Verwarming thuis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verwarming thuis



Bericht door Kroppie »

ik betaal per maand 50 euro, even afwachten hoe e.e.a. zich in de praktijk houd, want het enige dat nooit stuk gaat...............
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verwarming thuis



Bericht door AadenAnke »

Wij betalen een maandelijks voorschot van 35€ lager kan niet bij onze leverancier :bang: hebben sinds 01-05-22 tot gisteren 213m3 gas verbruikt voor koken douchen en klein beetje verwarmen. Wij hebben nu nog 850+kilowatt stroom meer geproduceerd dan gebruikt en verwarmen bijna alles met de elektrische olie gevulde kachel op zonnige dagen zoals we begin deze week hadden produceren we zo rond de 6/7kilowatt dus daar gaan we van overhouden :lol: terug levering vergoeding is 0,09€ per kilowatt dus we gebruiken het lekker op voor zover dat ons lukt :lol: met een beetje weer vertrekken we weer met de camper dus dan loopt het tegoed weer flink op :lol: zonnepanelen ik had er jaren eerder mee moeten beginnen

Gr Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verwarming thuis



Bericht door Marco Polo »

Kosten zitten bij ons vooral op vastrecht Stadsverwarming.
171 euro aan verbruik en ruim 600 euro vastrecht.
En aankoop haardhout.
Hopelijk kunnen we de kosten daarvan op een kleine 700€ houden dit jaar.
De elektriciteitsleverancier gaf van de week aan dat ze ons de komende 2 maanden alvast wil gaan terugbetalen.
We konden het termijn bedrag, na een klein jaar op nul - nu op min 5 euro zetten.
Ze verwachten ons tussen de 250 en 500€ te moeten betalen.

Toch de komende jaren eens kijken of we de SV niet helemaal af kunnen laten koppelen en het beetje warmte en tapwater niet elektrisch kunnen gaan verwarmen.

(Ook afhankelijk hoe de haardhoutmarkt zich ontwikkeld. Schijnt, ook door de oorlog in Oekraïne, steeds moeilijker en duurder te worden om aan goed haardhout te komen; ook de reguliere houthandel aast op dat hout.)
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Verwarming thuis



Bericht door jan- »

En je kan je in deze tijd nog afvragen of stoken op hout wel zo milieu vriendelijk is. Hebben je buren er geen problemen mee?
Net in het nieuws: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1653368 ... en-miskoop
AadenAnke schreef:
vr 20 jan 2023, 9:43
Wij betalen een maandelijks voorschot van 35€ lager kan niet bij onze leverancier :bang: hebben sinds 01-05-22 tot gisteren 213m3 gas verbruikt voor koken douchen en klein beetje verwarmen. Wij hebben nu nog 850+kilowatt stroom meer geproduceerd dan gebruikt en verwarmen bijna alles met de elektrische olie gevulde kachel op zonnige dagen zoals we begin deze week hadden produceren we zo rond de 6/7kilowatt dus daar gaan we van overhouden :lol: terug levering vergoeding is 0,09€ per kilowatt dus we gebruiken het lekker op voor zover dat ons lukt :lol: met een beetje weer vertrekken we weer met de camper dus dan loopt het tegoed weer flink op :lol: zonnepanelen ik had er jaren eerder mee moeten beginnen

Gr Aad
Met een beetje zoeken kan je ook wel meer dan 0,09€ per kilowatt vangen. Zolang je nog kan salderen heb je het wel goed voor elkaar, maar jullie hebben daarvoor ook het nodige moeten investeren. En als salderen straks afbouwt, lijkt me elektrisch verwarmen zonder waterpomp niet zo slim meer. Maar al die panelen helpt ons wel om minder van Poetin afhankelijk te zijn.

Zelf heb ik geprobeerd eerst zo veel mogelijk te bezuinigen en gebruik nu iets van 400 M3 gas en 300KWh elektriciteit per jaar. Moest wat moeite doen om mijn maandbedrag naar €12 te krijgen. Daarom was ik verrast dat ze het opeens naar €10 hadden aangepast. Maar dat kwam door de verminderde BTW.

Een tijdje terug zelf voor ong. €500 2 panelen op mijn schuurdak geplaatst. Inmiddels wek ik dubbel zo veel op als ik verbruik.

In februari loopt mijn jaarcontract af en ik ben bang dat ik dan aanzienlijk meer moet gaan betalen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verwarming thuis



Bericht door Marco Polo »

Diverse buren hebben kachels hier direct in de buurt.
Maar alleen op de buurt app wordt wel eens geklaagd geloof ik.
Veilig en anoniem vanachter het toetsenbord.
Zijn ook mensen in de omgeving die nat hout stoken.
(Te herkennen aan de teerlucht).
Is dan weer niet slim en irritant.
Verpesten het voor de anderen.
Idem degenen die hem als ‘allesbrander” gebruiken.
Sprak laatst de schoorsteenveger.
Had een klant aangesproken waar hij een 9volt batterij in de haard zag liggen.
Klant was boos geweest en had hem gevraagd waar hij zich mee bemoeide.
En later de schoorsteenveger zwart gemaakt bij andere klanten.
Dit even terzijde.

Maar goed hout kost geld en ook onze leverancier van, prima brandend, droog haardhout heeft steeds grotere moeite om te kunnen leveren.
Zelfs het mindere hout is nu nog in trek bij de spaanplaatindustrie.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Verwarming thuis



Bericht door jan- »

"En later de schoorsteenveger zwart gemaakt" :-B
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verwarming thuis



Bericht door Marco Polo »

:mrgreen:

Dat verhaal van het natte hout zit overal achter een betaalmuur.
Maar ik kan me wel voorstellen, gezien de schaarste op de markt, wat het verhaal is.
Bouwmarkt en tankstation hout hebben we in het begin ook gehad en dat is over het algemeen onvoldoende gedroogd en niet geschikt om direct te stoken.
Hooguit in de zomer in een vuurkorfje of iets dergelijks.
Laat je het een jaar liggen dan is het ook prima stookbaar in een kachel.

Maar ook de grotere houtleverancies hebben nu zoveel vraag dat er al gauw gezegd word dat het stookbaar is.
Wij hebben afgelopen zomer dan ook 2 partijen gekocht.
1 partij die net gekloofd was door de leverancier.
“Is nat hout maar tegen de winter wel stookbaar” volgens de leverancier.
En een 2e partij die ovengedroogd zou zijn.
En dit ook is gezien het “schone” branden.
Die laatste partij stoken we dus nu ook.
En de andere partij ligt achter in de tuin te drogen voor het volgende stookseizoen.
En fungeert ondertussen als insectenhotel en overwinteringsplek voor de muizen :thumbup: :cheers:

Beetje serieus en met kennis en ervaring ermee omgaan en dan veroorzaak je de minste overlast :hug:
Is net camperen :lol3:
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Verwarming thuis



Bericht door Vopper »

Het "gbv" is overal goed voor. :-B :thumbup:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Verwarming thuis



Bericht door Going »

AadenAnke schreef:
vr 20 jan 2023, 9:43
Wij betalen een maandelijks voorschot van 35€ lager kan niet bij onze leverancier :bang: hebben sinds 01-05-22 tot gisteren 213m3 gas verbruikt voor koken douchen en klein beetje verwarmen. .........

Gr Aad
3000W 220V Electric Kitchen Flow Water Heater Tap Instant Hot Water Faucet Heater Cold Heating Tankless Water Heater with LED
https://a.aliexpress.com/_EI99lul

Voor de keuken zouden deze kranen een oplossing kunnen zijn. Ze bestaan ook voor de douche.
Helaas het aanleggen van een stopcontact met stroomdraad naar de zekering kast kan de moeilijkheid zijn of te kostbaar in aanleg.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie