Daglichtpaneel beschadigd?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door marchugo »

Wanneer ik de tweede foto goed bekijk, lijkt het er op dat alleen de folie aan het verfrommelen is gegaan, en los gelaten is van het onderliggende glas. Misschien door temperatuurverschillen.
Je ziet dat goed op de tweede foto, waar de folie onderaan bobbelig oogt, terwijl daar helemaal geen solarcellen onder zitten.

Of is dit optisch bedrog? Kwestie van met je vingers even voelen.

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Henk.v.Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 18:48
Locatie: Klaaswaal

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door Henk.v.Dijk »

Wat je kan doen is een Perplex plaat op maat maken voor jou zonnepaneel en deze met witte montage kit aan de randen vastlijmen.
Ik heb ervaring hier mee.
Henk.v.Dijk
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door myway »

Een zonnepaneel is opgebouwd in vijf lagen.

Glas/folie
Laag 1 glas, even voor de goede orde, dat is de laag waar de zon op schijnt.
Laag 2 Eva-folie
Laag 3 zonnecellen
Laag 4 Eva-folie
Laag 5 Tedlar folie

Glas/glas
Bij die panelen is laag 5 geen folie maar ook glas.
Glas/glas panelen komen niet veel voor, deze zijn over het algemeen een stuk duurder.

En ja Hans ik weet dat je heel blij bent met je zelf.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door hathi »

Ja Myway,dat moet ook,want jij bent het schijnbaar niet,maar die reactie voegt ook niets toe , OVER het glas schreef ook niemand. :hug:
Hans
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door myway »

Misschien de topic nog eens doorlezen.
Gebruikersavatar
integraal
Berichten: 121
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 20:28

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door integraal »

marchugo schreef:
ma 14 nov 2022, 14:42
Wanneer ik de tweede foto goed bekijk, lijkt het er op dat alleen de folie aan het verfrommelen is gegaan, en los gelaten is van het onderliggende glas. Misschien door temperatuurverschillen.
Je ziet dat goed op de tweede foto, waar de folie onderaan bobbelig oogt, terwijl daar helemaal geen solarcellen onder zitten.

Of is dit optisch bedrog? Kwestie van met je vingers even voelen.

Marc.
Inderdaad, op de onderste foto is de folie goed te zien, is inderdaad wat ribbelig, en dat voel je ook als je met je vingers erover heen beweegt.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door myway »

Is dat geen folie die er opzit om het glas te beschermen en dat er na plaatsing af moet.
Op s4 ramen zit dat er ook over, als je dat niet verwijdert krijg je het na een paar weken er nooit meer af.
Maar zoals ik al aangaf heb ik het bij zonnepanelen nog nooit gezien dat er folie over het gehard glas zat.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door kampo »

Volgens mij is dit op basis van de foto toch gewoon glasbreuk door takken of hagel of iets hard geraakt.
Klassiek geval. Komt meer voor.
Paneel werkt nog maar wordt steeds erger want vocht kan er nu onder.
Vervangen, er is geen andere oplossing.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door hathi »

myway schreef:
ma 14 nov 2022, 20:24
Misschien de topic nog eens doorlezen.
Als je het verschil niet weet tussen op en over,dan houd het op :-B
Hans
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door myway »

Toevallig vandaag twee panelen naar de stort gebracht.
Een was het oude paneel die 23 jaar op mijn camper heeft gelegen.
Dat was een Shell paneel wat toen in Helmond werd gemaakt.
Dat was een huispaneel en heeft jaren gewerkt met een pwm regelaar van bp, dat gaf veel verlies maar er waren nog geen mppt regelaars.
Toen die wel beschikbaar waren een Victron regelaar er op gezet.
Helaas lieten de zonnecellen los van de folie en liep het rendement terug.
Het andere paneel was een 175 wp waar ooit een klant had bedacht, omdat het paneel plat op het dak lag dat er dan water op bleef staan, om in de hoeken de aluminium lijst weg te slijpen.
Ja je verzint het niet.
Dat ging niet goed, er kwam water tussen het paneel.
Ik heb dat paneel een aantal jaar in de garage laten staan en deze na opnieuw kitten en aluminium hoeklijn erop, eerst maar eens getest door hem een paar weken in de tuin te hebben laten liggen.
Helaas ook hier is de folie los van het glas gekomen en ik niet het risico wil nemen dat dit niet goed gaat, twee nieuwe panelen van 125 wp. geplaatst.

Indien ik zo’n paneel had als TS zou ik die zeker vervangen.
Gebruikersavatar
integraal
Berichten: 121
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 20:28

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door integraal »

In de beschrijving van het paneel staat o.a.:

Op dit glas is een EVA (Ethyleen Vinyl Acetaat) hars filmlaag aangebracht. Dit is een “anti-aging” laag. Deze voorkomt de veroudering.
Gebruikersavatar
integraal
Berichten: 121
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 20:28

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door integraal »

daglichtpaneel.jpg
daglichtpaneel.jpg (51.16 KiB) 176 keer bekeken
Het gaat dus om een paneel, waarvan de leverancier bovenstaande tekst op zijn website heeft staan.
Maar dat is dus allemaal misinformatie als ik sommigen hier mag geloven.
Ja, ik ben niet deskundig op dat gebied, had alleen overgenomen wat de fabrikant/leverancier meldde op zijn site.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door Kroppie »

geeft niets hoor, en bij daglicht levert het stroom net als een gewoon zonnepaneel zonder die extra naam, en bij zon leveren ze beiden stroom, en bij nachtlicht leveren ze beiden niets
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Daglichtpaneel beschadigd?



Bericht door Mickel Moen »

Tja, zo gaat dat.

Een daglichtpaneel werkt op daglicht en een zonnepaneel op zonlicht. Zo gaat dat. Het gaat er ook niet om, hoe je het noemt. Als jij het een daglichtpaneel noemt heb je helemaal gelijk want het ding werkt op daglicht. Als je het een zonnepaneel noemt heb je net zo gelijk.

Het wordt interessant als een fabrikant beweert, dat zijn product dermate afwijkende eigenschappen bezit, dat het een andere naam rechtvaardigt. Zo heb je monokristalijn, polykristalijn, dunne film enz. Maar het zijn allemaal zonnepanelen en daglichtpanelen
Net zoals de een een accu een accu noemt en de ander een batterij. Daar binnen heb je weer verschillen. AGM, gel, lithium, enz.

Ik ben echter nog geen enkele definitie van daglichtpanelen tegengekomen, wetenschappelijk geaccepteerd, wat het onderscheidend maakt.

Lees deze tekst eens, het lijkt een definitie, maar het is gewoon reinste flauwekul. Prachtig stukje proza in recht praten wat krom is en krom wat recht is. :crazy:

https://verschillen-tussen.nl/verschill ... htpanelen/
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 17 nov 2022, 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie