Advies keuze acculader

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6761
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Advies keuze acculader



Bericht door evdoetelaar+larana »

Aloys schreef:
ma 07 nov 2022, 15:10
Die 30A lijkt mij alleen nodig als je tussentijds de magnetron gebruikt, in de elektrische oven een appeltaartje bakt, wanneer je de mede-campinggasten op een Senseo'tje trakteert terwijl je een wasje draait en de droger aan hebt. En ook nog even de camper wil stofzuigen...

Maar die dingen hebben wij allemaal niet. Ik noem mezelf nog steeds een kampeerder. En ik ben ook niet beledigd wanneer iemand vindt dat mijn kampeerbusje geen camper is, omdat er geen aparte douche/toiletruimte in zit! :D
Metoo (oh nee, dat mag niet meer). In onze buscamper wel een aparte natte cel. Ik vond het te ver gaan om die er uit te slopen. :-B
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6761
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Advies keuze acculader



Bericht door evdoetelaar+larana »

Aloys schreef:
ma 07 nov 2022, 11:40
evdoetelaar+larana schreef:
zo 06 nov 2022, 18:05
Het gaat geen Multiplus worden. Heb inmiddels de Blue Smart IP22 30A besteld.
Goede keuze, lijkt mij. Ik heb zelf voor de 20A gekozen. Waarschijnlijk nooit nodig, maar áls we dan toch aan de stroom staan (straks hopelijk weer beperkt tot een paar keer per jaar) dan wordt de LiFePO4-accu mooi op spanning gehouden.
Hallo Aloys, nog even een nabrandertje m.b.t. de IP22. Die wordt rechtstreeks op de HH-accu aangesloten, is er dan geen sluipverbruik vanuit de HH-accu? Of zit daar nog een schakelaar tussen?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies keuze acculader



Bericht door Aloys »

Nee, geen schakelaar. Maar die lader staat volledig uit zolang hij niet met de 230V is verbonden. Ook geen bluetooth.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Advies keuze acculader



Bericht door Atoz »

evdoetelaar+larana schreef:
ma 14 nov 2022, 20:30
....
Is er dan geen sluipverbruik vanuit de HH-accu? Of zit daar nog een schakelaar tussen?
Meten is weten want soms wel en soms niet.

Verder moet een lifepo4 accu helemaal niet vol te zijn.
Dat zijn nog ideeën uit het loodzuur accu tijdperk.
Erger nog... Het is zelfs nadelig om die LiFePo4 accu VOL (**) te blijven laden tijdens stilstand. Even goed tijdens het rijden MOET dat niet.

Wat ik iedereen wel aanbeveel is om elke maandagavond om 20u00 (*) tijdens dat stil staan naast de woning, de lifepo4 accu via de apps na te kijken. Want meten is weten ... maar de hoeveelheid lading die er nog in een lifepo4 accu aanwezig is kan je onmogelijk met een voltmeter bepalen.

En dus pas als het nodig is de afgeschakelde zonnepanelen / laders terug op te zetten. Tot je terug op 80% geladen bent.
(Er zijn evenveel meningen die 70% zullen aanbevelen)

(*) Het mag ook op een dinsdag gebeuren...
(**) Tenzij je andere bronnen hebt. Dan is gans mijn verhaal gewoon onzin.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6761
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Advies keuze acculader



Bericht door evdoetelaar+larana »

@Aloys: Dank voor deze info.

@Atoz: Ik heb een BMV geplaatst, daarmee kan ik het laden/ontladen goed monitoren. Als de camper aan huis staat, check ik regelmatig. Nu staat de camper in z'n winterpaleis en de LiFePo4 thuis (vorstvrij) in de garage.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies keuze acculader



Bericht door Aloys »

Mijn campertje staat bij huis, buiten en mét 2 x 100Wp zonnepanelen. Na de nacht is de 200W LiFePO4-accu voor 99,99% vol (volgens het ingebouwde BMS) om daarna snel weer op te lopen naar 100%.

Is het beter om dat % wat lager aan te houden, dan zou ik de zonnepanelen moeten uitschakelen en misschien een lampje laten branden...
Hoe doen anderen dat?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Advies keuze acculader



Bericht door Peter LMC »

Als mijn camper thuis staat dan zet ik de zonnepanelen uit als de SOC zo tegen
de 90% aan staat. Dit lees ik uit op de ingebouwde BMS van de accu.
Lees hem zo om de week even uit via met mijn telefoon maar zie dat er na een paar
weken stilstand geen daling in het percentage zit.
De hoofdschakelaar staat gewoon aan maar heb eigenlijk geen sluipverbruik.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6761
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Advies keuze acculader



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik heb een schakelaar geplaatst tussen het zonnepaneel en de MPPT. De MPPT zit onder de zitbank, in deze situatie is een schakelaar eenvoudiger dan steeds onder de zitbank duiken om de MPPT los te koppelen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies keuze acculader



Bericht door hathi »

Sorry,ik doe niets,…

ik weet dat alles prima werkt,waarom zou ik dat steeds moeten controleren,mss ben ik ook wel te lui ,maar ik vind het overbodig,…
doe ik in huis ook niet,ik kijk wel als er iets niet werkt,….maar ik ga probleemloos het 6e jaar in,ik begrijp het wel,als alles nog nieuw is, heeft men die neiging :-B
Hans
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Advies keuze acculader



Bericht door doov »

Ik heb geen schakelaar op de de solarlader.

Is het dan voldoende om de accu via de app uit te zetten?
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies keuze acculader



Bericht door DJSmiley »

De accu op 50-60% houden is idd de aanbevolen SOC volgens de fabrikanten voor long-term storage

De vraag is wat de definitie daarvan is: Hoeveel beter is het?

En hoeveel maakt 2000 of 6000 cycles nu echt uit? Feit is dat een gemiddelde camperaar misschien 3 cycles in een week doet, en dan ben je al heel fanatiek. En dan gaan ze nog uit van een 0.5-1C ontlading. (De EVE LF280K specificeert 6000 cycles bij 0.5C).
In de praktijk is het aantal cycli dus nog hoger, want die 0.5C ontlading kom je nagenoeg nooit aan.

Reken dan nog eens dat je 20 weken per jaar weg zou gaan, dan hebben we het over 60 cycles per jaar...

Of die accu dan 2000, 3000 of 6000 cycles meegaat.. op papier? Rechtvaardigt dat de 'moeite' van een schakelaar enz? En met de bus naast je huis (icm een goede omvormer) heb je ook een mooie noodstroom als er eens een stroomstoring is :-B
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Advies keuze acculader



Bericht door Camperic »

Atoz schreef:
di 15 nov 2022, 2:30
Erger nog... Het is zelfs nadelig om die LiFePo4 accu VOL (**) te blijven laden tijdens stilstand.

(**) Tenzij je andere bronnen hebt. Dan is gans mijn verhaal gewoon onzin.
DJSmiley schreef:
di 15 nov 2022, 11:50
De accu op 50-60% houden is idd de aanbevolen SOC volgens de fabrikanten voor long-term storage
Niet volgens alle fabrikanten, mijn bron zie hier eerder.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Advies keuze acculader



Bericht door Atoz »

Net daarom adviseer ik om een lifepo4 accu met de regelmaat van de klok na te kijken.
Mijn eigen ervaring heeft me dat geleerd.
En bij winterstalling je accu vorstvrij thuis zetten is geen slechte behandeling van je aankoop.

Verder moet iedereen de adviezen van zijn verkopende partij volgen.
Immers door je aankoop krijg je bepaalde garanties en dat is het dan.

Verder geen zin om tegen de wind in te roeien.
Noem het zelfbehoud om hier verder te mogen en te kunnen meelezen / schrijven.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie