Noorderlicht

Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Noorderlicht



Bericht door jan- »

Paar weken terug was ik in Zweden. Voornaamste doel was om het noorderlicht te zien. Wel tricky, want als je dan niets ziet is het balen. Maar het was redelijk snel bingo! Wel raar, je verwacht het licht te zien, maar als je het dan werkelijk ziet is het toch weer onverwachts.

DSC02784 (Aangepast).JPG
DSC02784 (Aangepast).JPG (81.4 KiB) 7843 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Eric 1962
Berichten: 677
Lid geworden op: za 07 mei 2022, 19:34
Locatie: Voormalig gemeente Hummelo & Keppel

Re: Noorderlicht



Bericht door Eric 1962 »

Prachtig Jan :thumbup:
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Noorderlicht



Bericht door Jan en Simonne »

Zo mooi dit! :thumbup:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Noorderlicht



Bericht door seth_space »

Dat staat ook nog hoog op ons lijstje.
Mooi. Genoten merk ik.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Noorderlicht



Bericht door rijschoollucassen »

Wij zijn vorig jaar die kant op geweest en inderdaad, dat noorderlicht is een geweldige ervaring. Flink met de camera losgegaan. Voor wie dat leuk vindt, filmpje met zo'n honderd noorderlicht foto's staat op ons YouTube kanaal, Jaap en Trijntje on tour.

Groet, Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Noorderlicht



Bericht door Jan en Simonne »

Misschien een wat vreemde vraag, maar zien jullie dat noorderlicht dan ook echt zelf, of alleen maar op de foto?
Wij hebben een massa foto's gemaakt, maar we zien alleen op de foto die groene gloed en niet met onze eigen ogen.
Wij zien dan een soort nevelachtige sluiers, waardoor we weten, dat we foto's kunnen maken, maar zien zelf die groene kleur niet.
Terwijl we toch een hoge Kp index hebben, dus het zou wel mogelijk moeten zijn.
Kan iemand dat uitleggen?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Noorderlicht



Bericht door rijschoollucassen »

Om echt de kleuren met het blote oog te zien moeten de omstandigheden heel erg gunstig zijn. Mijn foto's hebben sluitertijden ergens tussen de 15 en 30 seconden. De waarneming die je dan met het blote oog doet is dan nog het meest vergelijkbaar met wolken slierten. Onze waarnemingen zijn rond september met temperaturen ruim boven nul.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Noorderlicht



Bericht door PaulBng »

Wij varen binnenkort naar de Noordkaap.
Ben benieuwd wat ik er van zie....

Ik ga uiteraard ook proberen om foto's te maken...

Edit: dit topic is in Zweden. Maar toch...

Paul
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Noorderlicht



Bericht door jan- »

Grote kans dat je het dan kan zien als het helder is. Maar je moet misschien wel geduld hebben en er wat voor over hebben om in de kou te wachten. Ik weet niet hoe makkelijk je het vanuit je camperraam kan ontdekken.

Nu ik mijn foto van hierboven bij daglicht op mijn PC bekijk, zie ik een donkere foto met vaag een groene band. Bij (zwak?) kunstlicht zie je het op de foto veel helderder en zo zag ik het ook in het echt. Maar dat hangt ook van je beeldscherm af. Ik hoorde ook verhalen dat je het met het blote oog maar moeilijk ziet. Dat was ook 1 van de redenen dat ik het met eigen ogen wou gaan bekijken. Misschien heb ik geluk gehad, want ik zag (bij volle maan en straatverlichting dichtbij) het met het blote oog heel helder. Soms ook mooie bewegingen alsof er grote druppels naar beneden vielen.

De voorspelling waren die nacht niet heel gunstig. Vlak daarvoor zag ik ook wat vaags. In de buurt stond een webcam waarop je terug kon kijken. Daar zag ik heel vaak het noorder licht als het niet bewolkt was. Dus ik dacht: als ik het op die webcam zo wel zie en met het blote oog niet, ga ik het met mijn camera proberen. Maar ik zag het heel goed met het blote oog. Later heb ik nog wat geexperimenteerd met mijn camera en zag ik tot mijn verrassing op mijn camera heel goed het noorderlicht, terwijl het met het blote oog niet te zien was. Weer later de webcambeelden beken en daarop was die avond nauwelijks iets te zien. Maar die webcam bewaard denk ik eens per uur een foto en dan moet het net aanwezig zijn.

Je kan op een foto soms veel meer zien dan met het blote oog. Ik had eerst thuis in het donker mijn camera getest en ik zag ineens veel meer sterren dan ik ooit had gezien vanuit mijn achtertuin. Hieronder dezelfde foto wat helderder zodat je het op een donkerder scherm beter ziet. De schaduw van de volle maan kan je links van de camper zien. Bij daglicht zie ik die nauwelijks op de bovenste foto, maar wel realistisch op de onderste foto. Je ziet dan de sterren nu ook beter.

DSC02784 (2) (Aangepast).jpg
DSC02784 (2) (Aangepast).jpg (115.62 KiB) 7564 keer bekeken
Bijlagen
DSC02781 - kopie (Aangepast).jpg
DSC02781 - kopie (Aangepast).jpg (161.34 KiB) 7557 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Noorderlicht



Bericht door Jan en Simonne »

Met het blote oog hebben we niets anders gezien dan een vage witte nevel.
De sluitertijd hier was 30 seconden.
De bovenhoek van de camper is nog net zichtbaar.
We zullen gewoon nog een keer terug moeten... :D
Maar het is me nu duidelijk, dat de camera meer ziet dan het oog.

Afbeelding
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Noorderlicht



Bericht door PaulBng »


jan- schreef:Ik weet niet hoe makkelijk je het vanuit je camperraam kan ontdekken.
Dat gaat niet lukken. Want we zitten op een postboot.
Kan ook, hè Afbeelding



Paul

Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Noorderlicht



Bericht door jan- »

Zou er dan geen poollicht alarm gegeven worden? Of hoeven ze op een boot tegenwoordig niet meer op de uitkijk te staan?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Noorderlicht



Bericht door rijschoollucassen »

Zet je iso waarde ergens rond de 1600, diafragma helemaal open. Ruisonderdrukking uitzetten, anders sta je na elke foto nog eenzelfde sluitertijd te wachten. Autofocus ook uitschakelen. Werk vanaf statief, maar draadontspanner is niet nodig. Dat is maar een fractie van de hele sluitertijd. Gebruik een lichtpuntje in de verte om scherp te stellen.

Misschien wist je dit al, maar er lezen meer mensen mee.

Succes, Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Noorderlicht



Bericht door PaulBng »

Ik heb daar geen verstand van. De wederhelft wel, geloof ik.

Ik ga het aanschouwen en maak indien mogelijk foto's met m'n mobi. Die is best wel ok.


Paul
Plaats reactie