Afdichtrubber Heki Midi

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
flipflip
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 18 jul 2010, 20:50

Afdichtrubber Heki Midi



Bericht door flipflip »

Het afdichtrubber van onze Heki Midi is aan vervanging toe. Het heeft (wat ik noem) een U-form. Er zit in de lengte een gleuf in het rubber. Het afdichtrubber zit rondom in een gootje, waar dan weer het dakluik in valt. Ik had verwacht, dat het afdichtrubber met de gleuf naar boven zou zitten. Maar het afdichtrubber zit juist met de vlakke kant naar boven en de gleuf naar beneden.
Ik heb een nieuw afdichtrubber gekocht en volgens de leverancier moet dat inderdaad worden geplaatst, zoals ik het huidige heb aangetroffen. Dat vind ik onlogisch.
Is mijn verwarring herkenbaar, zijn er mensen die het rubber onderste boven hebben geplaatst, hoe zijn die ervaringen?
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Afdichtrubber Heki Midi



Bericht door kampertjes »

Daar heb ik wel wat ervaring mee.
Ten eerste vraag ik me af waarom die aan vervanging toe was, slijten doet dat niet echt toch?

Het klopt ja dat de pootjes van de U naar beneden staan. Andersom lukt je niet, in de bochten gaan ze tegen elkaar aan staan en past dakluik niet meer dicht, valt niet in de gleuf. Ik denk dat het zo gedaan is om maximale soepelheid te krijgen. Wat mij betreft niet goed gelukt. Want met de “pootjes” naar beneden gaan die in de hoeken ook tegenelkaar aan en sluit e.e.a. niet meer goed af.Wij hebben een spoiler gemonteerd en dan is een 100% afsluiting nog belangrijker vanwege vacuüm achter de spoiler met een fluittoon tot gevolg. En dat wil je ECHT niet….
Met het originele rubber kreeg ik het niet goed dicht. Ik heb dat opgelost met een schuimrubber (comprimeerband) uit de bouwmarkt. In de sponning plakken. Dan gaat het enorm uitzetten. Na paar dagen met scherp mes vlak op de sponning afsnijden. Aan voorkant wat hoger houden om vorm van luik te volgen. Nu is het perfect al gaat luik soms nog wat lastig op slot. Heb 2 zuignappen met ringetje uit installatie pakket van de spoiler er op om luik dicht te trekken, anders zou je het mechanisme beschadigen.
Nou, heel verhaal, hopelijk beetje begrijpelijk en heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
flipflip
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 18 jul 2010, 20:50

Re: Afdichtrubber Heki Midi



Bericht door flipflip »

Dankjewel, Kampertjes. Ik heb het afdichtrubber gemold, toen ik het uit nieuwsgierigheid eens goed wilde bestuderen. Maar overigens blijft de kwaliteit van de Heki bedroevend. Met alles wat je er over leest (inclusief jullie aanpassingen) is het toch een wonder dat die dingen verkocht en gebruikt blijven worden.
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Afdichtrubber Heki Midi



Bericht door kampertjes »

Ja, dat moet beter kunnen….
Plaats reactie