Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door Marco Polo »

Gisteren al voorbij gekomen.
viewtopic.php?p=2211245#p2211245
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door Dutch Traveler »

Volkswagen legt DUIDELIJK uit waarom waterstofauto's GÉÉN goed idee zijn.

Bron. www.topgear.nl/autonieuws/volkswagen-le ... idee-zijn/

en dit is géén roeptoeterij van mij :lol3:
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op za 04 nov 2023, 4:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door gjvonk »

Rijden met "accustroom" wordt voor (zwaar) beroepsverkeer pas echt interessant als het actieradius issue is opgelost: hetzij met inductie laden, hetzij door op auto (snel) wegen te gaan werken met een systeem van permanente voeding (trolley / inductie / wegdek als gigantische spoel en iedere auto met een permanent magneetsysteem o.i.d.) ten behoeve van voortstuwing over lange afstanden. Het laatste is niet mijn eigen idee: maar komt uit het boek "Zicht op de toekomst" van Rudolf en Robert Das.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door Camperbassie »

janmetdoka schreef:Volkswagen legt duidelijk uit waarom zij van mening zijn dat ze liever elektrische auto's maken en verkopen.
Ook met een mooi vormgegeven plaatje blijft dat een mening. Het wordt er geen feit mee.

Als je zoals in dat plaatje uit gaat van 100% windmolenstroom, dan is in beide scenario's het milieu precies even zwaar belast.
Nemen we aan dat alle beweerde percentages kloppen, dan kunnen we daar met het waterstofscenario minder kilometers mee rijden.
Maar dat we minder ver gereisd zijn, daar heeft het milieu dan weer geen boodschap aan.

Wanneer je stroom "100% schoon en hernieuwbaar' en in overschot uit bijvoorbeeld de wind gaat opwekken, wordt het rendement van wat je erna mee doet minder belangrijk.
Alleen in het echt komt de stroom niet 100% uit wind en de waterstof ook niet. Dus is het rendement wel degelijk van invloed. Waarom zou een autofabrikant immens veel geld in waterstof steken. Er kleven nadelen aan en er is geen infrastructuur en elektrisch voldoet nu. Actieradiussen worden beter en de consument koopt elektrisch.
Integraal en half integraal campers, grotere busjes en vrachtwagens is een heel ander verhaal. Daar wordt bij elektrisch het accupakket gewicht doorslaggevend. En kan waterstof wel een alternatief zijn, echter het duurt nog jaren voor er een dekkend waterstof tank net werk is gerealiseerd. Komt er een lichtere accu die sneloplaadbaar en meer actieradius geeft is waterstof totaal niet meer intressant. Die 700bar tank is het probleem. Niet de brandstofcel of de elektrische aandrijving.

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door gjvonk »

Hoezo zijn die 700 bar tanks een probleem? Ik snap niet waarom je dat zo stellig verkondigt: Huyundai en Toyota hebben ze al in serieproductie en zo ongeveer iedere maand komt er in NL wel een waterstof tankstation bij...



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door Marco Polo »

https://www.ovmagazine.nl/blog/brand-wa ... -te-denken

Je kan wel auto’s bouwen op waterstof maar hoe hou je de hele keten veilig is de vraag die overheden zich stellen.
En waar ze nog geen volledig beeld van hebben.
(Zie je ook terug op de overheidssite infomil).
Laatst gewijzigd door Marco Polo op zo 06 nov 2022, 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door gjvonk »

Tsja, ook nieuwe auto's kunnen in brand vliegen. Er rijden al flink wat Toyota Mirai rond als taxi en daar heb ik nog geen negatieve berichten over gehoord.

En zelfs een e-bike kan gevaarlijk zijn: Tientallen gewonden in New York bij brand door batterij e-bike - https://nos.nl/l/2451232

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door Marco Polo »

Het gaat niet om de individuele auto’s maar effecten van lekkages en daaruit volgende risico’s voor de omgeving.
Als waterstof wat meer ingeburgerd raakt worden de risico’s natuurlijk ook groter.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door gjvonk »

Ik denk dat die risico's niet groter zijn dan bij aardgas en lpg. Misschien zelfs nog wel kleiner omdat de controle strenger is bij zulke extreme drukken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door Kroppie »

ander effect van elektrisch, als straks de diesel en benzine geen belastingen meer opleveren omdat er niet meer van verkocht word, hoe gaan ze dat oplossen waar gaan ze het dan halen die inkomsten die ze dan mislopen, dat zal mij benieuwen, maar ik zie de bui al hangen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door Marco Polo »

gjvonk schreef:
zo 06 nov 2022, 9:53
Ik denk dat die risico's niet groter zijn dan bij aardgas en lpg. Misschien zelfs nog wel kleiner omdat de controle strenger is bij zulke extreme drukken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Dat zijn ze nu een beetje uit aan het puzzelen.
Onbekend terrein tot nu toe :wink:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door gjvonk »

Kroppie schreef:ander effect van elektrisch, als straks de diesel en benzine geen belastingen meer opleveren omdat er niet meer van verkocht word, hoe gaan ze dat oplossen waar gaan ze het dan halen die inkomsten die ze dan mislopen, dat zal mij benieuwen, maar ik zie de bui al hangen
Maar daar wordt nu al over gesproken: het feit dat er voor elektrische auto's nog geen Houderschapsbelasting wordt betaald werd pas al een keer benoemd als onrechtvaardig.

En wat betreft hoge druksystemen: vroeger keurde Dienst Stoomwezen stoomlocomotieven en stoomketelsystemen van grote zeegaande schepen. Die kennis moet nog terug te vinden zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Laatst gewijzigd door gjvonk op zo 06 nov 2022, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Straks geen diesel meer? H2, elektrisch etc.



Bericht door Kroppie »

komt vanzelf goed de overheid een beetje kennende, goed voor de voor de overheid dan natuurlijk.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie