Noorderlicht

metatoon
Berichten: 9693
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Noorderlicht



Bericht door metatoon »

Beroepsreiziger.

Je hebt me overtuigd .
Lijkt me kippenvel moment.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Noorderlicht



Bericht door jan- »

Als je naar de lucht kijkt, zie je vaak wolken die niet lijken te bewegen. Maar als je naar een timelaps kijkt, zie je de wolken groeien, oplossen en opschuiven enz. Heel anders als dat je er gewoon naar kijkt.

Een film van het noorderlicht is vrijwel altijd een timelaps. Zal er mee te maken hebben dat je lang moet belichten, al heb ik begrepen dat je met moderne (dure?) camera's het ook live kan opnemen. Zal er ook mee te maken hoe sterk het poollicht is. Ook het filmpje van Fauske is een timelaps, dus in werkelijkheid beweegt het niet zo snel. Zie b.v. https://www.youtube.com/watch?v=-ux3DMkbCrA

Ik maak foto's vooral voor mijzelf als herinnering en om aan anderen te laten zien waar je geweest bent of heb beleefd. Soms zit er ineens 1 bij die eigenlijk veel mooier is dan het in werkelijkheid was. Ook op screensavers zie je foto's waarbij je hebt: daar wil ik heen! Maar als je goed kijkt, is het dan vaak met een bijzondere belichting en als je er geweest was, bleek het veel minder spectaculair.

Het noorderlicht was voor mij ook een soort beloning naar waar je op jacht was. Net zoals je na een zware klim beloond kan worden met een prachtig uitzicht. Dat vind ik wat anders als dat je met de skilift bovenop een berg komt en tussen het skieen door even van het mooie uitzicht geniet. Bij het noorderlicht kwam er nu dus bij dat je ook kon zien hoe het er nu in werkelijkheid uit ziet.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 895
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Noorderlicht



Bericht door ekruijsse »

door Beroepsreiziger » ma 14 nov 2022, 22:24
Wat ik grappig vind, jullie maken een foto, en gaan die dan bewerken, al dan niet met photoshop.
Is het misschien niet handiger om gewoon een goede foto van internet te halen, en die aan andere te laten zien?
Natuurlijk, waarom zou je überhaupt nog zelf foto's maken, alle foto's zijn al gemaakt tenslotte :bang:
Eugene
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10167
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Noorderlicht



Bericht door Peter LMC »

En als je toch foto's wilt maken.
Let dan op de buitentemperatuur en of je camera daar tegen kan.
Wij waren op de Lofoten (Laukvik) foto's van het noorderlicht aan het maken.
Buiten zo een min 25 en een prachtige Aurora.
Een klik en camera doet het niet meer.
Lang verhaal kort: Camera stuk en niet meer te repareren.
Dat was toen een Canon spiegelreflex type ????
Bij lage buitentemperaturen worden hiervoor speciale camera's gebruikt.
Mijn Canon was daar helemaal niet voor geschikt. :bang:
Alleen een nieuwe body aangeschaft maar een jaar nadien in Alaska ging de lens stuk. :bang:
Daar niets van te krijgen en maar een nieuwe over laten vliegen uit NL. :crazy:
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Noorderlicht



Bericht door jan- »

Ik heb begrepen dat je vooral moet oppassen als je met een koude camera een warme en meestal vochtige ruimte binnenkomt. Je kan hem dan beter in een plastic zak een uur op temperatuur laten komen, voordat je binnen op je camera gaat kijken hoe de foto's zijn gelukt. In mijn gebruiksaanwijzing staat dat je hem tussen 0 en 40 graden kan gebruiken, maar dan zou je nooit winterlandschappen kunnen fotograferen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Beroepsreiziger

Re: Noorderlicht



Bericht door Beroepsreiziger »

ekruijsse schreef:
di 15 nov 2022, 8:31
Natuurlijk, waarom zou je überhaupt nog zelf foto's maken, alle foto's zijn al gemaakt tenslotte :bang:
Je mist de strekking van mijn verhaal.
Ten eerste maak je een foto van een bewegend iets.
Vervolgens ga je die foto bewerken.

En dat ga je dan aan andere laten zien.
Als je de boel dan toch wil bedonderen, jat dan gewoon een foto van internet.
Beroepsreiziger

Re: Noorderlicht



Bericht door Beroepsreiziger »

jan- schreef:
di 15 nov 2022, 11:59
Ik heb begrepen dat je vooral moet oppassen als je met een koude camera een warme en meestal vochtige ruimte binnenkomt.
Toeristen word geadviseerd om de camera onder de jas te houden.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Noorderlicht



Bericht door jan- »

Waarom zou je geen foto mogen maken van een bewegend iets? Denk b.v. aan een foto in de krant van een voetbalwedstrijd.
En een foto bewerken kan ook betekenen dat je het juist meer laat lijken zoals je het in werkelijkheid hebt gezien. Denk b.v. aan rode ogen door de flits.

Camera onder je jas heeft ook weer een nadeel:
https://www.kamera-express.nl/winter-bescherm-uw-gear
"Ook is het niet aan te raden om je camera onder je jas te houden. Het klimaat tussen je huid en je jas kan erg vochtig zijn. Als je een foto wilt maken en je camera tevoorschijn haalt, kan het achtergebleven vocht bevriezen en flinke schade veroorzaken."
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 895
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Noorderlicht



Bericht door ekruijsse »

door Beroepsreiziger » di 15 nov 2022, 22:15

Je mist de strekking van mijn verhaal.
Ten eerste maak je een foto van een bewegend iets.
Vervolgens ga je die foto bewerken.

En dat ga je dan aan andere laten zien.
Als je de boel dan toch wil bedonderen, jat dan gewoon een foto van internet.
Denk eerder dat jij de strekking van het verhaal mist, het ging over foto's maken van het noorderlicht en die eventueel na het maken te bewerken. Dat heeft niets met bedonderen te maken, dat noemt fotografie en is een hobby. Net zoals je bijvoorbeeld het reizen met de camper kan betitelen als hobby, want ja, alle reizen zijn ook al gemaakt tenslotte.... :-B
Eugene
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Noorderlicht



Bericht door rijschoollucassen »

Ik gebruik zelf Lightroom voor het nabewerken van mijn foto's, maar van 'bedonderen' is geen sprake. Over het algemeen pas is de belichting enigszins aan, waardoor een overbelicht kerkraam toch zichtbaar wordt of een te donker deel ook wat terug komt. Noorderlicht foto's maak je met een hoge isowaarde, waardoor veel ruis ontstaat. Kun je met nabewerking verbeteren.. Verder wat hinderlijke vlekken wegwerken en de foto is veel meer gelijk aan wat het oog ziet.

Ben zelf.lang tegen nabewerking geweest omdat ik dacht dat je inderdaad de boel'bedonderd' maar de laatste jaren ben ik helemaal om. Je laat juist veel meer de werkelijkheid zien.

Natuurlijk zijn er veel meer mogelijkheden, maar dat valt wat mij betreft onder de noemer creativiteit, en dat doe ik ook nog wel eens, maar dat mag rustig zichtbaar zijn.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22860
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Noorderlicht



Bericht door PaulBng »


Foto van Orion met mijn Samsung S20 uit de vrije hand vanaf een deinend en draaiend schip.
Automatisch op nachtstand. Ik gok dat ie er een seconde of 6 over gedaan heeft. Daarna heeft ie een paar seconden "enhanced".

Ik vind het resultaat niet verkeerd. Maar blijft afwachten of ie iets met het noorderlicht kan...

AfbeeldingAfbeelding

Paul

Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Noorderlicht



Bericht door jan- »

Ik denk van wel. Maar eerst nog wat verder naar het noorden. Op de webcam waar ik was, was net weer het noorderlicht te zien:
Bijlagen
Screenshot 2022-11-18 at 01-05-08 Webcams - Porjus Northern Lights webcam.png
Screenshot 2022-11-18 at 01-05-08 Webcams - Porjus Northern Lights webcam.png (403.33 KiB) 7117 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22860
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Noorderlicht



Bericht door PaulBng »

We gaan noordelijk, over (ehr noordelijk van) de Noordkaap heen naar Kirkenes.
Dat moet ver genoeg zijn.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10167
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Noorderlicht



Bericht door Peter LMC »

Kom je toch nog op een camperplaats Paul. :-B
De aanlegplaats is bij de CP in Kirkenes.
https://www.campercontact.com/nl/noorwe ... kenes-havn
Plaats reactie