Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door DucatoDolf »

Het (slaap)hefdak in een grijskenteken auto is al eerder besproken hier. Ik meen dat het ging over convoi exeptional begeleidingswagens die ook een slaapplek hebben voor de rusttijden van de chauffeur oid. Maar voor de zekerheid moeten we dat beter uitzoeken. Het zal met name gaan om het hebben van een vaste slaapplek. Maar mocht dit een probleem zijn: in een slaaphefdak lig je op een plank. De matrassen zijn los en dus lading. Heb je eventueel een lattenbodem, leg die los op die plank en het is lading. Kap dicht zit alles klem, eventueel met een sjorband de boel aan elkaar knopen.

Belangrijkste zijn voor jou (grijskenteken) de ruiten: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting

Verder is een inrichting als keuken etc. allemaal geen probleem. Alleen zitplaatsen zijn uit de boze. Zorg ervoor dat je een dergelijke zitplaats altijd los hebt, of alleen met een sjorband vastzet.

Zakelijk rijden met een bus/camper die je ook privé gebruikt, kleine topic kaping maar ook voor TS een serieuze overweging. Ik ben me er in aan het verdiepen omdat ik serieus mijn bus (camper en sowieso een personenauto) voor die twee doeleinden gebruik. Wel heb ik een personenbus, dus geen bestelauto. Het hele grijskenteken verhaal vervalt voor mijn bus sowieso.

Verder geldt voor gecombineerd zakelijk en privé gebruik dat je de kosten in principe moet verdelen over die twee naar rato van gebruik. Dus 80% zakelijk gebruik betekent alle kosten voor maximaal %80 opvoeren als aftrekpost voor de winst-/inkomstenbelasting. BTW zelfde verhaal dacht ik. De overige 20% moet je dan privé betalen en kun je niet opvoeren als aftrekpost.

Als je nog moet beginnen is het denk ik zeker de moeite waard om verder te onderzoeken.
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Vandaag reactie van de RDW. Het lijkt erop dat een slaaphefdak toch gewoon is toegestaan in een grijs kenteken. Dus dat wordt wellicht interessant voor ons. We zijn meer kampeerders, dan campergangers en zijn niet echt op zoek naar luxe, maar meer naar gemak.

Ik ga de brief nog eens goed nalezen en proberen in de wetgeving te checken, maar het lijkt te mogen.

Keuken hoeven we eigenlijk niet echt te hebben in de bus. Wat electra voorzieningen en wellicht een vaste koelkast en dan zijn we er wel. Om te kunnen zitten kunnen we een losse bank meenemen of gewoon de campingstoelen gebruiken. Dat doen we de afgelopen jaren ook al zo, in combi met een daktent op onze bus. Voordeel van minder vaste inbouw in de bus is ook dat we ook meer laadruimte over houden voor zakelijk transport en andere dingen.

To be continued dus.....

Komend(e) week(end) eerst de vloer maar weer eens dichtleggen en door met isoleren en electra.
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

De kogel is door de kerk. Na het bestuderen van alle door de RDW aangeleverde wetten en documenten zien we geen belemmeringen om het slaaphefdak in onze bestelbus te plaatsen, zonder keuring naar camper. Het hefdak is inmiddels dus besteld, en kan hopelijk begin volgend jaar ergens geplaatst worden.

Verder dus met de electra plannen, zodat we komend seizoen al lekker op pad kunnen met onze bus.

De vloer is ondertussen compleet geïsoleerd en de "oude" vloer weer terug geplaatst. Hierin heb ik al een uitsparing gemaakt voor de kast waar de electra e.d. in komt. Dus daar kunnen we al mee aan de slag.

Met de isolatie en vloer erop is het rijgeluid al heel veel verminderd. Binnenkort ook de wielkasten eens beplakken met armaflex, dan zal het nog wel wat rustiger worden. Iemand een goede tip om de ronde vormen van de wielkasten makkelijk netjes te doen??

