Feedback elektrisch schema

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Geppyness
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:02

Feedback elektrisch schema



Bericht door Geppyness »

Dag allemaal!

Na heel wat uren research en al heel wat feedback van anderen, heb ik mijn elektrisch schema voor onze zelfbouw zo goed als klaar. Graag had ik ook nog even jullie mening gehoord. Nog opmerkingen of suggesties? Vooral het stuk met de aarding is nog wat moeilijk... Best gewoon de neg. busbar naar het frame aarden via een bout of toch best de lange weg naar de aarding van de startbatterij?

https://photos.app.goo.gl/9mzDEW72cunU5oC77

Nog wat extra info rond het schema:

- We hebben gekozen om geen omvormer naar 230 te gebruiken omdat we deze apparaten niet bij hebben. Ook walstroom was voor ons niet aan de orde.
- De batterij kunnen we monitoren via een app dus geen extra monitor nodig.
- De Autoterm Heater is zoals aanbevolen door de fabrikant rechtstreeks aangesloten op de batterij.

Dankjewel allemaal!
Bijlagen
Electrical schema.001.jpeg
Electrical schema.001.jpeg (60.35 KiB) 853 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Geppyness op zo 06 nov 2022, 8:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Feedback Elektrisch Schema



Bericht door Mickel Moen »

Dat ziet er strak uit. Echter. Jouw foto is niet goed. Althans ik kan hem niet vergroten en scherp krijgen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Feedback Elektrisch Schema



Bericht door marjasjaak »

Zou kiezen om de 12 volt min aan de startaccu te knopen.
En niet via het chassis. Is de kans op storingen (corrosie min aansluiting chassis) minder.
Sjaak.
Geppyness
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:02

Re: Feedback elektrisch schema



Bericht door Geppyness »

Mickel Moen schreef:
vr 04 nov 2022, 16:50
Dat ziet er strak uit. Echter. Jouw foto is niet goed. Althans ik kan hem niet vergroten en scherp krijgen.
Ja ik kreeg het niet duidelijker via de bijlagen.. Via deze link kan je het schema ook bekijken via Google, dat zou duidelijker moeten zijn!

https://photos.app.goo.gl/9mzDEW72cunU5oC77
marjasjaak schreef:
vr 04 nov 2022, 17:35
Zou kiezen om de 12 volt min aan de startaccu te knopen.
En niet via het chassis. Is de kans op storingen (corrosie min aansluiting chassis) minder.
Sjaak.
Bedoel je dan via de DC-DC lader terug naar de startaccu (dus de geïsoleerde versie van de Orion) of van de negatieve bus bar terug naar de minpool startaccu?
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Feedback elektrisch schema



Bericht door CaradoT135 »

In de Smartsolar ga je volgens mij geen 10 mm² kabel in krijgen, is ook niet nodig zal een foutje zijn.
In de Orion gaat 16 mm² in je gaat er met 10 mm² uit, ook een foutje?
Geppyness
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:02

Re: Feedback elektrisch schema



Bericht door Geppyness »

CaradoT135 schreef:
za 05 nov 2022, 20:10
In de Smartsolar ga je volgens mij geen 10 mm² kabel in krijgen, is ook niet nodig zal een foutje zijn.
In de Orion gaat 16 mm² in je gaat er met 10 mm² uit, ook een foutje?
Nee dat zijn geen fouten aangezien deze wat afgestemd zijn op de afstand. Bij de Orion is de afstand in een pak langer dan de afstand uit, vandaar de dikkere kabel. 16mm2 is de max dat hier in kan. Voor de MPPT is dit de dikte die aangeraden werd. 6mm2 in en uit is dan voldoende?
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Feedback elektrisch schema



Bericht door CaradoT135 »

Ik heb mijn 220 W panelen aan 5 m 2,5 mm² hangen, 6 mm² is erg ruim genomen. Dat 10 mm² is aangeraden is volgens Victron niet mogelijk, de klemmen gaan tot 6 mm².
Vermogensklemmen 6 mm² / AWG10
Geppyness
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:02

Re: Feedback elektrisch schema



Bericht door Geppyness »

De 6mm2 van panelen naar MPPT is inderdaad wat ruim maar daar heb ik gekozen voor wat marge zodat ik de kabels door de dakdoorvoer niet moet aanpassen bij uitbreiding. Maar dan wijzig ik de andere kabel naar 6mm2, thanks!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Feedback elektrisch schema



Bericht door marjasjaak »

Bedoel je dan via de DC-DC lader terug naar de startaccu (dus de geïsoleerde versie van de Orion) of van de negatieve bus bar terug naar de minpool startaccu?
[/quote]

Als ik de handleiding bekijk, dan moet er al een min (-) naar de startaccu voor de "draaidectiesequentie" oftewel motor draait de DC-DC lader meet een hoger voltage en gaat werken.
Doe je dit via het chassis dan kan de lader heel anders reageren.
Na de lader heb je een verdeler (busbar) voor de min (-) gepland en die min (-) gaat naar ?? chassis.
Die min (-) zou ik naar de startaccu brengen. Je moet toch al een plus (+) kabel leggen, dan zou ik er ook een min (-) bij doen.
Kost een paar euro's meer, maar je weet zeker dat er geen rare stroompjes lopen via het chassis.
Zie link met schema
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ger-NL.pdf
Sjaak.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Feedback elektrisch schema



Bericht door L4H3 »

1 opmerking.

- waarom geen walstroom. Er komt een dag dat je accu leeg raakt. Je zal ook als je camper in de stalling staat mss willen laden. En het kost je nog geen 100 euro.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Geppyness
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:02

Re: Feedback elektrisch schema



Bericht door Geppyness »

L4H3 schreef:
zo 06 nov 2022, 17:53
1 opmerking.

- waarom geen walstroom. Er komt een dag dat je accu leeg raakt. Je zal ook als je camper in de stalling staat mss willen laden. En het kost je nog geen 100 euro.
In België is de wetgeving voor een aansluiting te maken langs de zijkant niet zo eenvoudig... Je mag hier heel weinig zelf doen jammer genoeg, anders heb je mogelijk problemen bij de autokeuring. Dat plus het feit dat we onze camper in eerste instantie voor een reis door Noord en Midden Amerika gaan gebruiken (waar ze werken met andere aansluitingen en voltages) leek het ons voorlopig te veel gedoe.
marjasjaak schreef:
zo 06 nov 2022, 9:02

Als ik de handleiding bekijk, dan moet er al een min (-) naar de startaccu voor de "draaidectiesequentie" oftewel motor draait de DC-DC lader meet een hoger voltage en gaat werken.
Dag Sjaak, jouw handleiding lijkt me voor de isolated versie van de DC/DC lader. Onze optie was voor de non-isolated versie van de lader, deze heeft maar drie aansluitingen onderaan in plaats van vier (zie https://www.victronenergy.com/upload/do ... 1656680623). Maar hoe ik het begrijp kan het geen kwaad om over te schakelen naar een isolated versie.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Feedback elektrisch schema



Bericht door jan- »

In een voertuig maakt het toch niet uit non-isolated of isolated? wat zou in jou geval het voordeel zijn van de isolated?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Feedback elektrisch schema



Bericht door DJSmiley »

De isolated versie bied 0,0 meerwaarde behalve een hogere prijs, tenzij je de hele huishoudconfig apart houd van het chassis. (Maar ik zou niet weten waarom)

Walstroomlader zou ik idd ook doen. Dat hoeft niet perse via een gat in de bus, kan ook via een klein stekkertje in de bumper (Defa, Powercon).
Ook een CEE stekker aan de onderzijde zou nog kunnen.

Maar zelfs zonder externe aansluiting kan het prima, voor de enkele keer kun je prima een kabeltje door een raam oid doen.

En als je een multi-voltage lader koopt kun je overal laden, ook in de US. Neem een voeding met een normale C13 aansluiting, dan kun je in elk land een passende stekker kopen naar keuze zonder veel kwijt te zijn. En een aantal laders kun je ook schakelen tussen 115 en 230V, dus overal bruikbaar.
(je moet alleen niet vergeten terug te zetten als t niet eentje is die dat automatisch doet)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Feedback elektrisch schema



Bericht door marjasjaak »

Dag Sjaak, jouw handleiding lijkt me voor de isolated versie van de DC/DC lader. Onze optie was voor de non-isolated versie van de lader, deze heeft maar drie aansluitingen onderaan in plaats van vier (zie https://www.victronenergy.com/upload/do ... 1656680623).
[/quote]
Als je naar het schema kijkt zie je de min (-) zwarte draad op dezelfde lijn zitten als de min van de startaccu, en daarna naar het chassis (het aardpunt symbool)
Het chassis is natuurlijk een min, maar de kans dat de DC lader niet goed werkt is groter.
Zou gewoon de min van de startaccu koppelen aan je DC DC lader.
De regels voor België zijn mij niet bekend, maar zou ook iets voor walstroom maken. Is altijd makkelijk.
Sjaak.
Plaats reactie