Pols in 't gips

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Pols in 't gips



Bericht door gjvonk »

Mijn partner heeft de rechterpols in 't gips. Duim en vingers zijn gewoon te gebruiken evenals schouder, bovenarm en elleboog. Het gips zit van halverwege de onderarm tot net over de muis van de hand. Is dat mobiel genoeg om auto te mogen rijden? Schakelen, sturen, schakelaars te bedienen, etc. Sleutel omdraaien hoeft niet: keyless entry en stop/start schakelaar aanwezig. Mag er dan auto gereden worden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Pols in 't gips



Bericht door dedruivenplukker »

Ik had een collega met maar een arm, die is met die ene arm met een omgebouwde truck van Amsterdam naar Kaapstad gereden.

Nu keken ze in Afrika destijds niet op een aap dus of het mag weet ik niet.
Maar hij deed het wel.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Pols in 't gips



Bericht door dedruivenplukker »

Omdat dat antwoord natuurlijk slaat als een tang op het spreekwoordelijke varken nog een gratis antwoord erbij wat ik net vers van het Internet heb geleend:

Voor iemand die wil rijden met gips is Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 het belangrijkste onderdeel van deze wet.

Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994
Het is volgens Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW ”94) verboden om gevaar te veroorzaken in het verkeer.

De officiële wet zegt het volgende:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”

Strafrechtelijke vervolging
Het is volgens Artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994 verboden om je zo te gedragen dat er een ongeluk kan plaatsvinden waarbij andere weggebruikers kunnen overlijden óf letsel kunnen oplopen.

Je kunt dan strafrechtelijk worden vervolgd en loopt het risico op een rijontzegging en gevangenisstraf van maximaal 6 jaar.

De wet zegt het volgende:

”Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.”

Verboden om gevaar te veroorzaken
Het is volgens de Wegenverkeerswet dus verboden om gevaar te veroorzaken én je zo te gedragen dat andere weggebruikers letsel kunnen oplopen óf kunnen overlijden.

De wet zegt echter niets over rijden met gips. Je bent hierdoor zelf verantwoordelijk voor de beslissing om wél of niet te gaan rijden.

Je moet dus zelf een inschatting maken of het verantwoord is om te rijden met een pols, arm of been in het gips.

Onderzoek van het CBR
Om te zorgen voor veilig verkeer, controleert het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) of alle bestuurders lichamelijk én geestelijk in orde zijn om auto te kunnen rijden.

Je moet daarom bijvoorbeeld voor het behalen van een rijbewijs een Gezondheidsverklaring invullen. Hiermee controleert het CBR de rijgeschiktheid.

Als je je rijbewijs al hebt en je loopt een beperking op, zoals een arm of been in het gips, dan ben je niet verplicht om een Gezondheidsverklaring in te vullen.

Breuk genezen voor het onderzoek is afgerond
Wanneer je je rijgeschiktheid wilt laten onderzoeken door het CBR moet je een Gezondheidsverklaring invullen. Vervolgens kan het meer dan 4 maanden duren voor je de uitslag van het onderzoek hebt.

Omdat de meeste breuken binnen een aantal weken tot aantal maanden genezen zijn, is het volgens het CBR zinloos om een onderzoek aan te vragen.

Advies van CBR
Ik heb nagevraagd wat het advies van het CBR is. Het CBR geeft aan dat het te lang duurt om de rijgeschiktheid te onderzoeken.

Het CBR geeft daarbij dat het alleen aan te raden is om een onderzoek aan te vragen bij langdurige lichamelijke of geestelijke beperkingen.

Het CBR geeft aan dat als de breuk is ontstaan door een ongeluk of pech, overleg met de arts of fysiotherapeut voldoende kan zijn om te beoordelen of het verstandig is om te rijden.

Wanneer de breuk is ontstaan door een onderliggende aandoening, dan is het wél wenselijk om dit te melden bij het CBR.

Het CBR adviseert daarnaast om contact op te nemen met de verzekeraar om te vragen of je dekking hebt wanneer je gaat rijden met gips.



Bron: https://www.lastenvrij.nl/autoverzekeri ... -met-gips/
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Pols in 't gips



Bericht door kampertjes »

Het CBR geeft aan dat als de breuk is ontstaan door een ongeluk of pech, overleg met de arts of fysiotherapeut voldoende kan zijn om te beoordelen of het verstandig is om te rijden.
Dit dus denk ik. Ik heb paar x TIA en CVA gehad, dan bepaalt arts wanneer je weer mag rijden. Tenzij er sprake is van ernstige verschijnselen, dan gaat het circus bij RDW en keuringsarts in werking. Maar daar moet je van weg zien te blijven.
Dus je arts vragen, liefst nog dat hij/zij het schriftelijk vastlegt.
Maar ….of je het moet willen? Mocht er toch hoe dan ook een ongeluk(je) ontstaan dan gaat dat hoe dan ook vragen opleveren.

Enne, wens d’r beterschap. En jij sterkte want je zult vast meer ingeschakeld worden voor klusjes :thumbup:
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Pols in 't gips



Bericht door doov »

Ik zou meer in de war zitten of ze wel kan stofzuigen en het bed verschonen.

Beterschap gewenst.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Pols in 't gips



Bericht door gjvonk »

Dank voor de betserschapswens en ook dank voor het uitzoekwerk. We kijken het nu even aan, op 24/11 wordt het echte loodzware gips vervangen door kunststof, dan vragen we het meteen aan de behandearts..

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Pols in 't gips



Bericht door gjvonk »

doov schreef:Ik zou meer in de war zitten of ze wel kan stofzuigen en het bed verschonen.

Beterschap gewenst.
AfbeeldingAfbeeldingtoch leuk om te lezen; alle klassieke rolpatronen AfbeeldingAfbeelding. Maar serieus: nogmaals bedankt voor voor de beterschapswensen en het puzzelwerk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Pols in 't gips



Bericht door AadenAnke »

Buiten de vraag of het mag of niet lijkt het mij veel belangrijker of ze het zonder enige hinder kan dus voldoende kracht bij een klapper? Snel genoeg kunnen sturen bij een slip? Dan nog het risico dat bij een onverhoopt ongeval de verzekering wel eens kan besluiten om de schade bij jou te komen verhalen. Dan nog de morele vraag laat het niet gebeuren maar stel dat het wel gebeurt een ongeval met een zeer ongewenste afloop blijvend letsel of nog erger dodelijk kan zij en jij dan verder gaan zonder de vraag te stellen wat als ik niet in het gips had gezeten? Voor mij persoonlijk die week of 8a10 zou mijn partner wat meer moeten sturen

Gr Aad
panda58
Berichten: 719
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Pols in 't gips



Bericht door panda58 »

En wat zegt de verzekering hierover?

Gr jan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Pols in 't gips



Bericht door gjvonk »

Dat ga ik uitzoeken

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Pols in 't gips



Bericht door hurktoilet »

Dat laatste is zeker van belang. Toen ik een nieuwe heup gekregen had, zei de orthopeed dat ik van hem auto mocht rijden, alleen van de verzekering nog niet. Want zodra die er achter komt dat jij nog met een elleboogkruk loopt, zegt verzekeraar standaard dat je niet tot rijden in staat was en dan betalen ze dus niet uit. :bang: Heb dus toch maar gewacht tot ik weer helemaal vrij kon lopen...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Pols in 't gips



Bericht door EasyBee »

gjvonk schreef:
wo 16 nov 2022, 19:37
Dat ga ik uitzoeken

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Wat zegt de behandelend/huisarts arts?
Mijn partner had na een val haar pols gebroken en mocht niet rijden tot gips er af ging.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Pols in 't gips



Bericht door gjvonk »

Ga ik ook uitzoeken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Pols in 't gips



Bericht door MonRoe »

Ik had een gebroken radiuskop (bij de elleboog) en de behandeld arts zei, vraag het je verzekering, zij zijn de enige die moeilijk zullen doen als er iets gebeurd.
Maar hij zei wel, de 1e drie weken liever niet, laat het goed helen, je wilt ook niet dat je ineens iets moet doen waardoor je breuk weer kapot gaat.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Plaats reactie