Levelsysteem HPC en E&P

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
pgmvdmaat
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 03 mar 2019, 11:22
Contacteer:

Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door pgmvdmaat »

Hallo,

Ik heb twee prijsopgaven liggen voor een levelsysteem.
Alleen kan ik er niet goed achterkomen wat de verschillen zijn tussen deze twee en voor welke ik zou kunnen kiezen.

Op internet lees ik dingen als beweegbare bevestiging en kogelscharnier om lekkages tegen te gaan.

Zijn beide gelijk aan elkaar of zitten er toch kleine verschillen tussen de twee?

Wie kan hier meer duidelijkheid in geven?

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk

Carthago C-Tourer 142 DB 2019, Al-Ko Heavy

* Follow us: Camper Maatjes *
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door Atoz »

Wat staat er op de linkse offerte?
Wat staat er op de rechtse offerte?

Want tot nu toe zijn dat twee lege documenten voor ons.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
pgmvdmaat
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 03 mar 2019, 11:22
Contacteer:

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door pgmvdmaat »

Eigenlijk niet veel.

De linker inclusief montage en het nieuwe bedienings paneel welke uitneembaar is.

De rechter HPC312 inclusief montage en bediening via app en een afbeelding van het systeem.

Prijs zit €100 tussen.

Als ik de verkopers spreek prijzen zij natuurlijk hun eigen systeem aan.
Maar zit er in werkelijkheid nog iets verschil in beide systemen of zijn ze gelijk aan elkaar en is alleen de sticker en paneeltje visueel anders?

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 28 okt 2022, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Carthago C-Tourer 142 DB 2019, Al-Ko Heavy

* Follow us: Camper Maatjes *
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door willemzon »

Dan zou ik gaan voor het in mijn ogen het bekendste merk, heeft daardoor waarschijnlijk ook meer servicepunten.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
borgerik
Berichten: 55
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 13:53

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door borgerik »

Ik heb zelf gekozen voor het E&P systeem omdat de stuurunit onder de camper wordt geplaatst. Bij HPC komt deze stuurunit in de camper in een kast te staan. Dar scheelde me te veel ruimte.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Wij kozen voor caravan voor E&P jaren terug ik denk van 2012 tot 2019 toen camper en reeds 3 jaar ook voor de camper E&P.
Geen ervaring met andere merken.
Geen storingen gehad, buiten dat je wel eens zo scheef of voor overstaat dat vijzels niet lang genoeg zijn.
Daar voor 2 hout blokken mee van 10cm hoog.
En wij hebben nog niet voor 1000.= € de gewicht meting, zou ik wel mooi vinden, dan weet je steeds wat je spul weegt, maar die 1000.= € is dat mij niet waard.
Laten we eerlijk blijven die appels verkoopt en gekocht heeft zal nooit geen peren aan prijzen toch.
En wat is slecht, zijn dacht ik toch geheel andere systemen.
En neen we hebben niet de losse bediening en ook de nood unit niet genomen, mocht het nodig zijn dat poten niet in willen dan heb je aan inbus 6mm (dacht ik) en sleutel 10mm genoeg om vrij te komen - geen olie kwijt en ja de rest van je reis dan geen level.
Ons nog nooit overkomen bij dagelijks gebruik als we weg zijn :)

Succes met je zoektocht en ja wat een geld he pfffft - Groet Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door Transitje »

Even een hier zijdelings mee te maken hebbende vraag: Welk gewicht voeg je met zo'n systeem toe aan je camper?
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Erik S
Berichten: 1945
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 17:56
Locatie: Het Gooi

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door Erik S »

E&P ongeveer 52Kg
Gebruikersavatar
pgmvdmaat
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 03 mar 2019, 11:22
Contacteer:

