Electriciteit in de camper: powerstations

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Didi01
Berichten: 31
Lid geworden op: do 23 jun 2022, 10:16

Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door Didi01 »

Ik ben me aan het orienteren om de electriciteit in de Camper aan te pakken. Op dit moment heb ik een startaccu en een HH accu in een gescheiden systeem. Beide worden alleen opgeladen door de dynamo tijden het rijden. Ik vermoed dat beide Gelaccu's zijn.

De startaccu wil ik laten zoals het is. Voor de HH electriciteit wil ik ook solarpanels die dan gaan zorgen dat we -in ieder geval- een dag of 2-3 totaal off-grid kunnen gaan staan. Aangezien onze bus al aardig op leeftijd is, wil ik eigenlijk een stroomvoorziening die ik ook mee kan nemen naar een volgende bus of ander kampeermiddel.

Nu zit ik te denken aan de volgende opties:
1. Ecoflow Delta 2 + 400Wp
of
2. Bluetti AC200Max + 350Wp

Heeft iemand er al ervaringen mee opgedaan?
Aan het rollen met een VW LT35 L3H2 80kw uit 2001
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door Aloys »

Heb je ruimte op dak voor zo'n groot paneel van 350 of 400Wp?
En ik vind het enorm duur, maar ik begrijp dat het inclusief een (kleine) LiFePO4-accu is van ca. 80Ah.

Een complete set zonepanelen met toebehoren, 320Wp, heb je al voor € 399: https://kleinezonnepanelen.nl/nl/comple ... 9-10000210
Oeps, ik zie nu dat dat zónder laadregelaar is.
Een losse 80Ah LiFePO4-accu kost tussen de € 450 en € 800.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door Bob Diesel »

Bij mooi weer stonden wij ooit 10 dagen vrij
Met een 120 ah huishoudaccu en een 60watt los solar koffer paneeltje

Voor 1 of 2 dagen was het niet nodig om het paneel uit te klappen
Mits je niet 24 uur tv gaat kijken

En dat is een stuk goed koper en neem je ook mee naar de volgende
Waar je dan pas laat aanpassen hoe je het hebben wil :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door DJSmiley »

Het zijn prijzige oplossingen. Het voordeel is dat je tijd en moeite bespaard, maar je krijgt er niet perse de beste prijs/prestatieverhouding voor.

De Delta2 is bv 1024Wh. Dat is omgerekend bij 12.8V 80h.

Nu zit er wel een stevige omvormer in, maar heb je dat echt nodig? Er zit bv een erg trage lader bij via de sigarettenplug (8A). Wil je tijdens het rijden op die manier opladen?

Voor dat bedrag kun je prima een (uitgebreidere) set samenstellen.
Een 120Ah lithium accu (=1536Wh), een 1500W omvormer/lader (Ective CSI), een Victron MPPT (30A) en Victron Orion (30A) en een 2-tal kleine zonnepanelen (400W totaal) kost je zo'n 2100 euro ofzo. Dan heb je 50% meer capaciteit, laad je een stuk sneller via de omvormer en heb je (naar mijn mening) kwalitatief betere onderdelen. Daar komt nog wel eea aan bekabeling bij, maar dat moet je met zo'n all-in-one ook grotendeels.

En als er wat stuk gaat, dan kun je dat vervangen, ipv een all-in-one en helemaal niets meer hebben.

Ook zullen vaste panelen een stuk langere levensduur en betere opbrengst hebben dan de flexibele panelen. Zeker de goedkopere flexibele panelen hebben een relatief korte levensduur: De betere (met EFTE coating en aluminium achterplaat) zijn een stuk duurder.

En de investering kun je prima meenemen bij eventuele verkoop, je kan altijd nog de accu (terug)vervangen voor een loodaccutje bij verkoop.


De USP's van zo'n Blueetti oid (All-in-one, stevige acculader, dikke omvormer) wegen naar mijn mening niet op tegen de beperkingen (Traag laden tijdens het rijden, kwalitatief toch wat beperkter, 1 ding wat stuk kan gaan, beperktere capaciteit).

Voor camping/tent/flexibel gebruik? Ja.
Voor een camper / semi-vaste setup? Nee.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 11 nov 2022, 12:38, 4 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door veetee »

Wij hadden ook alleen - naast de start accu - een 90 Ah agm hh accu. Ik heb zelf een 285 Wp huispaneel op het dak gelegd, investering - incl mpp, monitor etc. - zo'n € 360. In de zomer, én voor- en naseizoen (mits de zon geregeld scheen) was dat ruim voldoende om vrij te staan. Wij hadden niet veel stroomverbruikers, kk op gas, wel eens nagedacht over meer accu capaciteit maar nooit nodig gehad.
http://titunet.nl/zonnepaneel-voor-de-camper/
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik begrijp de combinaties van die aanbiedingen niet. Beide powerstation hebben de solarlader gemaximeerd op 15A. Wat is dan de toegevoegde waarde van een PV-paneel van 350wp of 400wp?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
mmben
Berichten: 20
Lid geworden op: do 24 sep 2020, 22:37

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door mmben »

Ik heb een 24V 80AH lifepo4 accu samengebouwd met een hybride omvormer en via enkele connectoren (zonnepanelen, 24V en walstroom) kan dat eruit en elders gebruikt worden als bv noodstroomvoorziening. 230V wcd's zitten erop. 2400W inverter 40A lader
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door MarcoG »

Er worden al wel betere power stations gemaakt maar zoals hierboven al vaker genoemd zijn ze niet goedkoop.
Maarja als je zelf geen eigen installatie kunt bouwen is het een redelijk alternatief (als je alles moet laten doen kost dat ook fors geld).

https://www.lightharvestsolar.com/shop/29
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door kampo »

DJSmiley schreef:
vr 11 nov 2022, 12:33
Het zijn prijzige oplossingen. Het voordeel is dat je tijd en moeite bespaard, maar je krijgt er niet perse de beste prijs/prestatieverhouding voor.
...
Voor camping/tent/flexibel gebruik? Ja.
Voor een camper / semi-vaste setup? Nee.
Hier ben ik het mee eens.

Deze week ben ik op de Mets beurs eens gaan voelen aan zo een Ecoflow power station.
De stand was bemand door Aziaten, want ja tenslotte wordt alles in China ontwikkeld, gebouwd en ook van daaruit verkocht. Netjes en trendy maar het voelde allemaal veel plastiekeriger aan als op de foto's...
Of je het enkel daarop mag gaan beoordelen weet ik niet maar mijn eerste kwaliteit indruk was zeker niet die van de marketing plaatjes.

Er stonden een groot aantal Ecoflow compact versies en ook nieuwigheden op de stand zoals "Ecoflow power kits". Hé ook een split systeem.

De units van Clayton Power uit Denemarken heb ik ook al een aantal keren vastgehouden. Die voelen degelijker aan. Waarschijnlijk ook iets duurder.

Andere merken van power packs? Het aantal China aanbiedingen op internet neemt explosief toe. De prijzen zakken maar het "gadget gehalte" stijgt verder.

In de vergelijking tussen vaste of draagbaar/compact/all in one opstellingen gaat het wat mij betreft niet enkel over de prijs. Volgens mij smeekt een camper om kwaliteit en om maatwerk. Een "all in one" is zinvol en mooi maar is, volgens wat ik ervan gezien heb, ontworpen voor andere toepassingen.
Groeten Kampo
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door CaradoT135 »

evdoetelaar+larana schreef:
vr 11 nov 2022, 12:45
Ik begrijp de combinaties van die aanbiedingen niet. Beide powerstation hebben de solarlader gemaximeerd op 15A. Wat is dan de toegevoegde waarde van een PV-paneel van 350wp of 400wp?
Om op momenten dat de zon niet vol schijnt of laag staat toch nog zo veel mogelijk stroom binnen te halen.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door evdoetelaar+larana »

Oke, duidelijk.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door evdoetelaar+larana »

Eerder deze week zag ik een video, waarin een Powerstation veilig geintegreerd werd in een camperinstallatie. Het kan dus wel. https://www.youtube.com/watch?v=XfvRFevGiC0
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2428
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door pepon »

Wij hebben de Ecoflow Delta 1300 onder de tafel in de camper.

Voor als wij vrij staan en trek in goede koffie hebben.
Even uitgerekend, wij kunnen dan 95 kopjes Nespresso maken.

Ook voor thuis als de stroom uitvalt een goed (tijdelijk) alternatief.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Electriciteit in de camper: powerstations



Bericht door Atoz »

kampo schreef:
do 17 nov 2022, 6:57
.
.....
Volgens mij smeekt een camper om kwaliteit en om maatwerk. Een "all in one" is zinvol en mooi maar is, volgens wat ik ervan gezien heb, ontworpen voor andere toepassingen.
Klopt volledig. Er zijn weinig dingen waarvan je zo afhankelijk bent als van je huishoud accu.
En voor hen die echt zonder kunnen... Welkom in het jaar 2022...

Niet voor andere toepassingen maar vooral voor andere mensen, met heel wat minder technische kennis dan jij en ik.
(Durven he! Jij en ik)
Want velen voelen zich geroepen om hun camper installatie zelf te bedenken en uit te voeren, maar hoe veilig is hun creatie?
En dan is dit soort van elektrische ''dozen'' misschien een veilige oplossing.

En de prijs.... Al jarenlang van voor het AGM tijdperk en nu bij Lifepo4 wil men daar altijd over beginnen te zeuren.
Een Huishoudaccu kost geld.

Erger nog.... Zelfs voor kwaliteit en garantie moet je willen betalen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie