Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

Zo'n Duster is prima zolang je er maar op de enigszins gebaande paden mee blijft, en dat geldt voor de meeste van de op personenauto's gebaseerde 4x4/AWD.
Als je er ook echt mee de modder in wilt kunnen of een doorwading wilt nemen dan zou ik toch kiezen voor een 4x4 met een wat degelijkere aandrijflijn die tevens is voorzien van een hi/low tussenbak, het liefst nog met een LSD (of sper) in de achteras indien de wielbasis wat langer is.
Wil je dat combineren met een stuk(je) rijcomfort dan wordt de spoeling al aardig dun en ook snel duur.
Dan ga je al snel richting Lada Niva, Suzuki Grand Vitara, Jeep Cherokee/Wagoneer, Land/Range Rover, Nissan Patrol, Toyota Landcruiser, 4x4 pickup's enzovoorts.

Houd bij de keuze in ieder geval in je achterhoofd dat offroad rijden aardig verslavend werkt, je gaat de grens tussen voertuig en omgeving telkens weer opzoeken om te proberen deze te verschuiven.
In de praktijk zal je met een 4x4 vaker vast komen te zitten als met een 2WD. :mrgreen:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door AadenAnke »

Maar dat vast zitten is dan juist de fun toch :?: en dan lekker lieren eventueel met een voetblok wat achterin ligt en natuurlijk een stel rijplaten. Mijn persoonlijke voorkeur een toffe Toyota landcruiser een goeie 70 maar een modernere 90 is ook niet verkeerd ik weet er nog wel een paar bij een echte liefhebber. Zelf vind ik het te duur en Anke zou niet mee kunnen. Ken er wel die regelmatig naar de Jura gaan voor een lang weekend. Wat caravans een mega BBQ en natuurlijk bier :cheers: mee ze komen regelmatig terug met wat verse krassen en deuken :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6190
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door rongreven »

Dit is ook wel een leuke:

https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... t=15&pid=0

Weet alleen niet of deze 4X4 is?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Bob Diesel »

Denk het wel Ron, leuke bak
Foto nr 10 , ook hoog/laag

Voor die Suzuki Vitara zal jetoch de oudere modellen van voor 2005 moeten hebben
Robuust ladder chassis , hoog en laag gearing en 4 wd zelf inschakelbaar, nog ouder dan ook met sper
En dan ivm caravan trekken langere wiel bassis = 5 deurs,, de 7 zitter is gewoon te lang en lelijk

Mooie subaru forrester , :idea: gezien de reis plannen woon werk verkeer
Uit 2013 met trekhaak en weinig km

https://www.citoautobedrijf.nl/voorraad ... 397193426/
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door AadenAnke »

Die Subaru is ook een toffe car zeker een hele goeie trekker voor een caravan en ze rijden heerlijk op de weg het gedrag off-road heb ik geen ervaring mee :shh:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Bob Diesel »

Echt wel goed
Maar het is geen ,,echte,,
Wel 1 die kan wat Momique wil
Wil je meer , LR , of wat Ron liet zien, of of

Fun is id een Jimny of echt ouder vitara
Ook voor de weg en terrein LR of LC ,of een Mercedes-G

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... ad-pick-up

Maar dat kost een paar centen

Moet het dus ook nog woonwerk verkeer = veel brandstof met die dingen
Moet je keuze,s maken…….. zo als altijd

Houd je het beschaaft
Een Hyundai ix35 :wink: of Kia Sportage of Sorento awd
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door AadenAnke »

Ja de G van Mercedes is wel een hele dure. Maar een leuke Range Rover is ook wel aardig niet echt voor het ruige werk maar om te spelen :thumbup: nadeel het zijn bijna olie lekkers/zweters :shh:

Gr Aad
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

Het hoeft allemaal niet eens zo extreem duur te zijn om volop te kunnen genieten met een stevige 4x4.
Mijn Nissan D22 King Cab (bouwjaar 2004) heb ik in 2017 gekocht voor € 3500,=, is een ex-waterschap auto met 160.000 km op de teller.
De teller staat inmiddels op 275.000 km, en op een setje drijfstanglagers vervangen na (bekend kwaaltje van die Nissan/Renault blokken) en een frisse koppeling heb ik er verder geen extreme onderhoudskosten aan gehad ondanks het stevige offroad gebruik wat ik er soms mee doe.
Een beresterk ding, er mag een ton aan lading in de laadbak en 3 ton aan de trekhaak.

Afbeelding

Heb er wel e.e.a. aan veranderd om de auto nog wat beter offroad bestendig te maken: grotere maat offroadbanden eronder, wat hoger op z'n veertjes geplaatst, luchtinlaat op dakhoogte gebracht, een 5½ tons lier in de neus gehangen en stevig beschermend ijzerwaren rondom geplaatst tegen allerlei overstekend struikgewas en boomstronken/rotsblokken. (tip: zo'n camouflagewrap rondom verhult de vele offroad opgelopen deukjes, schrammen en krasjes prima :mrgreen: )

Afbeelding

De laadbak is ruim 180 cm lang, je kunt er goed met 2 personen in overnachten.
En anders is het polyester huif eraf en een daktent op de laadbak monteren, dat wil ook prima maar is mij net iets teveel werk om elke keer dat ding uit te klappen en weer op te ruimen (dan is een offroad caravan weer handiger)... maar goed, vergelijken met een camper kun je het natuurlijk nooit.
Voor een particuliere rijder zal de motorrijtuigenbelasting waarschijnlijk de grootste kostenpost c.q. struikelblok zijn.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door DiffRental »

MonRoe schreef:
vr 25 nov 2022, 19:24
Met vakanties gewoon lekker onverharde wegen, bergpaden, riviertjes etc.
Maar af en toe een 4x4 event zoals 4x4 budel en dan wat moeilijker dingen doen, dat zullen we op den duur ook wel willen gaan doen. Maar eerst de auto goed leren kennen en dan zien we wel verder.

En een krasje meer of minder daar geven wij niet zo om, tenslotte is het een gebruiksvoorwerp.
Naar mijn idee ga je dit nooit vinden in 1 wagen.
Een leuke off-road 4x4 voor een evenement ga je al snel aanpakken en echt geschikt maken voor de zware omstandigheden.
Vervolgens is ie dan steeds minder geschikt voor (lange) reizen of dagelijks gebruik.
Een lange wielbasis 4x4 is het meest geschikt voor lange reizen en comfort, de korte wielbasis is het leukste voor een evenement.
Een compromis is het goede maar ook het slechtste uit 2 werelden.

Als het reizen het belangrijkste is dan zou ik in ieder geval voor een lange wielbasis 4x4 kiezen.
Een SUV of soortgelijk iets is leuk om voor de caravan te zetten.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Bob Diesel »

:clap: :clap:

Bedenk ook dat neem je een oudere auto
Je ih dagelijks gebruik je een aantal dingen kan gaan missen
Omdat ze er niet op zitten , zo als die lekkere stoel verwarming :wink:
Of Airco ABS ,bedenk het maar
En dat die auto dan al vlugger minder geschikt is voor dagelijks 350 km werk verkeer te doen
Deze wordt ook voor woon/werk verkeer in de wintermaanden en dan 350 km op een dag rijden. Tevens ook voor vakantie / kamperen.
Kleinere camper, aanhanger en een Jimny er op :idea:
Of een 2 p quad , kijk naar de Fransen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door dieseltje+ »

Heb niet (let op het woordje NIET) de indruk dat TS ieder weekend aan een 4x4 evenement wil meedoen. Opzet is een leuke 4x4 om soms ergens te komen waar je anders niet komt. 4x4 evenement is leuk meegenomen ooit.
Kan al veel lol hebben met een standaard 4x4 jeep, dagje terrein rijden gaat prima waar een suv echt niet komt!
Gezien TS vanaf bj. 2010 zoekt zijn alle optie's bij de meeste merken wel aanwezig. ABS, Airco, stoelverwarming etc etc.
5 jaar lang gingen we met de Jeep op vakantie, reden we regelmatig evenementen, en dagelijks 220 km woonwerk verkeer. Ging allemaal prima!
Een compromis is prima mogelijk, zeker met de insteek van TS " is een gebruiks voorwerp" :thumbup:
Doen en ervaren :wink:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Bob Diesel »

Moet die Jeep niet vd laatste Fiat generatie zijn :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80324
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Dafluc »

Mijn Jeep is volgende maand 20 jaar oud en heeft de genoemde opties ook. Bij een Niva weet je dat het er niet op zit. De keuze is reuze zolang je niet heel serieus het terrein in moet. Maar daar is genoeg info over te vinden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie