Daglichtpaneel beschadigd?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door JanJD »

De vraag is natuurlijk; wat is de oorzaak en wat is het gevolg.
Is er bijvoorbeeld iets op het paneel gevallen waarna de cellen beschadigd zijn en er hotspots zijn ontstaan, of deugde de cellen of verbindingen niet waardoor de hotspots ontstonden waarna door de hoge temperatuur het glas is gebarsten.

Vanwege brandgevaar en verminderde betrouwbaarhoud paneel zou ik dit paneel vervangen.



Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door Kroppie »

gjvonk schreef:
zo 20 nov 2022, 7:44
Kortsluiting IN een pv paneel? Kan dat?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
kortsluiting zal het niet zijn maar wel plekken die warm/heet worden door slecht contact, en zelfs kunnen gaan vonken
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
integraal
Berichten: 122
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 20:28

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door integraal »

Even een update:

We hebben met twee man het paneel opgepakt en omgedraaid met de onderzijde boven, en daarna flink geschud. Ook met de vuisten op de onderzijde geslagen. Het bleek dat de folie op het glas kennelijk heel sterk is, want er zat geen beweging in het glas met de folie.

Dus degenen die bang waren dat het glas wellicht zou los komen en op de weg zou terecht komen, kan ik dus gerust stellen. De folie houdt alles prima bij elkaar.

Hier staat de informatie over het paneel wat nu van het camperdak verwijderd is: http://www.beautsolar.nl/zonnepanelen/ en http://www.beautsolar.nl/zonnepanelen/Solar_155/

De oorzaak van de beschadigingen zou kunnen zijn:
1. er is water tussen het paneel gekomen, en bij vorst heeft dit de breuken veroorzaakt
2. afgelopen winter heeft het paneel 2 sneeuwperioden (1x 20cm sneeuw) en een periode met matige vorst meegemaakt. Gewicht van de sneeuw teveel?
3. het paneel kende een electrisch probleem (zie de foto's van de onderkant) wat schroeiplekken opleverde en wellicht ook de glasbreuken heeft veroorzaakt.

Ik hou het bij oorzaak no. 3.

Overigens liggen er ook nog twee kleinere panelen op het camperdak, zo aan het uiterlijk te zien een ander merk, en ook deze panelen hebben een folie/filmlaag op het glas. Het vierde paneel wat op het dak ligt heeft geen folie op het glas, is ook een ander formaat dan de overige drie.

2022-camper+sneeuw.jpg
2022-camper+sneeuw.jpg (109.29 KiB) 326 keer bekeken

De camper is links op de foto te zien.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door beatrix18 »

4: ijs van flat gevallen?

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door myway »

Ff contact opnemen met jou leverancier dan kan die contact opnemen met badé
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door JanJD »

integraal schreef:
di 22 nov 2022, 21:06
De oorzaak van de beschadigingen zou kunnen zijn:
1. er is water tussen het paneel gekomen, en bij vorst heeft dit de breuken veroorzaakt
2. afgelopen winter heeft het paneel 2 sneeuwperioden (1x 20cm sneeuw) en een periode met matige vorst meegemaakt. Gewicht van de sneeuw teveel?
3. het paneel kende een electrisch probleem (zie de foto's van de onderkant) wat schroeiplekken opleverde en wellicht ook de glasbreuken heeft veroorzaakt.

Ik hou het bij oorzaak no. 3.
Oorzaak 3 lijkt mij ook het meest waarschijnlijk al kan je andere oorzaken niet 100% uitsluiten. Het elektrische probleem zou bijvoorbeeld door onheil van buitenaf zoals punt 1, 2 of door een op het paneel gevallen voorwerp kunnen zijn ontstaan...

Bij oorzaak 3 zou de glasbreuk dan waarschijnlijk weer door plaatselijke overhitting ten gevolge van het elektrische probleem zijn ontstaan. Het paneel is bestand tegen extreme condities. Op zeer hete dagen met maximaal zonlicht (en geen elektrische energie afname) kan het paneel (meer dan) 85 graden C warm worden. Het onttrekken van elektrische energie resulteert in reductie van de paneel temperatuur (wet van behoud van energie). Schadelijke warmtespots zijn alleen mogelijk als (elektrische) energie opgewekt in andere cellen in een (defecte) cel wordt omgezet in warmte. 
De defecte cel onder de glasbreuk moet dus dus loeiheet geworden zijn door dissipatie van elektrische energie opgewekt door andere (in serie staande) cellen. Dit kan alleen als de weerstand van de defecte cel (in de zon) is toegenomen of de lekstroom van de cel (in schaduw) te groot is. Zogenaamde 'bypass' dioden verdelen een paneel in groepen. De omgekeerde spanning over een individuele cel binnen een groep is maximaal de som van opgewekte spanningen van de overige cellen in de groep. De maximale dissipatie in 1 enkele cel is ongeveer gelijk aan de opgewekte energie van alle cellen in de groep. Een groep is bij dit soort panelen met vaak slechts 2 bypass dioden typisch 50% van het paneel. Theoretisch kan dan een enkele (defecte) cel tot 50% van het paneelvermogen te dissiperen krijgen. Een dergelijke cel vormt dan een zogenaamde 'hot-spot' met de hier zichtbare gevolgen van dien. Zie ook: https://www.pveducation.org/pvcdrom/mod ... ass-diodes
Ook (gedeeltelijke) schaduwvorming op een cel door bijvoorbeeld blad of vogeluitwerpselen kan voor een temperatuurverhoging van de afgedekte cel zorgen. Bij een goed ontworpen paneel zijn voldoende bypass dioden aanwezig om de omgekeerde cel-spanning te beperken om paneel schade te voorkomen. Zie ook: http://www.pi-lab.cn/upload/download/op ... odules.pdf
Het heeft er dus alle schijn van dat dit paneel ergens niet deugde :-) 
Bron plaatje: https://www.cherplgp.org/single-post/20 ... -a-problem
Bijlagen
hotspot.png
hotspot.png (228.94 KiB) 249 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
integraal
Berichten: 122
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 20:28

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door integraal »

Jan JD, bedankt voor de informatie.
Dat een gevallen voorwerp een (begin)oorzaak zou kunnen zijn zou kunnen, maar lijkt mij niet waarschijnlijk dat dit snel tot een beschadiging zou leiden. De panelen schijnen sterk genoeg te zijn, of de folie daarbij meehelpt weet ik niet.

Een vraag aan myway, wat zouden de totale kosten kunnen zijn van demontage en de aanschaf en montage van een nieuw paneel met gelijkwaardige capaciteit?
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door JanJD »

Wat niet helemaal duidelijk uit de foto's af te leiden is, is of de glasbreuk beperkt is tot de regio rond de geblakerde cel of dat het gehele glas paneel gekraakt is. (Op de eerste foto lopen de scheuren voor zover zichtbaar door over de naburige cellen.) Het lijkt wel veiligheidsglas dat bij overbelasting geheel in kleine scherven uit elkaar valt. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat voor soort glas gebruikt is. Omdat het glas aan 2 zijden met folie is bedekt blijven de glasscherven gelukkig wel op hun plek maar de stevigheid is er wel vanaf :-)
Zitten de barsten over het hele glaspaneel of is het plaatselijk?
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
integraal
Berichten: 122
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 20:28

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door integraal »

Precies zoals je omschrijft, het gehele glas is "gekraakt", niet ergens meer of minder als op een andere plaats zoals ik kon zien. Inderdaad, zoals je zegt, als veiligheidsglas. Maar misschien wordt dat soort glas bij alle panelen wel toegepast?
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door JanJD »

Gehard glas lijkt normaal volgens deze bronnen: https://www.sungevity.nl/blog/zonnepane ... -coatings/ en https://www.panel-wash.com/blogs/zonnep ... rd-vs-bord
Qoute uit het laatste artikel: "Wanneer gehard glas breekt, valt het in kleine stukjes uiteen in plaats van lange en vlijmscherpe scherven te creëren."
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
integraal
Berichten: 122
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 20:28

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door integraal »

Het beschadigde panëel bestond niet uit héle kleine stukjes, maar waren ca. 1 cm² groot.
borgerik
Berichten: 55
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 13:53

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door borgerik »

de Jonckheer schreef:
ma 14 nov 2022, 8:01
Daglichtpanelen bestaan niet, wel zonnepanelen. Verkooppraatje. Er bestaan verschillende types panelen welke meer of minder presteren maar uiteindelijk doen ze het allemaal goed bij zon, komt er een wolk voor stort het in, bij allemaal.
Volgens dit artikel zijn er toch verschillen
https://verschillen-tussen.nl/verschill ... htpanelen/
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door JanJD »

In het artikel staat:
"Een lichtpaneel levert ook een goed rendement op bij bewolkt weer. Dat komt omdat het daglichtpaneel erg gevoelig is voor daglicht. Hierdoor presteren lichtpanelen beter bij daglicht dan zonnepanelen. In de wintermaanden, als het eerder donker is en er dus minder daglicht is, presteren lichtpanelen wat minder."
Ik begrijp uit de met een 'normaal' paneel vergelijkende stellingname dat een daglichtpaneel met name bij bewolking een goed rendement levert maar als het eerder donker is juist minder...
Helaas ontbreekt het aan getallen (hoeveel procent en bij welke omstandigheden levert een daglichtpaneel meer) en welke technology dit dan mogelijk maakt. Voor zover mijn kennis gaat zitten er inderdaad kleine verschillen tussen verschillende paneel technologien, het gaat dan om maximaal enkele procenten extra opbrengst en soms alleen onder heel specifieke omstandigheden. Zie bijvoorbeeld: https://www.researchgate.net/publicatio ... easurement en https://pdfs.semanticscholar.org/a65b/e ... 6f7135.pdf (Ik heb enige tijd geleden een inhoudelijk verglijkbaar artikel met getallen gezien, helaas lukt het mij nu even niet dit weer te vinden.)
Een plaatje in eerste artikel laat zien dat MONO-PERC bij minder licht (ochtend avond) iets beter presteert dan een standaard MONO. Zou dit dan een daglicht paneel zijn of worden panelen op basis van andere technologieen juist als daglichtpaneel aangeprezen?

Op basis van de afwezigheid van quantitatieve technische informatie bij de promotie van 'daglichtpanelen' concludeer ik dat het met name marketing praat is: In de basis zijn de panelen gelijk waarbij de verschillen zodanig klein zijn dat dit wat mij betreft het label daglichtpaneel niet rechtvaardigt!
En marketing praat is niet zelden (en zeker tegenwordig) nogal wollig: een gevoel wordt verkocht zonder onderbouwing met specificaties.

Dus degene die echt denkt daglichtpanelen te hebben: deel graag de specificaties, ik ben heel nieuwsgierig waar nu precies het verschil zit :-)
Bijlagen
perc performance low light.png
perc performance low light.png (67.25 KiB) 148 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Camperrer
Berichten: 152
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door Camperrer »

borgerik schreef:
wo 23 nov 2022, 15:12
de Jonckheer schreef:
ma 14 nov 2022, 8:01
Daglichtpanelen bestaan niet, wel zonnepanelen. Verkooppraatje. Er bestaan verschillende types panelen welke meer of minder presteren maar uiteindelijk doen ze het allemaal goed bij zon, komt er een wolk voor stort het in, bij allemaal.
Volgens dit artikel zijn er toch verschillen
https://verschillen-tussen.nl/verschill ... htpanelen/
Inderdaad er zijn verschillen, en dit zit em in de gebruikte technologie. Bv, polycristalijn is gevoeliger voor diffuus licht ( meer opbrengst bij bewolking, en n indirecte straling) t.o.v. monokristallijn.
shingled zonnepanelen hebben ook meer opbrengst door de andere celstructuur waarbij licht vanuit alle hoeken beter word ingestraald. Er zijn nog meerdere technologien met elk hun eigenschappen.
Procentueel zijn de verschillen miniem.
Het blijft een Marketing praatje waarbij bepaalde eigenschappen worden uitvergroot.
Plaats reactie