Mercedes Sprinter L2H1 met vraagtekens

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door tranny »

mark_rombouts schreef:
vr 28 okt 2022, 20:01


Wat dat betreft hoef ik dus ook niet per se om te keuren naar camper. Tarief MRB is vrijwel gelijk. We willen wel graag zonder gezeur aan alle wetten en regels blijven voldoen. Wat volgens onze info met beide opties prima kan.
Zolang de bus maar blijft voldoen aan de fiscale grijs kenteken eisen zal het geen probleem geven, als je daarvan af gaat wijken dan wordt de bus fiscaal gezien wel een personenauto en moet je het daarvoor geldende mrb tarief gaan betalen.
Kortom het camperinterieur als lading meenemen (dus niet vastgeschroefd/-gebout) is voor de fiscus geen probleem, het fiscale blok van 200x20x130 moet blijven passen en er mogen geen zitplaatsen in de laadruimte zijn.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Ja daarom. Als we niet kiezen voor volledige ombouw dan blijft deze als grijs kenteken rijden.

Enige wat we er dan in gaan bouwen is een kast voor de electra, met daarboven wat opslagruimte voor materialen en een keukenblokje met koelkast. Dan maak ik in die keuken waarschijnlijk ook niet eens een kookgelegeheid en wasbak, want dat hoeft voor ons niet echt eigenlijk. Er zijn ook genoeg bussen met hele kasten en werkbanken in de laadruimte, dus dit is vergelijkbaar daarmee en zal geen probleem zijn. Fiscale blok laadruimte blijft dan ook (heel ruim) beschikbaar.

Overige spullen nemen we dan weer gewoon als lading mee inderdaad.

Maar we neigen toch wel steeds meer naar de volledige ombouw. Geeft toch voor de vakanties/uitjes wat meer mogelijkheden. Zeker in combinatie met een slaaphefdak houden we in de bus ook nog zeker voldoende ruimte over om transport van de zakelijke materialen te kunnen blijven doen.

Camper idee.png
Camper idee.png (57.55 KiB) 9725 keer bekeken
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door DucatoDolf »

Tjah, als je zakelijk rijdt zou ik dat blijven doen. Ook een hefdak mag op een bedrijfswagen. Scheelt best veel BPM en wegenbelasting. Daarbij, als je het interieur als lading ontwerpt kun je de bus ook gewoon leegtrekken als je de ruimte echt een keer nodig hebt. Vooral zitplaatsen achterin is een dingetje. Die moet je echt niet vast hebben gemonteerd in een bedrijfsbus.

Mijn huidige bus overweeg ik zelfs zakelijk te gaan rijden ivm kosten. Moet alleen nog uitzoeken of dat met een camper kan en wat de consequenties zijn.
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Vandaag een bezoek gebracht bij FSL i.v.m. het slaaphefdak.

Dat is toch wel erg mooi, kost wel het nodige, maar geeft wel heel veel mogelijkheden en ruimte. We kijken of we dit financieel gezien kunnen doen, want het is wel fijn zo te zien.

Bed kan tot breedte van ongeveer 1,35m, met voldoende ruimte voor een comfortabel matras.
Ventilatie goed mogelijk, door vele opening, met muggengaas.
Nette afwerking van binnenzijde, eventueel incl verlichting is mogelijk.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door amigob2 »

De bus is toch 5 jaar oud, dan is er toch geen rest BPM meer ?
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door DucatoDolf »

Nee! Die fout wordt vaker gemaakt (begrijpelijk). Dat geldt alleen als de wagen bedrijfsauto (grijs kenteken /N1) blijft. Bij ombouw naar camper wordt het een personenauto (geel kenteken /M1) en geldt een afschrijvingstabel van 17,5 jaar voor de rest BPM. Pagina's vol over geschreven hier.

Als je de bus zakelijk blijft houden kun je wel mooi de kosten (hefdak) als aftrekpost opvoeren. Wel rekening houden met verschil zakelijk/privé gebruik. Maar als je 'm eventueel een paar keer verhuurd zit dat ook snor.
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

BPM moet inderdaad gewoon betaald worden. Is helaas ook een fors bedrag voor een 316 Sprinter met ook nog behoorlijk wat fabrieks opties. Maar goed dat is nu eenmaal zo.

Zakelijk houden op grijs kenteken lijkt me niet mogelijk bij plaatsing van een slaaphefdak. Volgens mij is het niet toegestaan om in de laadruimte van een bestelwagen zit- en/of slaapplaatsen aan te brengen. Of heb ik dat mis?

Verder vandaag de vloer verder geïsoleerd. Komend weekend de vloerplaat nog een klein beetje aanpassen en dan kan die terug. Kunnen we daarna weer door met isoleren van de wielkasten en de onderzijde van de wanden. Hopelijk dat het dan ook weer wat stiller wordt zonder de tussenwand erin.

0C1F0E75-E692-45E6-AD9A-AECDC4CFA783_1_102_o.jpeg
0C1F0E75-E692-45E6-AD9A-AECDC4CFA783_1_102_o.jpeg (103.58 KiB) 9401 keer bekeken
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door tranny »

mark_rombouts schreef:
di 01 nov 2022, 20:37

Zakelijk houden op grijs kenteken lijkt me niet mogelijk bij plaatsing van een slaaphefdak. Volgens mij is het niet toegestaan om in de laadruimte van een bestelwagen zit- en/of slaapplaatsen aan te brengen. Of heb ik dat mis?
Vaste zitplaatsen mogen niet in de laadruimte aangebracht worden, of je moet er een dubbelcabine van gaan maken met de daarbij behorende eisen zoals een geheel tussenschot.
Een slaaphefdak zou volgens de regels nog wel moeten kunnen aangezien dit geen zitplek is en feitelijk gezien ook niet in de laadruimte geplaatst wordt maar op de laadruimte... het fiscale blok moet blijven passen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bestelauto
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door AadenAnke »

Weten jullie dat zeker? Ik heb wagens gezien wat een rijdend kantoor was met een vaste zitbank. Die waren op papier toch echt grijskenteken en de eigenaar was de Rijksoverheid :lol: was alweer een flink aantal jaren terug dus weet niet of dat nu nog kan

Gr Aad
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Inrichting kan in speciale gevallen wel op grijs kenteken, maar daar moet je dan volgens mij speciaal toestemming voor vragen bij RDW of belastingdienst. Als ik dat goed heb begrepen in ieder geval. Dat is in mijn geval niet van toepassing, het moet dus binnen de algemene regels passen.

Wat betreft slaaphefdak op grijskenteken; is dit een vraag voor de RDW of belastingdienst? Dan ga ik die daar stellen, om een definitief antwoord te kunnen krijgen. Ik wil ook geen gezeur of risico op hoge boetes e.d. Dan kan ik beter gewoon in een keer betalen en ben ik er maar klaar mee.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door AadenAnke »

Ik zou dan niet de vraag stellen over een “slaaphefdak” maar over een “hefdak” dat je daar later een matras in hangt is weer wat anders :lol:

Gr Aad
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door mark_rombouts »

Daar ben ik het niet mee eens, gelukkig is het ook mijn keuze. Het hefdak op zich zal geen probleem zijn voor grijs kenteken, laadruimte wordt alleen maar groter. Het slaapgedeelte is waar ik me bij af vraag of dit voor problemen zorgt. Zolang ik geen duidelijkheid heb, ga ik er vanuit dat het niet is toegestaan en dat de bus dus gewoon omgekeurd moet worden naar camper. Met bijbehorende BPM betaling.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door HoK »

DucatoDolf schreef:
za 29 okt 2022, 13:06
[...]
Mijn huidige bus overweeg ik zelfs zakelijk te gaan rijden ivm kosten. Moet alleen nog uitzoeken of dat met een camper kan en wat de consequenties zijn.
Het is het randje van de wet opzoeken maar veel zaken wordt de eis aan gesteld voor *permanente* montage. Het verschil tussen een vleugelmoer en een borgmoer maakt dan weldegelijk een verschil :shh:

Anderzijds, de boetes voor het niet zakelijk gebruik van een auto zijn dan wel weer fors als je je niet goed kunt verantwoorden. Daar zit je grootste risico.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Sprinter L2H1 met vraagtekens



Bericht door tranny »

Voor het ondernemerstarief grijs kenteken moet je minimaal 10% zakelijk rijden, dat zal voor de meeste ondernemers al geen onoverkomelijk probleem zijn.

Wat vleugelmoeren betreft: er is mij (jaren geleden) bij een verkeerscontrole meegedeeld dat vleugelmoeren ook gezien worden als permanente verbinding, ik moest e.e.a. aanpassen met grendels, snelsluiters/spanners of haakverbindingen. (betrof de bevestiging van de polyester overkapping op de laadbak van m'n pickup)
Sindsdien zit de polyester kap dus vast aan de laadbak met 8 lijmtangen i.p.v. met 8 bouten met vleugelmoeren. :mrgreen:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie