Verwarming thuis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
gebruikersnaam
Berichten: 80
Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
Locatie: Twente

Re: Verwarming huis



Bericht door gebruikersnaam »

Helemaal eens Mickel met dat lange verhaal van je van vandaag 07:58.
Ik heb ook geleerd van dat piepje, ga ik bij onze tado opzoeken.

Bij ons wordt na januari 2022 overdag alleen de keuken verwarmd. 's Avonds tussen 18:00 en 22:30 ook de woonkamer.
Besparing over heel 2022 tov 2021 25%
Besparing vanaf 1 februari 2022 tov zelfde periode vorig jaar 30%
Verschil is dat we pas in januari doorkregen dat het gas van 85 cent naar 250 cent per kuub was gegaan.
Contract afgelopen.
Dat was een heftige schok.
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verwarming huis



Bericht door Mickel Moen »

Die schok heb ik nog niet mee te maken. Ik heb vorig jaar de laatste dag van september het contract met 3 jaar kunnen. Verlengen. Dus tegen de prijzen van begin september 2021. Tegen mijn gewoonte in, want ik stapte ieder jaar over. Pas in december 2024 zijn we aan een nieuw contract toe.

Maar goed. Het is wel een huis uit de jaren dertig, dus ondanks een aantal isolerende maatregelen, niet het meest energiezuinig. Nog even over Tado. Wat ik nog niet echt genoemd heb, maar wat wel een factor is, is dat je je veel bewuster wordt van je verbruik. Daaraan gerelateerd de eenvoud om aan de knoppen te draaien. Gewoon op je telefoon of op de iPad. Zonder comfort verlies proberen optimaal te stoken.

Halverwege 2021 zijn we met pensioen gegaan. We zijn dus meer thuis, maar ik ben ook nog bewuster op het stookgedrag gaan ingrijpen. Ter illustratie dit grafiekje:
5CE578AF-C3AB-4FB9-BF60-BE9860CD019C.jpeg
5CE578AF-C3AB-4FB9-BF60-BE9860CD019C.jpeg (34.43 KiB) 1044 keer bekeken
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2419
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Verwarming huis



Bericht door pepon »

IMG_1040.JPG
IMG_1040.JPG (135.2 KiB) 1026 keer bekeken
Wij hebben boven en beneden een thermostaat geïnstalleerd.
Deze sturen elk apart twee elektrische kleppen aan, links onder op de foto.

In die kleppen zitten contacten die de brander van de CV weer aansturen.

Boven staat altijd op 10 graden als er niet gewoond wordt.

Beneden naar behoefte.

Groet, Ron.
Laatst gewijzigd door pepon op ma 07 nov 2022, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verwarming huis



Bericht door kampo »

Hier ook met Tado. Zonder de e-thermostaten op de radiatoren.
Wordt gebruikt met geolocatie op de smartphone.
Afwezig 16°C , aanwezig 20°C
In de slaap kamers en gang staan de thermostaten bijna altijd dicht.

Gasprijs nog vast aan de oude prijs tot 30 november 2022.
Vanaf dan worden de oude prijzen voor 1 jaar verhoogd met factor 3,3
Groeten Kampo
gebruikersnaam
Berichten: 80
Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
Locatie: Twente

Re: Verwarming huis



Bericht door gebruikersnaam »

Het laten monteren van radiatorkranen waarmee je waterzijdig kunt inregelen kan ik aanbevelen.
Als er gestookt wordt zijn bij ons nu meestal de radiatoren onderaan koel tot handwarm en boven heet.
Alleen bij opwarmen van een koele naar een behaaglijke kamer worden ze van boven tot onder heet.

Ik kan me daarbij voorstellen dat het zeg maar half verwarmen energie uitspaart ten opzichte van een volledig warme radiator.

De resultaten zien we bij de eindafrekening.
Ik hou alles bij met mindergas.nl en de raspberrypi vult de gegevens op mindergas dagelijks aan.
gasverbruik.jpg
gasverbruik.jpg (21.74 KiB) 1000 keer bekeken
De staven voor januari en februari kloppen niet omdat de raspberry toen even geen zin had in het registreren.
Een zuiniger beleid helpt in ieder geval wel.

Bij mindergas kijk ik meer naar het aantal m3 per gewogen graaddag, dat geeft een zuiverder vergelijking.
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verwarming huis



Bericht door Mickel Moen »

Ik zoom hier even op in.

Ten eerste over wat waterzijdig inregelen is.
Zo werkt waterzijdig inregelen
Het regelen van de waterstroom door de radiator doe je met de instelbare radiatorkraan. Dit doe je via de stelschroef in het binnenwerk. Niet door aan de knop zelf te draaien. Je kunt dit ook doen via de voetventielen onderaan de radiator in de afvoerleiding. Al kan dit wel verstopping veroorzaken als het cv-water vuil is.
Het doel van waterzijdig inregelen is het verminderen van het verschil in temperatuur. Dit geldt voor de temperatuur van het water van de aanvoerleiding naar de radiator en weer terug naar de cv-ketel. In de ideale situatie is de verhouding tussen retourleiding- en aanvoerleidingtemperatuur 0,8. Bijvoorbeeld 60°C aanvoer en 48°C retour (48/60 = 0,8).
Hoe verder je het voetventiel dichtdraait (en je de radiator afknijpt), hoe groter het temperatuurverschil wordt. Dan geeft de radiator minder warmte af in die kamer.
https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel ... -inregelen

Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar het monteren van thermostatische kranen is in de betekenis van het begrip geen waterzijdig inregelen.

Vroeger was het heel normaal dat de hele installatie, dus iedere radiator, door de installateur apart ingeregeld werd. Dat kost tijd en dus een hogere offerte en een hogere factuur. Installateurs zijn met het wijzigen van de techniek er daarom mee gestopt. Met een krachtige pomp en een hoge keteltemperatuur lukt het ook om alle radiatoren voldoende warm te krijgen. Echter dit kost veel energie.

Is er niet waterzijdig ingeregeld, is er dus eigenlijk alleen naregeling. Dit geldt voor vrijwel alle huizen. Met gewone open-dicht kranen, regel je dit door meer of minder dicht te draaien. In deze situatie is het veel lastiger om af te stemmen op de daadwerkelijke warmtevraag. Is dit met een simpele kamerthermostaat, dan bepaalt de temperatuur in de woonkamer, wat er in de rest van het huis gebeurt. Praktijk is, dat een gedeelte van het huis vaak op een temperatuur verwarmt wordt, die niet past bij het actuele gebruik.

Een klokthermostaat brengt hier geen verbetering in.

Wel beter wordt het met thermostaatkranen. Hiermee kun je nauwkeuriger de temperatuur per kamer regelen. Bovendien benader je daarmee het waterzijdig inregelen, maar het is het in de definitie niet. Simpel gezegd, zal de radiator vlak bij de ketel eerder knijpen, terwijl de radiator verder van de ketel langer open blijft staan.

Heb je een modulerende ketel, dan krijg je een nog regelmatiger opwarming wat weer zuiniger is. Een poos is een weersafhankelijke regeling, dus met een buitenvoeler vaak toegepast. Hiermee kan een optimale stooklijn door de ketel gevolgd worden afgestemd op de buitentemperatuur.

Momenteel zijn slimme thermostaten in zwang. Die zijn zelflerend en sturen de ketel aan op basis van de actuele en historische gegevens van de installatie en de gebruikgewoontes. Dat kan goed werken in woonsituaties waarbij voornamelijk één ruimte verwarmd wordt.

Heb je meerdere ruimtes die verschillend gebruikt worden, dan komt een systeem als Tado in aanmerking. Je kunt hiermee alles optimaal automatiseren. Neem je vervolgens hierop zelf weer het heft in handen, dan kun je steeds ingrijpen op die automatisering door actief bij te stellen op de actuele warmtebehoefte.

Wat het Lastig maakt, is dat wat werkt afhankelijk is van veel factoren. Type huis, locatie, mate van isolatie, ketel en installatie, gebruiksgewoontes en behoeftes. Iedere situatie is daarmee weer anders.

Op jouw verhaal terug komend. Jouw beschrijving van het radiatorgedrag puzzelt mij. Grote schommelingen in temperatuur zijn niet wenselijk.

Ten eerste zou ik de installatie regelmatig ontluchten. Ik doe dat zo’n twee keer per jaar. Waarbij dat eigenlijk alleen op zolder, onze slaapkamer, hoeft. Daar staat een radiator van de vloer tot de nok. Als daar lucht in blijft, krijg je dus het effect van een deel wat wel warm wordt en een deel wat koud blijft. De ketel moet dan extra hard werken, om daar wel warmte te krijgen.

Ten tweede zou ik eens kijken naar de keteltemperatuur. Als die hoog staat krijg je een hoge aanvoer temperatuur wat weer voor grotere schommelingen kan zorgen. Staat die op 80 graden, zet deze dan eens op 70 graden of zelfs op 60.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verwarming huis



Bericht door Mickel Moen »

Nog een aanvulling naar aanleiding van een privebericht.

Mocht ik de indruk gewekt hebben, dat waterzijdig inregelen iets simpels is.

Dat is het niet. Bij waterzijdig inregelen moet je in iedere ruimte met thermometers de ruimte en de aanvoertemperatuur per radiator meten. Vervolgens wordt met name met het voetventiel de aanvoer van iedere radiator afzonderlijk ingesteld. Een radiator dicht bij de ketel wordt geknepen, de radiator het verst van de ketel gaat helemaal open. Dit is een tijdrovende procedure. De meeste installateurs beheersen die techniek helemaal niet meer. Het is daarom ook alleen lonend bij grote huizen, en gebouwen, die lastig te verwarmen zijn en energie vreten. Toen de gasprijs nog niet zo hoog was niet zo interessant. Nu wordt waterzijdig inregelen wel weer interessant.

Bij een gemiddelde woning niet heel interessant en ook niet echt nodig. Denk je dat het bij jouw wel uit kan maken, bijvoorbeeld omdat een ruimte ver van de ketel lastig warm te krijgen is, kun je het zelf ook doen. Dan moet je je goed in de materie verdiepen en tijd hebben. De handelingen zelf zijn niet ingewikkeld. Gewoon de ventielen meer of minder openen met een schroevendraaier of inbussleutel. Hoeveel maakt het ingewikkeld en daar hoort dus heel veel meetwerk en de juiste interpretatie van die gegevens bij.

Ik heb geen grote woning en het zelf niet gedaan. Later geplaatste radiatoren bij mij hebben niet eens een voetventiel. In mijn situatie volstaat de regeling met thermostaatventielen. Een gedeelte dus voorzien van een Tado-knop.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op di 08 nov 2022, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verwarming huis



Bericht door Mickel Moen »

Na wat priveberichten heen en weer, moet ik even wat rechtzetten.

Ik heb het bericht van “gebruikersnaam” hierboven niet goed geïnterpreteerd. Te snel conclusies getrokken.
Het laten monteren van radiatorkranen waarmee je waterzijdig kunt inregelen kan ik aanbevelen.
Als er gestookt wordt zijn bij ons nu meestal de radiatoren onderaan koel tot handwarm en boven heet.
Alleen bij opwarmen van een koele naar een behaaglijke kamer worden ze van boven tot onder heet.
Ik was er niet van op de hoogte, dat er nu speciale ventielen zijn, waarmee waterzijdig inregelen eenvoudiger kan. De moderne versie van waterzijdig inregelen dus. Met het plaatsen van die ventielen ben je er echter nog niet. Alsnog zal de installateur of jijzelf tijd en aandacht moeten besteden aan het inregelen.

Van “gebruikersnaam” kreeg ik ook de volgende link:

https://www.gasvrijscheveningen.nl/wate ... inregelen/

Zeer informatief.

Ik had uit zijn bericht ook de opmerkingen over de radiatoren als ongewenst geïnterpreteerd. Ook fout.
Mooi geïllustreerd met het volgende plaatje uit de betreffende link:

Afbeelding

Dat er nu speciale ventielen zijn om waterzijdig inregelen makkelijker te maken is dus nieuw voor mij. Waterzijdig inregelen is een oude techniek die helemaal uitgeraakt was. Zo’n zeventien jaar geleden was ik directeur van een middelgrote basisschool. Daarmee heb ik toen meegedaan aan een pilot waterzijdig inregelen. Het werd toen gedaan door een grote landelijk opererende installateur. De betreffende monteurs gingen op cursus om de techniek weer te leren. De diploma’s werden toen op mijn school uitgereikt. Ik heb daar toentertijd een presentatie over gemaakt, waarmee ik naar andere schoolbesturen ging om er vanuit de onderwijskant iets over te vertellen.

De laatste 10 jaar heb ik op een VO-school in andere functies gewerkt.
Dat was typisch een gebouw met een rappo-klappo installatie. In de winter waren er collega’s die steen en been klaagden omdat hun lokaal niet warm te krijgen was. In andere lokalen was het snikheet en werd er veel gedraaid aan de kranen en werd de temperatuur vooral ook met de ramen geregeld. Ik heb toen wel eens geopperd om het gebouw waterzijdig in te regelen. Hier is toen helaas nooit actie op ondernomen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Verwarming huis



Bericht door metatoon »

Michel.

Zie je laatste tekening.
Ik weet eigenlijk niet beter dat op deze manier van aansluiten ,de retour eigenlijk vaak diagonaal t.o.v van de aanvoer werd gemonteerd.
Dus niet aan de zelfde zijde van aanvoer.

Zomaar een opmerking ,viel me gewoon op.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verwarming huis



Bericht door Mickel Moen »

Klopt. Was mij nog niet opgevallen.

Bij mij thuis zijn de gewone radiatoren diagonaal aangesloten. Een drietal staande “design”radiatoren hebben de aansluitingen aan de onderkant.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Verwarming huis



Bericht door metatoon »

Michel.

Dank voor terugkoppeling.
En niet te vergeten je link.


:cheers:

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Verwarming huis



Bericht door hathi »

Het laatste nieuws … de waterstofketel,voor bewoonde huizen… https://www.installatie.nl/?source=pwa
Laatst gewijzigd door hathi op di 08 nov 2022, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Verwarming huis



Bericht door PE1OPQ Theo »

Groen licht voor waterstof ketel?

Theo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Verwarming huis



Bericht door de Jonckheer »

Standaard wordt de water temperatuur op 80 graden gezet, wat meestal veel te hoog is. Immers, hoe lager de retour temperatuur, hoe hoger het rendement. Mijn HR ketel heb ik op via 60 op 50 graden staan en dat werkt prima, het huis wordt keurig warm op 20 graden. Kijk ik naar anderen zie ik daar veel warmte via de schoorsteen verdwijnen. Kijk ik naar mijn eigen schoorsteen zie ik dat niet. Het is te proberen, dat kost niets. Wordt je huis niet goed warm dan weer wat verhogen tot het wél goed is. https://zetmop60.nl/
Plaats reactie