »

https://youtu.be/nECoKO471oQ

Kijk 'Vergleichstest: Welcher ist der beste Offroad-Van – Iveco Daily, oder Mercedes Sprinter? (🇩🇪+🇬🇧🇺🇸)' op YouTube


Caravan thuis laten..... :lol3: en camper maken
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

Geen van beide.... met een Uaz Bukhanka kom je offroad nog veel verder.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Elliot 5
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Elliot 5 »

Dit was ook gewoon een echte (belasting en apk vrije) 4x4 met sperren op personenauto kenteken 😉.
Bijlagen
IMG_20210106_171329_resized_20221129_082849888.jpg
IMG_20210106_171329_resized_20221129_082849888.jpg (106.13 KiB) 253 keer bekeken
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Camperic »

tranny schreef:
ma 28 nov 2022, 23:39
met een Uaz Bukhanka kom je offroad nog veel verder.
Die is écht leuk en ook als camper leverbaar / te maken!
ducati 900 schreef:
ma 28 nov 2022, 22:10
Je zou ook aan een Mercedes W 163 ML 270 CDI kunnen denken als je zakelijk rijder bent, super comfortabel, neemt 1 op 12 in schakeluitvoering en mag tot 3500 kilo trekken.
Het topic is interessant en vermakelijk :thumbup:
Van Jimny via (...) naar ML :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Bob Diesel »

Monique en Roel blijven lachen :wink:
Id zeer vermakelijk :-B :-B
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie