Vreemd laadgedrag

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door seth_space »

Klets, Epever is een topmerk op dat gebied.
Goede keus.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door DJSmiley »

Epever is geen slecht merk. Maar in sommige gevallen zal een Victron (net) iets beter presteren.

Ik meen iets te herinneren dat de Epevers pas vrij 'laat' beginnen met MPPTen en tot die tijd als een soort PWM-achtig iets werken en dus in sommige gevallen minder efficient zijn. (Is onlangs hier ook nog ergens langsgekomen)

De vraag is of dat specifieke dingetje in verhouding staat tot de meerprijs van een Victron, dat is een persoonlijk iets. De Epever heeft geen bluetooth, tenzij je een aparte dongle neemt enz. De Victron heeft een heel mooi ecosysteem met meerdere devices die je allemaal mooi kunt uitlezen en makkelijk configureren. Helemaal vergelijkbaar zijn ze zeker niet.
(Maar zelf heb ik ook prima ervaringen met Epever)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door Jonesy »

DJSmiley schreef:
vr 11 nov 2022, 20:14

Ik meen iets te herinneren dat de Epevers pas vrij 'laat' beginnen met MPPTen en tot die tijd als een soort PWM-achtig iets werken en dus in sommige gevallen minder efficient zijn. (Is onlangs hier ook nog ergens langsgekomen)
Dat is ook klets, ik heb een extern display op mijn epever en zie mooi dat als de spanning ongeveer boven de 14V komt de stroomwaarden tussen zonnepaneel-epever en epever/batterij netjes uiteen beginnen lopen.

En om even terug naar de basis te gaan: een lader/zonnepaneel/etc... geeft geen stroom, de gebruiker vraagt stroom. Als de batterij dus bijna vol is gaat die natuurlijk minder stroom vragen.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door myway »

Pas bij 14 volt?
Klopt het verhaal van DJSmiley toch.
Hier een afbeelding wat mijn Victron doet.

Afbeelding
Bij een spanning van 13.29 volt
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door kampo »

Jonesy schreef:
vr 11 nov 2022, 23:34
...En om even terug naar de basis te gaan: een lader/zonnepaneel/etc... geeft geen stroom, de gebruiker vraagt stroom. Als de batterij dus bijna vol is gaat die natuurlijk minder stroom vragen.
Wat je er ook bij moet vertellen is dat een solar monitor niet hetzelfde is als een batterij monitor.

Lees ik hier dat men de accutoestand vanuit de lading door de solar probeert af te lezen.
Extern Epever solar display ... ?
Is er een BMV aan boord ?
Groeten Kampo
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door Jonesy »

myway schreef:
za 12 nov 2022, 7:32
Pas bij 14 volt?
Klopt het verhaal van DJSmiley toch.
:crazy:
"rond" 14 volt op het zonnepaneel, het getal dat bij u op het moment van opname op 25.28V staat.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door debruinfd »

Nog even een toelichting:
Ja er is een BMS aan boord. Daarop zie ik (deze morgen) dat de SOC op zo'n 75% staat. Laadstroom rond 10:00 uur vanmorgen bij matige zon zo'n 12 Ampere.
Nu, tegen de middag, 11:45 staat de zon er vol op en wordt er met 4 A geladen. SOC intussen 79%, cumulatieve celspanning 13,2 Volt.
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door Jonesy »

kampo schreef:
za 12 nov 2022, 8:03

Extern Epever solar display ... ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door TestCase »

Het lijkt er op dat de SOC monitor opnieuw ingesteld moet worden? Die accu neemt gewoon niet meer op terwijl de SOC een verkeerde waarde aangeeft?


@Jonesy
Dat over stroom en spanning heb ik hier al lang opgegeven.

//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door debruinfd »

Yep, de MT50 zoals jij hebt afgebeeld. Dus op de Daly BMS zie ik de State of Charge (en natuurlijk ook de laadstroom) en op de MT50 zie ik (natuurlijk) een iets hogere laadstroom maar daar zie ik ook de primaire (van het zonnepaneel) laadstroom en de zonnepaneel-spanning.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door debruinfd »

TestCase schreef:
za 12 nov 2022, 12:57
Het lijkt er op dat de SOC monitor opnieuw ingesteld moet worden? Die accu neemt gewoon niet meer op terwijl de SOC een verkeerde waarde aangeeft?
Nee, dat lijkt me niet. Heb namelijk het koffiezetapparaat en de melkopschuimer laten draaien. Je ziet dan dat de SOC een procent of twee daalt, de laadstroom neemt dan echter nog niet toe.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door kampo »

Als er geen meetshunt in de minus zit dan kan je dit toch moeilijk een soc meter noemen ?
Volgens mij is dit een solar monitor. Beter als niets natuurlijk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door hathi »

En maak je pas druk wanneer uw accu,op 10 % zou staan,……volgens mij kijk je te veel naar metertjes,?…ik kijk nooit ergens naar dat is pas nodig als ik geen stroom meer heb,en dat is na 5 jaar nog nooit voorgekomen, het is niet cru bedoeld,maar een nadenkertj :hug:
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door Kroppie »

mijn accu (230Ah) ging jaaaren mee, en het enige metertje was een voltmetertje op de hh accu, wel 825Wp zonpanelen op dak, en voor de rest enkel een goede multimeteramperetang
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie