Welke brandblusser voor thuis en camper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6775
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Welke brandblusser voor thuis en camper?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Hier een informatieve video over brand en blussen in een recreatievoertuig.
https://www.youtube.com/watch?v=CYteoDQGPTM
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke brandblusser voor thuis en camper?



Bericht door AadenAnke »

Ik kan mij nog herinneren als de dag van gisteren! Jaren geleden op de Neeltje Jans kregen wij als buschauffeurs een training blussen. De instructeur hield zijn verhaaltje en na wat keren een bakje vloeistof geblust te hebben gingen we voor het echte werk. Een al lang afgeschreven en gedeeltelijk gestripte bus werd in de fik gestoken, nog even de wijze raad hoe te doen en toen de paniekerige schreeuw wegwezen! Binnen 3 minuten stond er alleen nog het stalen geraamte van de oude Leyland en een zwart giftige rook had ons allemaal van een zeer onaangenaam ruikend luchtje voorzien. De enige keer dat deze proef gedaan is daarna hielden we het bij bakjes. Latere instructies die we kregen passagiers eruit en jezelf in veiligheid brengen weglopen/rennen tegen de wind in die bus is verloren!
De moraal: als je camper in de fik vliegt zorg dat je eruit komt en waarschuw anderen. Die camper wil je niet meer hebben, red het vege lijf!

Gr Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke brandblusser voor thuis en camper?



Bericht door gjvonk »

+1, het is meer om aan de wettelijke verplichtingen binnen de EU te voldoen en als vandalen besluiten deze leeg te spuiten, is de schade (aan het elektrische systeem) minder groot dan bij een poederblusser.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Welke brandblusser voor thuis en camper?



Bericht door Zijspan »

Zo is het maar net, weg rennen onze campers branden wel goed met al het kunststof.
Net als Aad al schrijft, de bus was zo helemaal kaal gebrand.

Ooit zag ik een lijndienst bus afbranden in luttele minuten, de bus stond omhoog op een hefbrug en er was kortsluiting en ik stond op de steiger te werken naast de bus.
Snel afdalen en hard lopen toen en alles zwart.

Wie weet kan je met je blusser de brand net nog blussen?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke brandblusser voor thuis en camper?



Bericht door gjvonk »

Een beginnende brand kun je met een blusserje misschien nog uitkrijgen; de eerste vlammetjes. Meer niet...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Welke brandblusser voor thuis en camper?



Bericht door Marco Polo »

gjvonk schreef:
ma 29 mei 2023, 10:07
+1, het is meer om aan de wettelijke verplichtingen binnen de EU te voldoen en als vandalen besluiten deze leeg te spuiten, is de schade (aan het elektrische systeem) minder groot dan bij een poederblusser.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Alleen in Griekenland dus en dat moet volgens mij een poederblusser zijn.

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... buitenland
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Welke brandblusser voor thuis en camper?



Bericht door Zijspan »

Ik kwam pas terug nog een camper tegen die beetje in brand had gestaan, niet erg veel er was weinig schade vd vlammen.
Maar de neven schade van het roet en de deels gesmolten en naar beneden hangende delen, die door de warmte zijn aangetast, ik schat de camper op een 5 jaar oud, toen was het gewoon sloop geworden.
De oorzaak was volgens mij bij de koelkast begonnen, daar was de brandschade duidelijk het grootst!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Welke brandblusser voor thuis en camper?



Bericht door tranny »

AadenAnke schreef:
ma 29 mei 2023, 9:54

... Binnen 3 minuten stond er alleen nog het stalen geraamte van de oude Leyland en een zwart giftige rook had ons allemaal van een zeer onaangenaam ruikend luchtje voorzien.
Tsja, daarom heb ik vorig jaar m'n kampeerbusje van binnen geheel behandeld met een brandvertrager.
Ik heb er tijdens de bouw aardig wat meters naaldvilt in verwerkt, en kwam er later pas achter dat dat spul best heftig wil branden en ook druipt als het eenmaal brandt.

Wat blussers betreft houd ik het toch bewust bij een poederblusser, geeft wel een hoop rommel maar ze zijn wel bij elke temperatuur gewoon bruikbaar.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
jtham
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 14:44

Re: Welke brandblusser voor thuis en camper?



Bericht door jtham »

Ik was diverse jaren geleden lid van een bedrijfsbrandweer.
Van de collega's van de gemeentelijke beroepsbrandweer heb ik begrepen, dat wanneer een voertuig in brand staat, het daarna in de praktijk altijd total loss is.

Het enigste doel van een brandblusser is mijn inziens dan ook, dat mens en dier veilig het voertuig kunnen verlaten. In het geval er andere voertuigen erg dichtbij staan zou men kunnen proberen uitbreiding te voorkomen, indien dit zonder gevaar kan.
De vraag is, of je dit lukt met die kleine brandblusser, zeker indien men niet getraind is.
Ga niet de held uithangen om je camper nog te redden. Meestal zal dat zinloos zijn.

Zelf heb ik voor het geval dat nodig zou zijn een poederblusser.
Belangrijk is wel om de blusser regelmatig te (laten) keuren of tijdig te vervangen. Dit laatste is meestal goedkoper.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Welke brandblusser voor thuis en camper?



Bericht door DucatoDolf »

Als je de blusser eerst moet pakken om daarmee blussend de camper uit te komen verlies je denk ik de kostbaarste seconden van je leven. Ren gewoon meteen weg. Is het vuur tussen jou en de uitgang, heb je misschien meer aan een blusdeken?

Bij mij hangt die schuimblusser ook voor de grijp in de rechterdeur. Om bij brandjes buiten de camper iets te kunnen doen. Of als je buiten de camper staat en je eventueel naar binnen zou kunnen spuiten.
Plaats reactie