Remmen en wanneer een remklauw vervangen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Remmen en wanneer een remklauw vervangen?



Bericht door ducati 900 »

tranny schreef:
wo 16 nov 2022, 21:55
Ik gebruik voor de hydrauliek op de auto ATE pasta, kopervet alleen op bouten/glijstukken die hitte te verduren krijgen (uitlaat enz.) en op bouten in gietijzer, zuurvrije vaseline voor de elektraverbindingen, en de overige bouten/glijstukken krijgen gewoon een lik lagervet mee.
Het heeft zich hier al een jaartje of 40 bewezen, dus dan zal het ook wel goed zijn.
Kapot gaan doet het hier toch wel, maar voor het sleutelen is het best prettig dat de verbindingen vlot gangbaar blijven. :mrgreen:
Kijk zo hoort het dus, Ate remcilinderpasta op alles wat in aanraking komt met remvloeistof en de rest met keramisch of kopervet.
Vwb de remmerij, dat doe je goed.
Nou zal dat andere spul van Ebc ook wel goed zijn maar zoals dat verkocht wordt staat me tegen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Remmen en wanneer een remklauw vervangen?



Bericht door tranny »

Remklauw en -cilinder revisie valt hier onder het ongeveer halfjaarlijks terugkomend klusje aan m'n hobbyauto's, ben al bijna grootverbruiker van die ATE tubes en een revisie incl. de- en montage en ontluchten lukt me al binnen een half uur per cilinder/klauw. :mrgreen:

Ow ja, gebruik die ATE rempasta niet indien je hydraulisch systeem gevuld is met de DOT5 siliconen remvloeistof (is wat anders als DOT5.1), i.c.m. DOT5 gaat die pasta namelijk vlokken en uiteindelijk de oliekanaaltjes in de remcilinder blokkeren.
Dus alleen maar gebruiken bij remvloeistof DOT3, DOT4 en DOT5.1. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Remmen en wanneer een remklauw vervangen?



Bericht door kampo »

Remblokjes en als het moet ook de schijven mag je zeker preventief vervangen.
Als je het zelf kan/doet is het niet zo duur. Natuurlijk ook de olie.
De remklauwen preventief vervangen is niet gebruikelijk.
Ongelijk slijten van de blokjes, is binnen grenzen, niet abnormaal.
Toch is de oorzaak vaak dat de remklauw niet voldoende los zit.

Ik lees dat je camper van 2001 is. Waarschijnlijk altijd op 3500kg beladen.
Wanneer zou men in die jaren eens naar de remmen gekeken hebben ?
Het mag wel om de +/- 3 jaar, bij beperkte kilometers en anders is er sprake van achterstallig onderhoud.
Misschien in die periode ook maandenlang stilgestaan ?
Dat samen is niet bevorderlijk voor de goede werking.
Dus even de boel kuisen, losmaken en met de juiste vetten behandelen.
Blokjes en eventueel schijven vervangen.
Ik zou het doen.
Groeten Kampo
MargotCamper71
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 9:34

Re: Remmen en wanneer een remklauw vervangen?



Bericht door MargotCamper71 »

Wanneer vervang je de blokken en schoenen, uiteraard als het er slecht uitziet en of gebarsten is, maar wanneer als het er nog goed uitziet?

Heb besloten de blokken voor nog niet te vervangen, maar alleen de zaak schoon te maken en opnieuw in het vet te zetten.
De komende week even de achterwielen en trommels eraf om de voering daar te bekijken.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Remmen en wanneer een remklauw vervangen?



Bericht door ducati 900 »

Als het er goed uitziet is vervangen niet nodig.
De voeringen achter kun je met grof schuurpapier even afschuren als er een hard laagje op zit, doe ik met onze Bedford voor ook elk jaar, ze willen wel verglazen, vooral als je af en toe een poos bergaf rijdt
met automaatbak.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Remmen en wanneer een remklauw vervangen?



Bericht door tranny »

Ik vervang het als er remolie/vet op gekomen is, of als de voering van de blokken rond de 5 mm komt. (schoenen nog minder)
Bij m'n 4x4 is dat ongeveer 2x per jaar ondanks dat dat ding hooguit 3000 km/jaar rijdt, maar dat ligt voornamelijk aan de bestuurder :oops: ... bij de rest van m'n auto's gaat het zo'n 30- 40.000 km mee.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie