Vreemd laadgedrag

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door myway »

Ik ben er heeeeel blij mee.
Komt er iemand met een solarregelaar die ik kan uitlezen en dan kan laten zien dat er zins een week niets meer gebeurd.
Dan is de vraag wat is er een week geleden gebeurd.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door debruinfd »

Nou dan komt hier het resultaat:
Het is inmiddels na het middaguur en als de zon achter de wolken vandaan komt zie ik laadstromen van 14A en hoger. Missie geslaagd!
Nogmaals dank voor het meedenken. Volgende keer zal ik eerst zelf wat meer zaken uitzoeken voor ik jullie hulp inschakel of voordat ik e.e.a. ga vervangen.
gr,
F
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door seth_space »

Het is een beetje jammer dat zonder veel kennis van een merk en zijn oplossingen er vanalles geroepen werd.
Dat is niet bevorderlijk voor inhoudelijke discussie.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door debruinfd »

En dan toch nog een laatste reactie; wie weet heeft iemand daar ooit wat aan (zou zomaar kunnen).

Het bleek dat ik toch iets te vroeg gejuicht had... weer liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Opnieuw ging van het ene op het andere moment de laadstroom van de zonnepanelen van 12A naar 0A. Ik besloot om toch maar eens de bedrading te volgen om te zien hoe e.e.a. aangesloten zat. En toen werd alles duidelijk.
In plaats van een rechtstreekse aansluiting van de kabels van de laadstroomregelaar op de accu, bleek dat deze via de elektronica van de camper liepen. Mijn sterke vermoeden (ik heb helaas geen schema van de elektro/elektronica) is dat de start-accu ook via het zonnepaneel geladen wordt EN dat de laadstroom wordt gestopt bij bereiken van voldoende lading. Dit is prima als alle accu's van hetzelfde type zijn; echter in mijn situatie is de startaccu een lood of gel type en de hh-accu een lithium.
De kabels dus losgenomen en direct op de accu aangesloten. En nu is het echt in orde en wordt er de gehele dag geladen.
Groet,
F
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door Kroppie »

always keep it simpel
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door TestCase »

Dus wanneer de startaccu vol is stopt ook het laden van de hh accu? Vreemd ontwerp van die EBL. Eerst maar eens afwachten.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vreemd laadgedrag



Bericht door hathi »

Dus concludeer ik ,neem je een Lfp HH accu,…… betrek de Ebl dan niet in het laadsysteem,de lader is niet geschikt,het scheidingsrelais niet,….en ook de Solar functioneert beter,en efficiënter rechtstreeks op die HH,en dan dient de EBL , slechts als zekeringkast,zoals ooit bedoeld,en heb je tevens minder problemen
Hans
Plaats reactie