Verwarming thuis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verwarming huis



Bericht door AadenAnke »

Hier heb je helemaal gelijk in Geert. Besparen en comfort gaan niet echt samen in de meeste gevallen :lol: isolatie is in het hele verhaal het toverwoord niet alleen binnen/buiten maar ook per ruimte en verdieping onderling de massa van een betonnen verdiepingsvloer opwarmen kost een bak energie een isolatie laag doet wonderen in het comfort maar heeft alleen een vertragende werking

Gr Aad
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Verwarming huis



Bericht door metatoon »

Als ik de laatste grafiek zie staan, valt me dus op dat ik me gelukkig mag prijzen met het huis dat ik bewoon.
Veel glas op het zuiden .

Mijn c.v heeft in het getoonde tijdsbestek van laatste grafiek nog niet eens aan gehoeven.
(Afgelopen zaterdag even een half uurtje om terug te komen op 20 graden .
Maar iets over de cv .
Bezit 7 radiotoren .
5 daarvan staan continu dicht .
Gewone open dicht kranen .
Heb door een monteur de ketel daarop laten afstellen .
Bijzaakje, gasklep vervangen liet een te hoog percentage gas door.
Dit na opmerking over 100 kuub hoger gebruik tegen over de oude ketel .

Op het moment zit ik nog behoorlijk goed in kuubs .
Zal op ongeveer 550 kuub uitkomen..Eind deze maand mag ik de eindafrekening ontvangen .
Binnenkort gaat er ook nog inductie gekookt worden ,
Gr, Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verwarming huis



Bericht door AadenAnke »

Lekker hè hier dito ramen op het zuiden met veel +++glas en rolluiken er voor die dicht gaan als het donker wordt. Kachel nog niet aan gehad eh sorry 2 keer een uurtje een elektrische kacheltje 1500watt het is nu 20,4 graden Celsius vanmorgen toen ik mijn bed uitkwam 18.1 super geïsoleerd huis uit het jaar 2000 we hebben nu nog 1600+ kilowatt overproductie tot 1 mei en vanaf mei net iets van 40kub gas gebruikt. Dat prijsplafond is prima maar die 190€ permaand is beter :lol:

Gr Aad
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Verwarming huis



Bericht door metatoon »

Aad .. :-B

Ook hier rolluiken .
En na het schijnt ben ik verplicht een k.w per jaar op de eind af rekening te moeten hebben .
Anders was dat ook nul geweest .
Zijn we de bofkonten van de dag?

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Verwarming huis



Bericht door Camperic »

Een voorgespiegelde besparing is zelden haalbaar.
Bij ons staat de thermostaat altijd al op 19°C overdag en 15°C 's nachts en douchen we niet langer dan 5 minuten. Die tv-spot is dus leuk, maar levert ons geen besparing op :wink:

Mickel Moen schreef:
ma 07 nov 2022, 7:58
Sinds een paar jaar heb ik Tado https://www.tado.com/nl-nl Basis is, dat je de manuele knoppen op de thermostaatventielen in frequent gebruikte ruimtes vervangt door een digitale knop. Er zijn genoeg vergelijkbare systemen.

Zo’n systeem is het meest effectief, als je meerdere ruimtes hebt die frequent gebruikt worden, met een verschillende gebruiksprofiel.
Wij hebben ook een Tado thermostaat, maar aangezien we hoofdzakelijk één ruimte verwarmen (woonkamer met open keuken) geen Tado radiatorknoppen. Dat zou voor de badkamer nog kunnen, maar de normale thermostaatknop die op alle radiatoren zit voldoet ook daar nog goed.
Mickel Moen schreef:
ma 07 nov 2022, 7:58
Aangezien je alles kunt regelen middels een app op je telefoon of tablet, kun je ook makkelijk weer op die programma’s ingrijpen. Eerder of later starten of stoppen dus, of een tijdelijk hogere of lagere temperatuur. Bovendien kun je alles van afstand aansturen. Gaan we een dag of meerdere dagen weg, schakel ik alles uit in de app. Gaan we weer naar huis, activeer ik het systeem onderweg.
Handig is inderdaad de geolocatie functie, zodat je daar niet meer aan hoeft te denken. Dan moet dat echter wel op alle telefoons van alle gezinsleden werken. Op iPhones van mijn vrouw en mij probleemloos, op de Android van mijn zoon vaak niet (locatie toestemming voor de app staat op uiteraard op "altijd"). Via de app kun je inderdaad ook alles uitschakelen, maar ik mis wel een "vakantiestand" waarmee je alleen de verwarming op een vaste lage waarde in kunt stellen. Nu is het altijd de alles uit, dus ook warm water. Dat is niet handig als een kind thuis blijft die voornamelijk op zolder leeft, maar wel wil kunnen douchen :wink:
Er is een work around, maar vreemd dat die nodig is.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verwarming huis



Bericht door Mickel Moen »

Wat het laatste betreft van de zoon.

Dan zou ik dus bij hem zeker een Tado thermostaatknop installeren. Kan bij hem de verwarming aan + heet water en de rest kan dan uit.

Die geolocatie gebruik ik dus niet geautomatiseerd. Afwezigheid regel ik handmatig op de app. Wel gaat er zodra ik een km van huis ben een piepje op mijn telefoon.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 07 nov 2022, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verwarming huis



Bericht door Mickel Moen »

metatoon schreef:
ma 07 nov 2022, 13:06
Als ik de laatste grafiek zie staan, valt me dus op dat ik me gelukkig mag prijzen met het huis dat ik bewoon.
Ik vind het knap van je dat je deze conclusie trekt. Je kunt uit die grafiek in het geheel geen waardes in gasverbruik lezen. Hoogstens een verschil in dagen.

Het kan 100m3 zijn 50m3, maar ook alleen het verbruik in warm water en koken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Verwarming huis



Bericht door metatoon »

Michel

Misverstand ,ik doelde op wimz.
Dus op zijn grafiek.
Deze geeft me het idee dat de verwarming al in gebruik is geweest.
Vandaar.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Verwarming huis



Bericht door WimZ »

Die grafiek en ervaring was van de vorige winter. De temperatuur was ook onder de 5 graden buiten zoals ik al schreef.
Die winter hield ik het voor het eerst goed bij en bij een paar weekenden weg was hetzelfde resultaat te zien dat het verbruik op de maandag de besparing teniet deed.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verwarming huis



Bericht door Mickel Moen »

Ja en dat zal in jouw situatie zeker gelden.
Je kunt er echter geen algemene conclusies aan verbinden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Verwarming huis



Bericht door hermanusb »

Met ons energie en gas verbruik steek ik geen energie in kijken wat en waar ik kan besparen.

Wel hebben we een groot overschot op de zonnepanelen dus we overwegen airco’s die ook kunnen verwarmen zodat we in de winter eerst ons overschot Kwh’s kunnen verbruiken.

We hebben net vanavond de cv aangezet om te kijken hoeveel gas we verbruiken als we de cv gaan gebruiken.
Het is hier 19 graden (door de zon die het nodige aan opwarming doet )
Maar heb de cv op 20 gezet.
We hebben dit jaar 400 kuub gebruikt en we moeten nog 5 weken.
We betalen 40 euro per maand en krijgen ca 900 euro terug.
En nog 2 keer 190 euro.

Om van 480 kuub naar 400 te gaan moeten we heel erg ons best gaan doen, en dat willen we niet.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verwarming huis



Bericht door AadenAnke »

Als de grote en simpele klappen in het bezuinigen zijn gemaakt wordt het steeds moeilijker/kostbaarder om nog meer te bezuinigen of je dat dan nog moet willen?

Gr Aad
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Verwarming huis



Bericht door metatoon »

Tja .

We gaan het zien een en ander zal toch samen vallen met de ontwikkelingen wat de gas prijs betreft.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Verwarming huis



Bericht door hermanusb »

Wij willen het niet.
Tja, als het gas 20 euro per kuub gaat kosten dan moeten we wel wat gaan doen.

Maar met 40 euro pm aan energie kosten die we ook nog terug krijgen is de motivatie om nog meer te doen gewoon ver te zoeken.
Plaats reactie