Verwarming thuis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Verwarming thuis



Bericht door tobe1966 »

Ben benieuwd of het duurder is om te stoken met de radiatoren boven open of dicht?

Situatie is thermostaat zit in de woonkamer en ketel op zolder.

Als ik de thermostaat instel op 19 graden gaan we stoken. Het warme water gaat via de leidingen van boven naar beneden en als de thermostaat merkt dat het in de woonkamer 19 graden is stoppen we met stoken.

Maakt het nou verschil of ik de radiatoren boven open of dicht zet, is de woonkamer temperatuur eerder bereikt met de radiatoren boven dicht ?
Het warme water moet toch langs de leidingen van boven naar beneden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verwarming huis



Bericht door Kroppie »

als de radiatoren boven open staan is de te verwarmen ruimte en dus de totale warmte vraag groter, of dat invloed heeft op vertragen van de snelheid waarmee de huiskamer beneden op temperatuur komt is afhankelijk van de capaciteit van de ketel en de radiatoren in de huiskamer, het duidelijkst word dat door het gewoon te proberen, er zijn (voor mij) teveel factoren waar e.e.a. van afhangt om hier een juist antwoord op te kunnen geven.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Verwarming huis



Bericht door tobe1966 »

Duidelijk en mooi antwoord. Ik ga het eens testen. Ja zelfs de buitentemperatuur is van invloed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verwarming huis



Bericht door AadenAnke »

1 ding is zeker met de radiatoren open moet je een grotere hoeveelheid water verwarmen en dat kost energie

Gr Aad
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Verwarming huis



Bericht door tranny »

Hier ongeveer dezelfde situatie, dus ook de ketel op zolder en de thermostaat in de woonkamer.
Onze ketel heeft ruim voldoende capaciteit, dus qua opwarmen in tijd zit er zo goed als geen verschil in met of zonder het opwarmen van de bovenetage en zolder... maar qua gasverbruik zit er echter wel een aanmerkelijk verschil in, afhankelijk van hoe het stookseizoen verloopt is dit bij ons toch ca. 10% op het totale jaarlijkse gasverbruik. (nb: ik kook ook op gas)
Ik heb de standleidingen tussen zolder en woonkamer dik geïsoleerd, en alle radiatoren op de bovenetage en zolder voorzien van thermostaatkranen met een vorstbeveiliging op ca. 5 graden waar ze in het stookseizoen dus ook ongeveer continu op staan.
Een paar keer per jaar gaan ze in het stookseizoen even een uurtje open om de thermostaatkranen gangbaar te houden, want ik heb de ervaring dat die thermostaatkranen anders na een jaartje of 2 niet gebruiken ook niet meer na behoren blijven functioneren.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verwarming huis



Bericht door Kroppie »

omdat ik (zonne)elektrisch verwarm met infrarood vloerverwarming en panelen , gebruik ik geen gas, in mijn huurhuis zit een 3 jaar oude (gas)cv installatie, die word dus niet gebruikt, om bevriezen in niet verwarmde ruimtes tegen te gaan, heb ik antivries in de installatie bij gemengd, zo vriest er tot -20 niets stuk
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verwarming huis



Bericht door AadenAnke »

Met thermostaat kranen is het verstandig om het naald afsluitertje gangbaar te houden. Ik zelf doe dat eens in de 3 maanden ongeveer ff de thermostaatkop er af en dan het naadje een paar keer volledig indrukken. Kijk dan gelijk ff of er geen vocht spoor bij het naaldje zichtbaar is het O ringetje wil weleens wat gaan lekken

Gr Aad
Beroepsreiziger

Re: Verwarming huis



Bericht door Beroepsreiziger »

tobe1966 schreef:
zo 06 nov 2022, 15:03
Ben benieuwd of het duurder is om te stoken met de radiatoren boven open of dicht?
Warme lucht stijgt omhoog!
Als je boven niet stookt, komt de warmte van benenden!

Stel het is boven 22c en beneden 20c.
Je wil het beneden 21c hebben. Kost dat dan veel energie?

Nu andersom. Het is boven 18c. Beneden 20c.
Je wil dat naar 21c hebben. Kost dat dan veel energie?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verwarming huis



Bericht door Mickel Moen »

Hier is heel veel over te vertellen. Wat effect heeft is erg afhankelijk van jouw situatie.

Één ding is zeker, zoals Aad al zegt, hoe meer water je verwarmt, hoe meer energie dat kost. En ook hoe heter dat water verwarmd wordt, hoe meer energie dat kost.

Een aantal mogelijkheden.

Waterzijdig inregelen. Simpel gezegd is dit het inregelen van iedere radiator met de (voet)ventielen op de doorstroom. Theorie erachter is, dat een radiator dicht bij de ketel snel op temperatuur is, terwijl dit bij de radiator het verst van de ketel langer duurt. Om de laatste ruimte warm te krijgen, moet de installatie extra hard werken. Terwijl de eerste ruimte wellicht veel te warm wordt. Dit kost extra energie. Door de laatste vol open te zetten en de eerste te knijpen krijg je een betere balans. Zo kun je iedere radiator afstemmen op een optimale doorstroom. Het effect is het grootst bij grote installaties, zoals een school. Heb je een groot huis, is het de moeite hier eens naar te kijken.

Met thermostatische kranen krijg je een regeling die hierbij in de buurt komt. De thermostaatkranen in de eerste ruimte zullen eerder bijregelen.

Meest optimaal is het als de meest gebruikte ruimtes de ketel afzonderlijk kunnen aansturen.

Sinds een paar jaar heb ik Tado https://www.tado.com/nl-nl Basis is, dat je de manuele knoppen op de thermostaatventielen in frequent gebruikte ruimtes vervangt door een digitale knop. Er zijn genoeg vergelijkbare systemen.

Zo’n systeem is het meest effectief, als je meerdere ruimtes hebt die frequent gebruikt worden, met een verschillende gebruiksprofiel.

Ik kan dat het best duidelijk maken aan de hand van mijn situatie.

Wij hebben een dertiger jaren woning met een kamer en-suite en een afzonderlijke keuken, waar we een woonkeuken van gemaakt hebben, door deze uit te bouwen.

We hebben op alle radiatoren theromostaatkranen. Nu de kinderen het huis uit zijn, worden 3 van de 4 slaapkamers incidenteel gebruikt. Het gebruik van de kamers beneden is divers. Zo wordt de keuken alleen overdag gebruikt. De voorkamer van de kamer en-suite gebruiken we ook wisselend. Door de schuifdeuren te sluiten, hoeven we deze in de winter minder te verwarmen. De achterkamer wordt het meest gebruikt.

Nu hing in de oude situatie juist de kamerthermostaat in de voorkamer. Wilde je dus ergens in het huis warmte, dan moest die kamer altijd verwarmd worden.

Om technische redenen, heb ik de Tado hoofdregeling (een beetje vergelijkbaar met een kamerthermostaat) verplaatst naar de keuken. Deze kan overigens in principe overal hangen. Dus ook in een ruimte die je nauwelijks gebruikt. De clou is namelijk dat iedere Tadoknop de ketel afzonderlijk kan aansturen. Zo kun je voor iedere ruimte afzonderlijk een klok- en temperatuur programma instellen. Zo wordt de keuken alleen verwarmd op de tijden dat we deze gebruiken en op een temperatuur die dan nodig is.

Aangezien je alles kunt regelen middels een app op je telefoon of tablet, kun je ook makkelijk weer op die programma’s ingrijpen. Eerder of later starten of stoppen dus, of een tijdelijk hogere of lagere temperatuur. Bovendien kun je alles van afstand aansturen. Gaan we een dag of meerdere dagen weg, schakel ik alles uit in de app. Gaan we weer naar huis, activeer ik het systeem onderweg.

Tot slot. Vaak heeft de installateur een ketel op een hoge temperatuur gezet. Een hogere keteltemperatuur zorgt ervoor, dat ook de kamers het verst van de ketel snel verwarmd worden. Door bovenstaande ingrepen, kun je de keteltemperatuur aanzienlijk omlaag brengen. Dit kost minder energie, maar ook voor een verwarming die meer in balans is. Een lagere temperatuur van het water zorgt ook voor minder verliezen onderweg.

Zo kun je er voor zorgen, dat geen enkele ruimte onnodig verwarmd wordt. Het heeft ons een aanzienlijke besparing opgeleverd.

Het laatste waar ik nu mee bezig ben, is de luchtvochtigheid in balans brengen. Tado geeft namelijk ook van iedere ruimte de luchtvochtigheid aan. Het kost meer energie om vochtige lucht te verwarmen. Bovendien heb je de neiging om bij vochtige lucht de verwarming hoger te zetten. Meest ideaal is een luchtvochtigheid tussen de 40en 60%.

Ik kwam er door Tado achter, dat de luchtvochtigheid in ons huis te hoog was. Ik heb een ontvochtiger gekocht en ben nu bezig dit beter te krijgen. Aangevuld met gerichter ventileren.(Behalve de afzuigkap en een ventilator in het toilet, hebben wij geen mechanische ventilatie)
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 07 nov 2022, 9:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verwarming huis



Bericht door AadenAnke »

Dan is het natuurlijk ook nog de vraag hoe modern is je installatie bij een kennis van een kennis zit een zogenoemde 1 pijp installatie de retour van radiator 1 is de aanvoer van radiator 2 nog zo’n ouderwetse installatie dus de helft ven de leidingen zit gelast en de rest gefit zelfs nog met linkse/rechtsdraad sokken en van die conische union koppelingen.
Ja Aad gaat komende zomer een nieuwe CV installatie aanleggen :shh: alleen moet je jezelf wel afvragen of je niet 1000den euro’s uitgeeft om er 100 te besparen. Begin daarbij om uit te zoeken of je installatie geschikt is voor een eventuele hybride pomp

Gr Aad
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verwarming huis



Bericht door Bob47 »

Kroppie schreef:
zo 06 nov 2022, 19:00
omdat ik (zonne)elektrisch verwarm met infrarood vloerverwarming en panelen , gebruik ik geen gas, in mijn huurhuis zit een 3 jaar oude (gas)cv installatie, die word dus niet gebruikt, om bevriezen in niet verwarmde ruimtes tegen te gaan, heb ik antivries in de installatie bij gemengd, zo vriest er tot -20 niets stuk

Jos.... elke moderne ketel (dus zeker die van jouw) heeft een anti vorst beveiliging.
Dus als je niet de pomp uitzet (uit bezuiniging bv) zorgt de cv ketel dat bij 3 graden de ketel even aanslaat (als je ketel niet uitgezet hebt ( bv uit bezuiniging :P ))
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verwarming huis



Bericht door AadenAnke »

Ik denk dat Jos al van het gas af is en geen vastrecht meer betaald :lol:

Gr Aad
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Verwarming huis



Bericht door WimZ »

Er zijn dingen die lijken te besparen maar soms pakken ze toch anders uit.
Als je boven niet verwarmt zal dat best wat besparen maar er zal ook meer warmte beneden nodig zijn omdat warmte stijgt en bijvoorbeeld het plafond zal meer warmte naar boven transporteren omdat het verschil in temperatuur onder en boven plafond hoger wordt.
Ook een tado systeem werkt soms waarschijnlijk vreemd juist omdat de kamers apart de ketel aansturen. De ketel kan dus veel langer branden omdat de kamers om beurten warmte vragen en de ketel aanzetten. Hij zal ook wel iets korter branden natuurlijk voor 1 kamer dan 5 tegelijkertijd.
Het tado systeem claimt volgens een rapport 31% besparing maar als je dat rapport leest gaat het over het automatisch uitzetten van de ketel als je niet thuis bent (via gps locatie). Maar als je dus zelf altijd de verwarming uitzet bij weggaan en weer aanzet bij thuiskomen dan bespaar je met automatisch uitvoeren van die handeling niets.
Ook een punt is de de verwarming laag zetten als je een weekend weg gaat. De besparing valt heel erg tegen. Al meerdere keren in de winter bekeken. Als de temperatuur buiten onder de 5 graden is bespaar je eigenlijk niets meer.
Wij gingen vrijdag 12 uur weg en maandag 12 uur weer terug. Thermostaat op 14 voor het weekend. Vrijdag iets minder gasverbruik, zaterdag bijna niets, zondag al weer wat om blijkbaar de 14 graden vast te houden en dan maandag weer opwarmen naar 20 graden kost zoveel gas dat de besparing van vrijdag, zaterdag en zondag weer helemaal teniet gedaan werd. Dus had net zo goed het programma van 20 graden op zaterdag en zondag overdag kunnen laten staan. Alles in huis is tenslotte afgekoeld naar 14 graden en alles moet weer opgewarmd worden.
Hieronder gasverbruik van die week
Screenshot.jpg
Screenshot.jpg (10.79 KiB) 1340 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verwarming huis



Bericht door Mickel Moen »

Wim, ik denk dat je helemaal gelijk hebt, behalve……

Waar ik mijn verhaal mee begon, is dat iedere situatie weer anders is. Type woning, locatie, isolatie, verwarmingsinstallatie, al dan niet modulerend, welke ruimtes je al dan niet wilt verwarmen.

Kortom, de ingrepen in mijn situatie hoeven niet voor jou te gelden.

Wat de besparing die fabrikanten opgeven betreft, ben ik het helemaal met je eens, dat je dit met een korreltje zout moet nemen. Vaak te rooskleurig. Dat wil niet zeggen dat het niet werkt.

Maar ook het grafiekje wat jezelf levert zegt alleen iets over jouw situatie op een specifiek moment. Ook daar kun je geen algemene conclusies uit trekken.
CC7D432C-610C-47B5-856F-39A2B9C5D2BF.jpeg
CC7D432C-610C-47B5-856F-39A2B9C5D2BF.jpeg (62.77 KiB) 1306 keer bekeken
Bovenstaand een grafiekje van mij van oktober dit jaar. Wat zegt het? Dat we een weekje weg geweest zijn.

Of een bepaalde maatregel zoden aan de dijk zet is dus ook geheel situatie afhankelijk.

Voor zoiets als Tado heb ik dat ook aangegeven. Verwarm je hoofdzakelijk één ruimte, heeft het geen zin. Heb je een wisselend gebruik van meerdere ruimtes, kan het wel eens interessant zijn. Ik ben er in ieder geval blij mee. Ook in comfort, omdat je nauwkeuriger en directer kunt regelen. De investering is relatief gering.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 07 nov 2022, 11:26, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie