Klapraam als dakraam?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door JPWGusta »

Frankenellen schreef:
zo 13 nov 2022, 15:42
...Liefst heb ik iets wat je open kan zetten, maar anders wordt het zoiets denk ik.
Met open bedoel of schuifraam of klapraam die net op de ventilatiestand kan staan...
Besef wel dat het overdag onder een zonnepaneel heel warm kan worden.
Nieuwsgierig als ik ben, heb ik eens die temperatuur gemeten (paneel 5cm boven dak) in de zon bij een buitentemp. van 24 graden - 32 graden :wink:
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4175
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door beatrix18 »

Wel eens gemeten zonder zonnepaneel, direct in de zon?

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door JPWGusta »

Ja, maar dan is de ventilatie niet belemmerd door het paneel
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door Kroppie »

maar een paneel schermt de zonnestralen ook af, geeft ook wel wat warmte door, maar de directe instraling de camper IN is geblokkeerd, en die instraling geeft de meeste warmte.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door jan- »

beatrix18 schreef:
zo 13 nov 2022, 17:26
Een dakluik zit er meestal niet voor de kat zijn k©t.
Om die te laten vervallen voor een kopje koffie, een uurtje Netflix of laptoppen zou ik nooit doen.
Uurtje rijden (en/of met grotere of lifepo4 accu) naar de volgende bestemming doet ook wonderen.
Ook al eens gedacht aan een mobiel zonnepaneel?

Peter
Er zijn 3 dakluiken. En dan ook nog eens ramen die open kunnen. Dan kan je er misschien wel 1 missen. Thuis heb ik ook maar 1 zolderraam.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
mva
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 15:39
Locatie: Arcen

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door mva »

Volgens mij kun je jezelf de moeite besparen om daar iets van een raam te plaatsen ivm licht doorlating. Als het zonnepaneel daar eenmaal bovenhangt lijkt het mij dat daar niet veel licht meer doorkomt.
Je zou het eens kunnen testen met jou huidige dakluik door die met een plaat af te dekken. Ik denk dat het resultaat je tegen gaat vallen, en dat het redelijk donker gaat worden in je camper.

Gr Marco
Rapido 700FF!
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door Frankenellen »

Gaat mij niet zozeer om het licht, maar meer om ventilatie. Al kan het raam, maar op een kiertje dan komt er toch een beetje wind naar binnen.

Nu kwam ik deze tegen:
https://www.cencparts.nl/assortiment/polylux

Dit een wel beetje wat ik zoek. Daar kan het zonnepaneel gewoon overheen gezet worden. Wellicht het zonnepaneel iets hoger bevestigen.
Of een of ander sunroof raam wat maar iets open kan.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door CaradoT135 »

Wat dacht je dat zoiets gaat kosten? Waarom reageer je niet op de andere oplossing van Kampo en die van mij? Ik zie best nog mogelijkheden om en je ventilatie te behouden en ook voldoende PV panelen op het dak te plakken.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door ducati 900 »

TS zoekt iets en draagt diverse oplossingen aan, net als jij en Kampo hoe meer oplossingen hoe beter, kan hij het beste uitzoeken.
Daar is toch niks mis mee?
Daar is het volgens mij een forum voor.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door Frankenellen »

CaradoT135 schreef:
vr 18 nov 2022, 21:13
Wat dacht je dat zoiets gaat kosten? Waarom reageer je niet op de andere oplossing van Kampo en die van mij? Ik zie best nog mogelijkheden om en je ventilatie te behouden en ook voldoende PV panelen op het dak te plakken.
De prijs zal idd wel aardig zijn, maar ik heb nou eenmaal dat zonnepaneel (164x91cm) van 280W dat geplaatst moet worden.
Volgens mij is nog steeds de enige plek waar dit geplaatst kan worden over het doorzichtige dakluik heen of het dakluik moet vervangen worden door... Aangezien ik toch wil proberen enige ventilatie daar te hebben dacht ik aan zoiets als een sunroof. Klapbaar of schuifbaar.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4175
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door beatrix18 »

"dat geplaatst moet worden."

Dan moet je dus een zonnige bestemming hebben.
Dan moet je dus ook in de volle zon gaan staan met je camper.
Doe je dat niet dan moet je concluderen dat je niet zonder dat paneel kan. Of juist wel... :shock: :roll: :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6778
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Frankenellen schreef:
zo 20 nov 2022, 12:26
CaradoT135 schreef:
vr 18 nov 2022, 21:13
Wat dacht je dat zoiets gaat kosten? Waarom reageer je niet op de andere oplossing van Kampo en die van mij? Ik zie best nog mogelijkheden om en je ventilatie te behouden en ook voldoende PV panelen op het dak te plakken.
De prijs zal idd wel aardig zijn, maar ik heb nou eenmaal dat zonnepaneel (164x91cm) van 280W dat geplaatst moet worden.
Volgens mij is nog steeds de enige plek waar dit geplaatst kan worden over het doorzichtige dakluik heen of het dakluik moet vervangen worden door... Aangezien ik toch wil proberen enige ventilatie daar te hebben dacht ik aan zoiets als een sunroof. Klapbaar of schuifbaar.
Je zou ook het dakluik kunnen vervangen door een ventilatiedoorvoer. En het zonnepaneel daar overheen plaatsen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door DucatoDolf »

Voor wat het waard is: Ga naar de sloop, schroef een webasto dakraam uit een sloopauto, tik een paar tientjes af bij de baas in kwestie en meubel dat ding in je dak. Klaar. Kost de wereld niet en kun je ook ventileren.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Klapraam als dakraam?



Bericht door Charles Franconi »

Waarom niet het grote paneel over je luik heen mbv 10x10 of 10x15 cm L profiel?
En dan ook nog opklapbaar maken, voor buiten de zomertijd.
Vang je 2 vliegen in 1 klap. En je heb maximaal gebruik van je luik en je hebt maximale opbrengst van je grote paneel.
Plaats reactie