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door pgmvdmaat »

borgerik schreef:Ik heb zelf gekozen voor het E&P systeem omdat de stuurunit onder de camper wordt geplaatst. Bij HPC komt deze stuurunit in de camper in een kast te staan. Dar scheelde me te veel ruimte.
Klopt, precies dat heeft mijn keuze beïnvloed.
Bedankt.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk

Carthago C-Tourer 142 DB 2019, Al-Ko Heavy

* Follow us: Camper Maatjes *
wielc
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 14 nov 2022, 20:49

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door wielc »

Ik heb het unit achterin laten inbouwen.
Mocht je het systeem handmatig moeten bedienen is dit een goeie plaats i.p.v onder de camper dit te moeten doen
wielc
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 14 nov 2022, 20:49

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door wielc »

Verder weegt het HPC 55 kg
Het EP systeem weegt 50 kg
Maar hoeveel in kg wordt er aan olie toegevoegd en andere materialen ?
Totale gewicht ingebouwd is mij niet bekend.
Camper-T
Berichten: 1175
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door Camper-T »

Volgens E&P weegt hun levelsysteem voor een camper tot 5000kg in totaal 55kg. Ik ga er voor het gemak vanuit dat dit werkend gewogen is, dus ook afgevuld met hydroliek-olie. Blz 10: www.ep-hydraulics.nl/uploads/documents/ ... 4457cb.pdf

Volgens mij kun je hier niks anders bijverzinnen wat nog gewicht zou toevoegen, hooguit ca. 3kg extra voor 4 stuks optionele footplate covers: https://www.meesoutdoor.nl/a-55853093/f ... escription

Zoals de meeste wel weten is E&P gefuseerd met Al-Ko Duitsland, die ook een eigen levelsysteem hebben. Onlangs E&P gevraagd of het Al-Ko levelsysteem daardoor stiekem niet een beetje het zelfde is als het E&P levelsysteem. Dit blijkt niet het geval, Al-Ko heeft echt zijn eigen systeem met per stelpoot een losse hydroliekpomp en naast de handbediening alleen een smartphone app, geen afneembaar touch-display zoals optioneel
(+€300,00) bij E&P verkrijgbaar is. En het Al-Ko systeem weegt iets meer, ik meen ca. 65kg.

De optieprijzen van E&P zijn overigens wel een dingetje om mee rekening te houden:
Wil je de hydroliekpomp onder de camper tegen de onderkant van de vloer, dan kan deze afgeschermd met een optnieel bij te betalen behuizing.
Wil je het afneembare touch screen dan kan deze i.p.v. de normale bediening tegen meerprijs geinstalleerd.
Wil je de footplate covers op de stalen stempels van de poten als bescherming en tegen wegglijden op gladde ondergrond, ook dan bijbetalen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Hans Geertse
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
Locatie: Baarland

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door Hans Geertse »

Wij hebben al enige jaren het E&P Systeem .Bevalt goed. Maar het komt weleens voor dat de camper,zeker bij zijwaarts levelen op 3 poten staat.
Dan moeten de oliedrukken met behulp van een programma op de labtop weer opnieuw worden ingesteld.
Dit kan meevallen of uren werk zijn. Weet inmiddels ook dat wij niet de enige zijn die daar last mee hebben.
Benieuwd naar reacties van andere E&P bezitters.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Levelsysteem HPC en E&P



Bericht door Pienmajer »

Een tip voor camperaars met E&P levelsysteem.
Laat ik beginnen dat ik erg tevreden ben met dit systeem. Mijn huidige systeem is uit 2016.
In 6 jaar heb ik 1 keer een probleempje gehad: na enkele weken stil staan met de poten uit, wilde de poten niet meer omhoog.
Oplossing: systeem resetten.
Hoe doe je dat ?
Duw op de vaste bediening (niet de afstandsbediening) de knop linksonder (vuil water ledigen) samen met de knop rechtsonder (poten intrekken) gedurende 3 seconden samen in.
Heb ik van EP. Dit staat niet in mijn gebruiksaanwijzing.
Plaats reactie