Noorderlicht

jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Noorderlicht



Bericht door jansloos »

Op de Hurtig-ruten wordt omgeroepen als het zichtbaar is.
En gewoon zonder hulpmiddelen groene sluiers boven je.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2636
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Noorderlicht



Bericht door jan- »

PaulBng schreef:
do 10 nov 2022, 19:36
Ik heb daar geen verstand van. De wederhelft wel, geloof ik.

Ik ga het aanschouwen en maak indien mogelijk foto's met m'n mobi. Die is best wel ok.


Paul
Een mobiel is vaak niet zo goed in nachtfotografie. Meestal zit daar maar een kleine sensor in die niet lichtgevoelig is en veel ruis heeft. Scherpstellen wil ook wel eens lastig zijn. Probeer eens te oefenen met de sterrenhemel. Vaak zie je op poollicht foto's ook de sterrenhemel heel goed. Als dat met je mobiel niet lukt, wordt het poollicht denk ik lastig te fotograferen. Statief is niet perse nodig, maar wel handig. Je kan de camera of je mobiel ook ergens tegenaan zetten. Meestal fotografeer je toch met groothoek dus richten komt niet zo precies. Het zou zonde zijn als je de ervaring van het poollicht verpest word door het gescheld op je camera. Denk er ook aan dat in de kou de batterijen minder presteren.

Als het poollicht heel fel is, zal het met elke camera wel lukken. Maar met een goede camera maak je meer kans om bij wat zwakker poollicht te vangen met je camera. En vergeet vooral niet ervan te genieten.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Noorderlicht



Bericht door PaulBng »

Mijn mobi doet het best wel goed met nacht fotografie.
Ook langere belichtingstijden. Eventuele bewegingen weet ie te corrigeren....

Ik ga het gewoon proberen....

Paul

Afbeelding
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2636
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Noorderlicht



Bericht door jan- »

Ziet er goed uit. Waarmee is deze foto gemaakt? Uit de losse hand? Welke sluitertijd? Of gaat dat automatisch?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 892
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Noorderlicht



Bericht door ekruijsse »

Ietwat fototechnischer: met de wat betere camera altijd fotograferen in JPEG + RAW stand, het RAW format bevat namelijk aanzienlijk meer beeldinformatie dan de gewone JPEG die door het camera programma al bewerkt wordt. Vervolgens kun je de RAW's met laptop bewerken met bijvoorbeeld Photoshop of een soortgelijk programma. Beste fotografeer je natuurlijk vanaf statief om de iso waarde (dus ook ruis) laag te houden, liefst ook met gebruik van afstandsbediening of timer/zelfontspanner om trilling van de camera te voorkomen. Verder meerdere belichtingen maken van hetzelfde shot die je ook weer kunt combineren in een fotobewerkingsprogramma's (HDR). Heel leuk om te doen allemaal, ook voor in de camper s'avonds als het geen fotoweer is :P Heb je geen Photoshop, er zijn ook gratis bewerkingsprogramma's te downloaden, zoek eens met Google.....
Eugene
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Noorderlicht



Bericht door PaulBng »

jan- schreef:Ziet er goed uit. Waarmee is deze foto gemaakt? Uit de losse hand? Welke sluitertijd? Of gaat dat automatisch?
Samsung Galaxy S20
Mobi ondersteund op een tuintafel.
Sluitertijd, ik dacht, 20 sec.
Stand pro en iso 2 klikken omhoog

Paul

Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2636
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Noorderlicht



Bericht door jan- »

Met mijn mobiel van nog geen 100 Euro hoef ik dat denk ik niet te proberen. Kan nog wel een uitdaging worden om van af een deinend schip foto's te maken. Maar dat zal met een professionele spiegelreflex ook niet meevallen. Maar hopen op niet te veel golven.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
metatoon
Berichten: 9686
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Noorderlicht



Bericht door metatoon »

Lauwersoog .

Ook een plek waar je bij uitzondering dit verschijnsel kunt aanschouwen.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Noorderlicht



Bericht door rijschoollucassen »

Vaak valt dat met de grotere schepen wel mee. Is natuurlijk ook afhankelijk van de sluitertijd. Veel mobieltjes hebben tegenwoordig ook een wat geavanceerdere foto functie waarin je handmatig nog best veel kan instellen, maar wat mij betreft gaat er niets boven een goede camera.....

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Beroepsreiziger

Re: Noorderlicht



Bericht door Beroepsreiziger »

metatoon schreef:
vr 11 nov 2022, 11:13
Lauwersoog .

Ook een plek waar je bij uitzondering dit verschijnsel kunt aanschouwen.
Dat klopt wel, alleen zit je er dan 2000km verder vanaf, en is er veel meer omgevingslicht.
En meer luchtvervuiling.
Mensen die in Noord Zweden zijn, om het on topic tehouden, zien ook meer sterren.
Er zijn niet meer sterren, maar je kan er meer zien omdat de lucht schoner is.
metatoon
Berichten: 9686
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Noorderlicht



Bericht door metatoon »

Dat geloof ik direct.

Aan belevings factor zal het misschien wat meer opleveren .

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Noorderlicht



Bericht door hurktoilet »

ekruijsse schreef:
vr 11 nov 2022, 9:10
Ietwat fototechnischer: met de wat betere camera altijd fotograferen in JPEG + RAW stand, het RAW format bevat namelijk aanzienlijk meer beeldinformatie dan de gewone JPEG die door het camera programma al bewerkt wordt. Vervolgens kun je de RAW's met laptop bewerken met bijvoorbeeld Photoshop of een soortgelijk programma. Beste fotografeer je natuurlijk vanaf statief om de iso waarde (dus ook ruis) laag te houden, liefst ook met gebruik van afstandsbediening of timer/zelfontspanner om trilling van de camera te voorkomen. Verder meerdere belichtingen maken van hetzelfde shot die je ook weer kunt combineren in een fotobewerkingsprogramma's (HDR). Heel leuk om te doen allemaal, ook voor in de camper s'avonds als het geen fotoweer is :P Heb je geen Photoshop, er zijn ook gratis bewerkingsprogramma's te downloaden, zoek eens met Google.....
Voordat ik Photoshop kreeg, gebruikte ik het gratis Rawtherapee
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6048
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Noorderlicht



Bericht door TestCase »

Iets offtopic: Voordat ik Lightroom (Adobe proggie voor fotografen) had gebruikte ik Darktable, dat is gratis. https://expertphotography.com/lightroom-vs-darktable/


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Beroepsreiziger

Re: Noorderlicht



Bericht door Beroepsreiziger »

Wat ik grappig vind, jullie maken een foto, en gaan die dan bewerken, al dan niet met photoshop.
Is het misschien niet handiger om gewoon een goede foto van internet te halen, en die aan andere te laten zien?
metatoon schreef:
zo 13 nov 2022, 11:33
Dat geloof ik direct.

Aan belevings factor zal het misschien wat meer opleveren .
Het is het totaal plaatje.
De bomen en die onder de sneeuw.
De totale stilte.
De heldere/schone lucht.
Een nieuwe omgeving.
De duisternis.

Misschien is de vergelijking met siervuurwerk een mooi voorbeeld.
Als je dat overdag afsteekt in stedelijk gebied, zie je siervuurwerk.
Maar het komt mooier uit boven een weiland, met een donkere nacht.

Even ter informatie, ik heb het Noorderlicht al duizenden keren gezien.
Naar mijn idee moet je dat niet vastleggen op een foto, want het is een bewegend iets.

https://www.youtube.com/watch?v=itjhDusUqpA
Zie Fauske, Noorwegen verleden week.
Die belevenis krijg je niet vastgelegt op een foto, en uberhoud niet uitgelegt aan mensen.
Plaats reactie