Wel of geen voortent op wintersport?

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wel of geen voortent op wintersport?



Bericht door Aloys »

Als "ervaren wintercamperaars" gebruiken wij géén tent aan onze buscamper met grote schuifdeur.
Ook geen isolatiedekens, want dan zit je binnen in het donker... Onze Webasto dieselkachel (3,8kW en zuinig) houdt ons lekker warm en neemt daarvoor circa 1 liter diesel/dag, als we niet rijden. In extreme gevallen iets meer.

Afbeelding

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Wel of geen voortent op wintersport?



Bericht door jepebe »

Als enigszins ervaren wintersportcamperaar (drie x skivakantie) kies ik voor het volgende:

Een dieselkachel! Eindeloos gemak dat je je brandstof overal kunt tanken en veel bij je hebt.

Een isolerende mat, die je overdag grotendeels kunt openklappen aan de buitenkant. Dit brengtin ieder geval bij mijn alkoofcamper een hoop comfort.

Geen tent. Onder een van de bedden heb ik een garage. Daarin ligt een zeil. Ik heb een borstel van € 5 waarmee ik skis van sneeuw ontdoe na elke dag. Daarna even een vaatdoekje erover en dan op dat zeil in de garage.

Het hangt er denk ik een beetje van af hoe je de vakantie doorbrengt: Wij 'hoppen' in een weekje langs twee of drie skigebieden, camperen onderaan de gondel op de parkeerplaats en zijn na een of twee nachtjes weer weg. Ik zoek in Park4night plekjes waar dit mag of gedoogd wordt, en anders bel ik zo'n liftstation op om het te vragen. (Zweisimmen, Lenk, Gstaad, Pila, Hintertux, dit jaar willen we naar Via Lattea en Hirmentaz) Dan ga je geen tent gebruiken.

Ik kan me echter goed voorstellen als je een week op een plek blijft op een camping dat het wel comfortabel is om in zo'n tent skis en ander spul neer te zetten.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
pauldev
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 7:47

Re: Wel of geen voortent op wintersport?



Bericht door pauldev »

Ook onze vraag dit, dank voor de reacties!

Wij hebben de keuze gemaakt wel een wintertent te gaan gebruiken maar lopen er tegenaan dat we 2e hands (liefst) maar ook nieuw niet makkelijk een tentje kunnen vinden. Hoogte van onderkant luifel is 2.60 en deur zit op 2.40 (Hymer integraal B524SL uit 2013). Het valt me op foto's op dat veel 'flappen' van tentjes maar net de grond raken. Staan deze relatief hoog en is dat de oplossing of gewoon beter zoeken? Benieuwd naar jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wel of geen voortent op wintersport?



Bericht door Bob Diesel »

Camper en voortent
Gewoon een niet fijne combi
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wel of geen voortent op wintersport?



Bericht door Aloys »

Vind ik ook Bob.
jepebe schreef:
zo 13 nov 2022, 10:04
Ik kan me echter goed voorstellen als je een week op een plek blijft op een camping dat het wel comfortabel is om in zo'n tent skis en ander spul neer te zetten.
Ski's hebben het niet zo snel koud :D dus die schuif ik gewoon ónder de camper. Ook hebben wintersportcampings vaak wel een verwarmde ruimte bij het toiletgebouw waar je je ski's, skischoenen en dergelijke kunt achterlaten na het skiën.

Tip!
Voor wie voor het eerst naar op wintersport gaat met de camper: wanneer het overdag een béétje dooit maar 's nachts vriest, let dan op je stroomkabel. Overdag zakt ie wat weg in de dooiende sneeuw, 's nacht vriest ie weer vast. Na twee weken moet je die kabel met een bijl uit het ijs gaan hakken! Of je haalt aan één kant de stekker eraf en trekt de kabel dan vanaf de andere kant onder het ijs door...
Zélf meegemaakt, de eerste keer! :D
Hetzelfde probleem wanneer er elke dag een beetje sneeuw bijkomt. Haal die kabel geregeld weer naar boven, zodat ie zichtbaar blijft!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Wel of geen voortent wintersport



Bericht door henk en lila »

Beroepsreiziger schreef:
za 12 nov 2022, 22:41
Zodra de deur opengaat is gelijk de warmte weg.
Even nuanceren: Zodra de deur open gaat is de warme lucht gelijk weg, maar lucht opwarmen kost erg weinig calorieën hoor. En de massa in het interieur houdt zijn warmte.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Wel of geen voortent op wintersport?



Bericht door linus »

Ski's hebben het niet zo snel koud :D dus die schuif ik gewoon ónder de camper.
Dat deed ik ook een keer in "La Bresse" Vogezen op een camping aan de skilift.
3 paar redelijk oude skies onder de camper gelegd....s'ochtends waren ze weg 🥴😕😭
Dus we moesten toen noodgedwongen moderne nieuwe ski's huren: nog nooit zo goed geskied 😃 was blij dat die oude skies weg waren 😄

Voor wat betreft die voortenten zie ik alleen nadelen maar dat moet iedereen zelf weten.
Beroepsreiziger

Re: Wel of geen voortent wintersport



Bericht door Beroepsreiziger »

henk en lila schreef:
zo 13 nov 2022, 17:03
Beroepsreiziger schreef:
za 12 nov 2022, 22:41
Zodra de deur opengaat is gelijk de warmte weg.
Even nuanceren: Zodra de deur open gaat is de warme lucht gelijk weg, maar lucht opwarmen kost erg weinig calorieën hoor. En de massa in het interieur houdt zijn warmte.
Klopt, maar zoals je op de foto van Aloys kan zien.
Waar je dan toch je kleren binnen moet uitdoen, en als het sneeuwt, je dan al dat vocht binnen krijgt.

Daarom zou ik een tent nemen. (Mijn mening he.)
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wel of geen voortent op wintersport?



Bericht door rob2 »

Als ervaren wintersport-camperaars; wij hebben zo’n tentje nooit gemist. Het ligt er denk ik ook
aan of je met z’n tweeën bent of met een heel gezin. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat je wat
meer ruimte wilt voor al die grote ski schoenen, jassen en sneeuwlaarzen.
De ski’s gaan bij ons in de ‘garage’ van de camper.
De skischoenen onder het dashboard (zijn ze niet zo koud :wink: )
En de deur af en toe open, goed ventileren is heel belangrijk in de winter!

En als laatste, dat gehannes met zo’n tentje…..
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Wel of geen voortent op wintersport?



Bericht door Jazp »

Zelfs met 3 kinderen en een hond doen wij het liever zonder tent. Aan de reacties is duidelijk te zien dat het op beide manieren kan. Dan rest de vraag; neem je er voor de zekerheid gelijk eentje mee of ga je eerst ervaren of je hem mist.
Mijn voorkeur is het laatste (want anders kan je wel heel veel dingen voor de zekerheid meenemen), maar dat hangt af van je persoonlijkheid denk ik :)
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Beroepsreiziger

Re: Wel of geen voortent op wintersport?



Bericht door Beroepsreiziger »

Ik zelf ben meer van het andere.
Bij me, maar niet nodig gehad, nou dan viel het mee.

Andersom is het dan, had ik het maar.....Tegenvaller.

En dat een beetje bij alles in het leven.
arjanzevenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 21:03

Re: Wel of geen voortent op wintersport?



Bericht door arjanzevenaar »

Als je ergens een seizoensplek heb dan is een tent prima maar ga je maar 1 weekje dan is een tent overbodig, het neerzetten en opruimen kost dan teveel tijd en hoe pak je zoiets daarna weer droog in? Daarnaast op wintercampings heb je droogruimtes voor je ski's en kleding. Ik persoonlijk zie geen meerwaarde van een voortent tenzij je een seizoensplek heb.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Wel of geen voortent op wintersport?



Bericht door jurgenc »

Jazp schreef:
wo 16 nov 2022, 9:46
Zelfs met 3 kinderen en een hond doen wij het liever zonder tent. Aan de reacties is duidelijk te zien dat het op beide manieren kan. Dan rest de vraag; neem je er voor de zekerheid gelijk eentje mee of ga je eerst ervaren of je hem mist.
Mijn voorkeur is het laatste (want anders kan je wel heel veel dingen voor de zekerheid meenemen), maar dat hangt af van je persoonlijkheid denk ik :)
Zo'n voortent neemt toch wel wat plek in. Als je niet zeker bent dat je hem opzet, kan je hem beter thuis laten. Zonde van het gewicht en de ruimte.
H20
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Wel of geen voortent op wintersport?



Bericht door jurgenc »

arjanzevenaar schreef:
za 17 dec 2022, 23:56
Als je ergens een seizoensplek heb dan is een tent prima maar ga je maar 1 weekje dan is een tent overbodig, het neerzetten en opruimen kost dan teveel tijd en hoe pak je zoiets daarna weer droog in? Daarnaast op wintercampings heb je droogruimtes voor je ski's en kleding. Ik persoonlijk zie geen meerwaarde van een voortent tenzij je een seizoensplek heb.
Opzetten kost een beetje tijd, maar niet zo heel veel. Tijdens de wintersport vinden we het zelf wel gemakkelijk, ondanks het feit dat we de skis, snowboards en de bijhorende schoenen in de droogruimte laten. De jassen, helmen, natte handdoeken, crocs ... laten we gewoon in de tent. Hoogstens halen we een deel van die spullen binnen als we gaan slapen. Maar een afdak voor de camper is wel handig.
(Hadden eerst een tent met tentstokken, wat een gedoe. Nu met de oplaasbare tent, vind ik het niet erg.)
Wat de ene essentieel of handig vindt, kan voor een ander overbodig zijn.
H20
Plaats reactie