75B0F70F-C4B5-4592-9D73-481D1A7BE29A_1_102_o.jpeg
75B0F70F-C4B5-4592-9D73-481D1A7BE29A_1_102_o.jpeg (113.59 KiB) 9574 keer bekeken
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door HoK »

mark_rombouts schreef:
di 08 nov 2022, 16:12
[..]

Met de isolatie en vloer erop is het rijgeluid al heel veel verminderd. Binnenkort ook de wielkasten eens beplakken met armaflex, dan zal het nog wel wat rustiger worden. Iemand een goede tip om de ronde vormen van de wielkasten makkelijk netjes te doen??

[..]
CAD als in Cardboard Aided Design. Aftekenen, wegknippen en daarna naar smaak blijplakken of wegknippen van karton.

Nette start!
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Vandaag de extra slaapplaats voor op de voorstoelen binnen gekregen. Past goed, ziet er degelijk uit, en ligt eigenlijk best lekker. Ik pas er zelf qua lengte niet in, maar onze zoon zal er heerlijk slapen zo te zien.

Wellicht dat ik aan de bestuurderskant zelf ook nog een spanbandje maak om aan de handvatten te bevestigen. De kleine man is nogal een draaier in zijn slaap en dan weten we zeker dat hij 's nachts niet van z'n bed af valt.

23E8B9F4-7022-42F9-9F7F-5F3A74F5F51B_1_105_c.jpeg
23E8B9F4-7022-42F9-9F7F-5F3A74F5F51B_1_105_c.jpeg (84.37 KiB) 9305 keer bekeken
7B6380DB-DB79-4E3D-BC35-52FD50717DD3_1_105_c.jpeg
7B6380DB-DB79-4E3D-BC35-52FD50717DD3_1_105_c.jpeg (118.01 KiB) 9305 keer bekeken
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door kampertjes »

Wellicht ten overvloede maar als je m op grijs houdt, moet er wel weer een tussenschot in. Half hoog volstaat bij enkel cabine volgens mij.
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Niet bij dit formaat bus. Mag gewoon helemaal zonder schot.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door DucatoDolf »

Mooi hoor.

Bij een dergelijk bed heb ik eens gelezen dat zoon/dochterlief in de slaap onbewust ook allerlei knopjes indrukte waaronder die van de gevarenlichten. Effe iets er voor zetten verhelpt dit. Kleine tip :cheers:
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door tranny »

Klopt helemaal, bij ons was het de claxon en de autoradio die tijdens de slaap af en toe onbedoeld bediend werden.
Een dekje van een tuinstoel voorzien van 2 zuignapjes op de voorruit ervoor hangen was bij ons de simpele oplossing hiervoor.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door Stieneke en Donald »

@ Mark, Netje hoor zo'n matras. :thumbup:

Vraagje Mark. Wordt het matras op de voorstoelen ook op enige wijze ondersteund tussen de vloer en het matras?
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door AadenAnke »

Mooie oplossing dat matrasje ik zoek ook zo’n oplossing voor onze Ducato 250 maar dan voor over 2 stoelen. Heb je een link of naam van de leverancier? Alvast bedankt

Gr Aad
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Ik heb deze via Amazon besteld. Als je daar zoekt op cabinebed dan vind je dit wel volgens mij. Er zijn verschillende versies van voor diverse voertuigen, volgens mij ook geschikt voor uitvoering met twee stoelen. Onder de matras zit een harde plaat, dus volgens mij gaat dat wel goed.

Het matras wordt aan de bijrijderskant ondersteund door een spanbandje van onder de matras naar het handvat boven de deur.

Bedienen van knoppen en/of radio gaan we ervaren. Het lijkt erop dat er in de Sprinter niet heel veel echt voor de hand ligt, maar we zullen het zien.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door DucatoDolf »

Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door Stieneke en Donald »

Dank voor je info Mark! :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Plaats reactie